Alla inlägg under maj 2008

Av Therese Bergsmo - 23 maj 2008 09:06

Jag brukar försöka (jag skriver försöka, för det går inte alltid så bra...) bädda sängen varje morgon. Täckena skakas till och överkastet ska på, mer komplicerat än så är det egentligen inte. Men vi har en Ragdoll här som älskar att bädda... Eller rättare sagt; sabotera när matte bäddar. Han hör när jag sätter igång (nuförtiden försöker jag faktiskt att göra det när han sover som djupast, men vad hjälper det?) och kommer farandes som en raket, upp i sängen, kasta sig runt så mycket det går på, under och runt täckena. Det känns stundtals som att han hyser nån slaggs agg mot dem, för han ger sig på dem med bådde tänder och klor. Oftast hamnar Simba under täcket, jag lägger på överkastet och han är kvar under bägge - då ser man en ål som smyger runt under alltihopa. Sen tar han sig ut uppe vid huvudändan och ställer till hela min snygga, nästan militäriska bäddning *suck*


 Ni ser väl vem som är kung bland täckena?


"Matte, allvarligt, vi behöver inget överkast!"


Tittar ut


En annan sak som Simba är förträffligt bra på att göra är att sova... Han har diverse underliga stilar även där;


Halvt på rygg


Helt på rygg


Ihopkurad med tassen för ansiktet


Sliten Rottweiler (hon har klagat på att jag bara fotar katten, så här kommer en bild på Leia - vår prinsessa)


Liggandes på sin egen tass i en konstig vinkel


Nederst i bild är hans vänstra framtass, snacka om vig...


Mys-gos med Leia och husse


Vi håller svans :-)


Så här ser det ut när jag ska gå och lägga mig, var tror ni jag får plats???


Simba håller Leias tass


Allra helst sover Simba så nära Leia han kan, hon får offra sig med att ha hans svans över ansiktet


Hjälper matte att bädda


Jag är faktiskt kung här bland lakanen


Ser ni nu hur han river upp överänden av överkastet? *grymt*


Nu har vi bäddat klart och "tjockisen" tar igen sig. Ibland har man tur som har kameran i högsta hugg när han sätter sig så här roligt *skratt*


En annan sak som djuren brukar roa sig med här hemma är att leka, oftast är det Simba som bjuder in till lek, han springer mot Leia, kastar sig upp på bakbenen och fäktar med framtassarna i ansiktet på henne. Ibland hänger Leia på och de slänger sig upp i sängen och tok-busar. Simba blir oftast liggandes på rygg och Leia naggar över hela honom, Simba fäktas rätt bra tillbaka och biter var han kommer åt... Jag fick några sköna bilder, men det här är svårt att fota, för man hinner inte alltid med att få bra bilder när de sätter igång. För att få fram 2 bra bilder så behövdes det nog 50... (Tur man har digital-kamera så det är bara att radera de som inte är bra :-)

 

Kolla jätte-tassen Simba har, Leia naggar honom på magen för fullt :-)


 

"Kom tillbaka, vi busar mera" säger den något stirriga ragsockan :-)



Ha det gott nu allihopa och trevlig helg!

Kram, Therese


PS Förhoppningsvis kommer Mats dotter Madeleine upp till oss i helgen, vi har längtat och längtat efter henne, så jag hoppas verkligen att det blir av. Rapporterar senare!

Av Therese Bergsmo - 22 maj 2008 00:00

Här kommer receptet till sockerkakan utan fett :-)



Vispa ihop 2 ägg med 3 dl socker, pösigt


Blanda 3 dl vetemjöl med 1 tsk bakpulver i en annan skål.


Rör ihop ägg/socker-pöset med mjölblandningen. Tillsätt 1 dl hett vatten, vispa allt till en smet.


Häll ner i smörad och bröad form, in i ugnen ca 40 min på 175 grader.


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 21 maj 2008 11:07

Igår läste jag på Mia´s blogg att Simba fått ett halvsyskon, de har samma pappa. Det var bara en liten unge, eller liten, han var ganska stor har jag förstått och heter Pumba (ni vet den tjocka grisen i Lejonkungen) Simba är ju lejonkungen själv så han är stolt över namnet plus att just han fick det finaste namnet ;-)


Idag kommer Anna över och ska "topsa" Simba, de ska skicka in en massa prover på olika katter och Simba är en av dem. Jag hoppas så att han håller sig trevlig mot henne, han brukar mest pipa och gnälla när hon träffar honom och det är ju inte direkt hans bästa sida... Just nu ligger han och vilar upp sig inför träffen. Han har varit huligan på morgonen, så hoppet finns att han ska vara trevlig och fin katt :-)


Morgonen började med att Leia vägrade gå ur sängen, jag också för jag kunde sova lite längre. Så hon och jag trynade vidare under täcket, Mats stod i hallen och försökte få med sig ovillig Rottweiler på promenad. (han gav sen upp och jag gick ut med henne efter att jag hade gått upp en halvtimme senare) Min sovmorgon blev det inte heller så mycket med för vi hade en katt som skrek konstant i köket. Ingen i familjen (som var vaken...) förstod att han ville ha mat, hambugerkött, youghurt... ja, vad som helst kan stilla en hungrig Simba i det läget. Jag låg i sängen och hörde den eländiga stämman, han låter som han håller på att svälta ihjäl och det VET vi att han inte håller på att göra. Då kommer han på att jag saknas, så han kastar sig upp i sängen och är på sitt trevligaste humör, spinner, gosar och håller tass. Han älskar att hålla tassen runt min hand när vi gosar. Att försöka sova vidare var ingen idé....


Sen, när Alexandra ska gå in på sitt rum och göra sig i ordning, så följer han så klart med. Alexandra vill inte ha honom där, för han stökar en hel del, men stänger ändå dörren om dem. Det dröjer inte länge förrän jag hör upprört prat där inifrån... Katten bärs ut i nackskinnet och får inte vara med och leka längre... Simba var inte alltför nöjd med hans självförtroende stukar man inte så lätt! Han kastar sig över min tvätt-vikning på köksbordet - strumpor kan man aportera och busa med... Jag pratar lite med honom om att han varit busig hos Alexandra samtidigt som jag, genom dörren, försöker få reda på vad han gjort. Men något vettigt svar gick inte att höra, det enda jag hörde efter ett tag var; "Håller du på och tröstar katten nu?" Ja, det gjorde jag ju liksom, det var ju synd om honom som inte fick busa som han ville... (Han hade lekt med sladdar på hennes skrivbord så nu i efterhand förstår jag varför han åkte ut...)


Jag hade en massa sköna sov-bilder i kameran, men den har Mats på jobbet idag så vi får ta det en annan dag.


När jag gick en promenad på morgonen så hör jag en djungel-fågel, eller jag tycker det låter som en sån och har länge undrat över vad det kan vara för fågel som låter så där. Då träffar jag en gubbe som börjar prata med mig och Leia, han berättar att det är näktergalen! Där ser man, så låter tydligen den. Den låter jättefint, men han sa att det bara är en period nu när de håller på och lockar honor till sig, jag hade hoppats att få se den, men den är tydligen väldigt skygg och liten och svår att se, så det blir nog inget av...


Nej, nu ska jag kolla om socker-kakan är klar. Måste ju bjuda Anna på lite fika när hon kommer så hon känner sig välkommen i alla fall av mig  :-)  Recpte på den smör-fria sockerkakan kommer på bloggen en annan dag. Till alla som inte gett upp Beach 08 ännu...


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 18 maj 2008 00:00

I helgen var vi på Bjurö, det var rätt regnigt men då får man ju mysa med brasor och sitta inne ;-) Mats och jag stuvade ner oss allihopa i båten på fredag eftermiddag och gav oss iväg. När vi kom till ön gick vi mot stugan och efter ett tag släpper vi Svarits lös, jag gjorde det med Simba också och han blev överlycklig. Han travade på upp mot stugan framför oss, precis som om han hittade :D  Han fullkomligt älskar att vara lös ute och än så länge funkar det ju utmärkt. Jag får se hur det går när han är könsmogen... Han är så söt för han går som en hund med oss på promenader och när vi är på tomten utforskar han diverse intressanta blad och humlor. Sen när man ropar på honom så kommer han springandes. Fast det funkar dåligt när vi ska gå in, han vill absolut inte det, så då får jag bära in honom.


Efter de här stunderna ute har han fullt sjå med att tvätta sig. Pälsen är både blöt och full med gräs, barr och annat. Men efter en tvätt och en tupplur så är man lika snygg som innan ;-)


På fredagen målade vi klart i lill-stugan, det blev jättefint!


 

 Fortfarande inte iordningställt, men ni ser färgerna på väggar och lister.


 Snygga luckor, va? Vi har målat på frihand...


Lördagen gick åt till att ta bort maskerings-tejp, och skrapa färg... Vi målade ju fönster också, och Mats hade varit jättenoga att maskera alla kanter, utom på insidan av ett fönster - så där hade vi kladdat på ordentligt :s


Vi tog det annars lugnt och njöt av att vara i lugnet, gick lite promenader, eldade i brasan och åt mat...


På söndagen bestämde vi oss för att åka hem rätt tidigt för det skulle blåsa upp och det hade vi ingen lust att uppleva med båten. Vi packade ihop oss och letade rätt på Svartis. Han var ute på nätterna och kom in på morgonen för att äta, så när vi går ut så sitter han utanför. Mats gosar med honom och han är jättetrevlig, sen precis när han ska ta katten så springer han. Han är ju 17 år så han vet vad som är på G, och åka sin kattkorg är inte kul!!! Sen försökte vi locka på honom, gå efter honom och lägga ut mat. Inget hjälpte, han bara satte sig (med ryggen mot oss) på 2 meters avstånd och gick iväg så fort vi försökte närma oss. Jaha, då får vi väl lämna katten här då... Vi får göra det ibland när han inte kommer när man ska åka. Då lämnar vi ett fönster öppet med pall (han är gammal nu och orkar inte riktigt hoppa hela vägen själv) och massa mat inne. Sen åker Ove ut någon dag senare och hämtar hem katten...


Vi packade klart allt, stoppade ner Simba i sin korg och ställde upp ytterdörren för att vädra lite. Då trippar Svartis in i hallen, vi tog honom direkt och stoppade i korgen så han fick följa med hem. Det känns bättre att veta var han är och hur han har det, än att behöva lämna honom där.


Här kommer en massa bilder jag tog, inte alla för kameran användes flitigt... Ca 300 bilder tog jag, de flesta inte så jättebra eller med samma motiv typ 20 gånger på raken... Men man måste ju fota mycket för att få någon bra, eller hur? Tur att det finns digitalkameror nuförtiden!!


 

 Storstugan


Lill-stugan


Hela tomten, med tillhörande rottweiler och trasig boll...


Växthuset


Fågel-huset, här sitter gärna Simba och studerar fåglar... Kvittrar gör han också och ser ganska lustig ut


Supergoda rabarber


Liljekonvaljer, de enda som slagit ut på ön tror jag...


Lupin-bald, med dagg i bladen så det ser ut som kristaller (nu var det en hel del nörd-varning på mig... jag vet)


Fågelbadet med en snigel på väg upp (ni börjar se mönstret med 300 bilder och nörd??)


Jordgubbs-landet, inhängnat för att inte rådjuren ska tjuvsmaka



Nu kommer äntligen lite djur-bilder, som ni säkert alla väntat på...

 Simba i farmors fruktfat


"Jag är en ganska cool kisse"


Simba busar med grässtrå och husse


Mera bus...


"Jag kan bli ganska lång!"


"Super-lång"


Galen Ragdoll


Man skulle kunna tro att han ber, men han är så söt och håller ihop tassarna - trampdyna mot trampdyna


Söt-tassarna


"Jag kan sitta fint också"


"Kan någon bry sig om mig, fota lite eller varför inte busa?"


Så här eländigt har Leia det när hon kommer hem, badning för att inte släpa hem alltför mycket fästingar och annat kryp. Hon ser nöjd ut, eller hur? NOT!


Hämnden! Hon skakade på sig över hela badrummet och hela mig...


"Det är riktigt eländigt det här"



Det var en hel del om helgen och en hel del foton...


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 16 maj 2008 08:46

Igår anlände Svartis. Det är svärmors katt, en norsk skogkatt på ca 17 år. Han är jättefin katt och lugn. Men han gillar inte riktigt att vara hos oss, för hemma får han gå ut - inte här. Han sitter mest på balkongen och deppar, men vi åker till landet ikväll så då får han springa ute hur han vill.


Simba tycker att det är spännande med "kompis", Svartis är väl inte riktigt lika nöjd över en ohängd huligan på snart 6 månader... De har kommit överens om att Simba får titta på Svartis ibland, äta upp Svartis mat och Svartis ligger på Simbas ställning. Då är det frid och fröjd i huset. De slåss i alla fall inte och det är jag väldigt glad över!!


Igår kväll satt vi på balkongen och myste lite, Mats och jag med div djur... Vi har inglasad balkong och det är jättemysigt att sitta där och bara ta det lugnt. Tog lite bilder;


 

 Simba myser i husses knä, skön Ragdoll-stil


Han finner sig i att hållas hur som helst...


Kärlek!!


Katterna fräser åt varandra, jag tror Simba är sur över att Svarits tagit hans ställning (som han nästan aldrig sitter på...)


Vi kan faktiskt sitta på samma ställning, vi är inte osams!!


Vackra Svartis


Simba blänger på Svartis...


...och Svartis blänger tillbaka


Simba har fått på sig hästen-pyjamasen, endast det bästa är gott nog ;-)


Kolla in likheten med Beppe i "Beppes sagostund" (ni som är i vår ålder vet vad jag menar...)


Även Leia fick på sig pyjamasen. (förstår varför en del tycker Rottweiler är galna hundar...)


Nu ser hon lite mer normal ut


Så här sover de ihop på kvällen, Leia kan inte lägga ner huvudet för Simba tar den platsen - han vill ligga nära :-)


Godnatt, allihopa!


Ha det så bra.


Kram, Therese


Av Therese Bergsmo - 15 maj 2008 08:33

Igår kom min mamma på besök på em. Vi fikade jordgubbar och glass, visst är det underbart med våren?! Jag fick också en förtidig födelsedags-present, eller två rättare sagt!! 2 cykel-korgar;


 

 Herr nyfiken måste så klart kolla...


Hoppar ner i den andra korgen också


Klämde svansen, men det berör inte en cool katt :-)


Visst var korgarna snygga???


Framför allt verkar de praktiska, och jag måste nog erkänna att jag blivit lite tantig som gillar praktiska saker... Alexandra bara suckar, men jag har nog gått och blivit lite "tant". Cykelkorgen till vänster sätter man fram på styret på en slags hållare. Då har man inga otäcka pinnar som far in i benet när man går och handlar. Korgen till höger sätter man på pakethållaren, också den med jättebra handtag. Korgarna är i plast så de är lätta att bära också!!


På eftermiddagen åkte vi till Ulriksdals trädgårdar och köpte häng-blommor till balkongen. Även dessa är pelargoner (ytterligare ett tecken på att man är tant?). De har så snygga och välväxta blommor på Ulriksdal, det är värt de där extra 10:orna för att få blommor som håller lite längre. Simba passade på att prova påsen när han kom hem, och Mats bar runt på honom :-)


 Tittut (kolla svansen i andra änden...)

"Jag fastnade i handtaget, hur blir man av med pås-eländet?"


På kvällen somnade Simba i vindruvorna... Ja, jag vet, det låter konstigt. Han sitter, ligger eller sover gärna på borden här hemma. Man kanske inte ska ha katter på bordet, men vi har det i vår familj så länge vi inte har fullt med mat över hela bordet för då är risken stor att han lägger sig i maten... Annars är han nästan alltid med oss på bordet, speciellt på morgonen när vi äter frukost. Då ligger han raklång mellan youghurt-förpackningen och müslin. Men åter till hans sovande i vindruvorna. Han la helt enkelt upp huvudet på vindruvorna och somnade, jag försökte smyga iväg och hämta kameran, men då vaknade han och började tugga på pinnarna;


 Smaskens? Eller bara tandbyte på G??


Här kommer en till bild på hans favorit-vilplats;


"Det finaste mor hade, satte hon på bordet"


En bus-bild;


Busar med matte


Sist, men inte minst måste jag visa Simbas alla priser från 3 utställningar. Förrutom de här grejerna har han vunnit mat och leksaker också. Vi har en pris-hylla hemma, men om han ska fortsätta vara så pris-belönt så lär vi bygga ut den...


 


Det var lite från gårdagen.


Tack mamma för de fina cykel-korgarna, och tack för att du finns!


Kram, Therese


 

Av Therese Bergsmo - 14 maj 2008 14:56

Min mamma var precis och hälsade på och lämnade den här roliga historien till mig;


En bil som kör för fort blir stoppad av polisen.


Polisen:  Ni körde för fort!

Kvinnan:  Oh, jag förstår.

Polisen:  Får jag se körkortet!

Kvinnan:  Jag skulle gärna visa er det, men jag har inget.

Polisen:  Har ni inget körkort?

Kvinnan:  Nej, jag har förlorat det fyra gånger för rattfylla.

Polisen:  Kan jag få se registreringsbeviset?

Kvinnan:  Tyvärr inte.

Polisen:  Varför inte?

Kvinnan:  Jag har stulit bilen.

Polisen:  Stulit den?

Kvinnan:  Ja, och jag har dödat ägaren och styckat honom i bitar.

Polisen:  Vad har du gjort sa du?

Kvinnan:  Delarna av honom ligger i platspåsar i bagageutrymmet. I fall ni vill kolla.


Polisen tittar på kvinnan, backar långsamt därifrån, och ringer efter förstärkning. Inom några minuter kommer ytterligare fem polisbilar, och en annan polis närmar sig med dragen pistol.


Polis 2:  Kan ni kliva ur bilen?

Kvinnan:  Är det något problem?

Polis 2:  Min kollega har berättat att ni har stulit den här bilen, och mördat ägaren.

Kvinnan:  Mördat ägaren??

Polis 2:  Ja, kan ni vara snäll och öppna bagageluckan!


Kvinnan öppnar luckan, men där finns ingenting.


Polis 2:  Är det er bil?

Kvinnan:  Naturligtvis, här är registreringsbeviset.

Polis 2:  Min kollega säger också att ni inte har något körkort.


Kvinnan gräver i handväskan, tar upp sin plånbok, och räcker sedan över körkortet.


Polis 2:  Jag måste medge att jag är konfunderad. Min kollega har berättat att ni inte har något körkort, inget registreringsbevis, att ni har stulit bilen och mördat ägaren...

Kvinnan:  Jaha, och snart påstår han väl att jag körde för fort också?


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 14 maj 2008 08:57

Vi är så underbart tekniska i den här familjen :-) Mats gillar tekniska prylar och vill gärna ha "det senaste", jag tycker tekniska prylar ska finnas där för att förenkla vardagen, så vi tar nån medelväg... Vi har en inspelningsbar boxer, dvs den lagrar på en slags hårddisk (som en dator) de program man vill spela in. Inga skivor behövs och det finns dessutom en s.k SmartGuide med så man går bara in på en meny och väljer sina program. (Jag förklarar så här noga för jag själv är totalt otekniskt begåvad vad gäller sånt här, så jag tänker att det finns nog fler) Hur som helst har vi nu kommit på hur kul det är att spela in allt möjligt man vill se på tv. Vi är ju inga kvällsmänniskor heller så vi orkar sällan se serier som börjar 21, vilket retar mig oerhört i och med att de flesta lite bättre serier börjar just 21 och då har i alla fall jag och Leia somnat... Tillbaka till inspelandet, vi har i flera dagar nu hållit på och spelat in allt möjligt och i går skulle vi titta på div program när vi käkade middag. Vi började med den första, den var inte inspelad från början utan började mitt i - bara att radera. Sen nästa program, inte heller det var rätt - radera. Så här höll vi på ett tag tills vi till slut kom på att Sprängaren som gick på tv häromdagen kunde vi ju titta på. Satte igång filmen, men anade oro när det bara var inspelat 60 min och filmen fortsatte efter nyheterna kl 22... Någon hade glömt att spela in efter nyheterna och att titta på en halv film kändes B. Det blev inget tittande på inspelade program, vi bara satt och raderade...


Nog om våra tekniska förehavanden igår. Idag på morgonen följde jag med på morgonpromenaden som Mats och Leia gör 05.30 - 06.30 runt våra sjöar här där vi bor. Det var lite kallt, ca 4 grader ute så där tidigt och såg ut som det varit frost i gräset. Men det var underbart vackert, solen steg upp, fåglarna kvittrade, dimman lättade på sjön och gräset var fullt med miljoner diamanter. En del fåglar har redan fått ungar så vi tittade på dem. Leia som ju är en fågel-hund (eller hur var det nu igen?? Rottis som fågelhund, jag tror inte det...) älskar att titta på fåglar. Hon är nog egentligen en förklädd labrador tror vi, för hon älskar fåglar och älskar att bära på saker. Hur som helst så har Leia varit hopplöst förälskad i fåglar sen hon var liten. En promenad runt ena fågelsjön när hon var liten kunde ta hur lång tid som helst - hon skulle titta på varje fågel.Idag stannar hon inte för varenda fågel hon ser, däremot går hon sakta och följer fåglarna med blicken och vill gärna hälsa men fåglarna är inte lika pigga på det... Duvor är den absoluta favoriten och ser hon en duva så har hon bara ögon för den och kan lätt gå in i både buskar och lyktstolpar :s  I morse fick hon riktig närkontak med en fågel, hon blev nog lika förvånad som vi. Det satt en and brevid gångvägen och sov, ni vet med näbben inkörd mellan vingarna på ryggen. Leia går fram, nyfiket, och anden sitter kvar... Leia nosar på den och går vidare. Både Mats och jag blev jätteförvånade, och Leia med tror jag.


Ha det bra, allihopa!

Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards