Alla inlägg den 11 juli 2008

Av Therese Bergsmo - 11 juli 2008 00:00

Idag skulle Simba badas, Anna och jag skulle hjälpas åt med hans fetsvans. Den var inte vidare vacker, såg ut som smör-inbakad svansrot - inte särskilt läckert... Jag hade börjat försöka fixa till honom redan igår, använde puder och Yes tvättmedel. Puder hade jag läst kunde hjälpa bort en fetsvans och jag var tämligen desperat efter att ha provat enbart Yes dagen innan och inte sett någon skillnad.


På med puder, tänkte jag, och nästan dränkte den stackars katten i puder, men skam den som ger sig. Katten fick bort 90% av fettet, men han blev ju "snyggt" vit på sin bruna svans samt att det dammade vid varje steg, så in i badrummet med Yes och mindre nöjd katt. Jag hade också tabbat mig och glömt klippa klorna, vilket jag snart blev varse. Men då var det sent att försöka sätta en pudrad och halvblöt katt i knät och försöka klippa klor, så jag fortsatte medans blodet flödade. Nejdå, så farligt var det absolut inte, Simba rivs nämligen inte alls, så jag fick inte en skråma!


 

 Puder & Yes jag använde, skulle dock ha haft Johnssons puder, men hittade inte det...



När Anna kom så började vi med en inpackning som skulle sitta i i 20 minuter, vi stängde in oss med katten och alla tvättgrejer i badrummet. Sprayade inpackningen (Bio-Groom Super Cream Coat Conditioner) över katten. Den var utspädd med två matskedar i 5 dl kokande vatten. (Skriver såna här saker så jag kommer ihåg till nästa gång, om resultatet blev bra alltså!) Han fick sitta med inpackningen, han tvättade sig naturligtvis och det gick ju inte att komma ifrån... men det ska tydligen inte vara farligt att få i sig. Sen när ca 5 minuter återstod så körde vi på Groomer´s Goop på fet-stället.



 Inpackning och Groomer´s Goop som fick sitta i innan tvätten



Sen började tvätten, först med Yes (utspätt så klart!), skölja massor, extra festsvans-borttagande schampoo (vi tog det säkra före det osäkra i det här läget) Espree Energee Cat Shampoo, skölja massor igen, och till slut Jerobs Texturizer Shampoo, skölja extremt mycket och sen torka katten. Det här tog ca 1 timme i badrummet, och Simba var rejält trött på oss vid det här laget, han bet mig i handlederna, eller bet gjorde han väl egentligen inte; han tog tag i handleden med tänderna och höll fast - det gick inte hål så klart! Det var som att varje gång vi sköljde förstod han att det snart var dags att få komma ur badkaret, men så började vi tvätta igen och då blev han lack och protesterade.


Alla tvätt-grejerna vi använde



Efter tvättningen och lite torkning med handduken skulle vi köra med fönen på honom... Men det var inte så kul så då försökte han klättra över min axel, vi gjorde så mycket vi kunde och sen fick han självtorka...


Puh, det var en lång stund i badrummet, varmt och fuktigt samt jättedålig luft i vårt icke-ventilerade badrum. Så vi satte på lite kaffe och fikade med nybakade bullar.


Kram, Therese


Av Therese Bergsmo - 11 juli 2008 00:00

Jag snodde den här bilden på nätet, men så här ser den ut, dock med fel katt så klart ;-) Fler bilder kommer i samband med utställningen!


Av Therese Bergsmo - 11 juli 2008 00:00

Igår var jag på Bromma Zoo, det är sjukt stort och inte alltid så trevlig personal men de har typ "allt", för jag ville kolla efter nåt som kan vara bra för Herr Fetsvans, eller rättare sagt mot hans fetsvans. Anna ska ju komma idag och vi ska tvätta honom med något som heter blabla Goop (minnet är enormt kort vissa dagar...) och jag ville ha nåt till alternativ för att få bort det där osnygga på svansen. Hittade något som Espree har, jag har ju köpt en hel del annat av dem; schmapoon till både hund och katt och varit mycket nöjd. Så jag köpte det där andra schmapoot, man fick med ett balsam för samma pris så jag slog till på nåt fint balsam till silkespälsen (som jag hoppas det blir efter den här mastodont-behandlingen... Jag köpte också en katt-iglo till honom att ha på utställningen. Sist vi ställde så tyckte han inte livet var toppen, då hängde jag in min fleece-jacka och han "gömde" sig i den, så en iglo måste ju vara perfekt för den lilla stackarn?! Snygg var den också, kallades snökatt tror jag, är i alla fall brun och ljus så den passar både Simbas färger och personlighet :s


Sen köpte jag puder, barnpuder, på Coop. Har läst att puder är bra mot dessa eviga fetsvansar... Gud, vad man fixar för att få ordning på katten - hoppas han uppskattar att jag försöker göra honom fin till utställningen (fast jag tvivlar starkt, han tycker nog att utställning är för fjant-katter och att han hellre ligger hemma med sin hund-syrra och myser...)


När jag kom hem så var jag ju tvungen att prov-tvätt honom... Först på med puder, det var effektivt kan jag säga, torkade ut svansen direkt, men han blev så där snyggt dammig i rumpan och dessutom vit på den bruna svansen... Så kunde jag ju inte låta honom se ut så jag körde på med en dusch, tvättade med nya schampoot och hade mig. Det blev hyfsat, nu är han ju inte färdig-preparerad på långa vägar, men med den lilla tvätten och puder så blev faktiskt svansen lite av vad den har varit.


Leia skakar bara på huvudet åt oss och försöker gömma sig när det vankas bad, så henne såg jag knappt igår förrutom när vi gick våra promenader. På kvällen gick Mats och jag upp till Ursvik med Leia och matsäck. Satte oss i ett vindskydd som finns där på ängarna och käkade vad vi hade med oss. Det kom ett stört-regn, men vi satt skyddade, och det var jättemysigt att göra något annorlunda på kvällen! Kan starkt rekommenderas. Simba var hemma och tvättade sin "tilltufsade" päls och försökte stärka sitt självförtroende efter jobbigt bad... Han försökte så klar rymma typ 30 gånger, men jag gav mig inte och till slut gav han upp och satt bara där med jättestora ögon och såg bedjande på mig. Kanske är han lite lugnare idag när Anna kommer och vi ska tvaga honom :-)


Ha det gott allihopa, skriv gärna någon kommentar - jag har ingen aning om vilka som läser vår blogg eller inte... :-(


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards