Direktlänk till inlägg 18 juli 2008

Duvor och harar

Av Therese Bergsmo - 18 juli 2008 00:00

Leia är storm-förtjust i duvor, har hon varit sen hon var liten. När hon var liten var hon förtjust i alla fåglar och vi som bor precis vid fågelsjöarna Råstasjön och Lötsjön hade fullt sjå att hålla i hunden för att hon inte skulle fara efter fåglarna ner i sjön (den är inte helt fräsch med så många fåglar som gör sina behov i den). Men sakta lärde hon sig att fåglar tittar man bara på på avstånd, ingen närkontakt där inte! Nuförtiden kan jag gå med henne lös runt sjöarna och hon skulle inte komma på tanken att gå nära, hon tittar bara nyfiket på dem medans hon trippar förbi. Svanar och kanadagäss är läskiga, så då gör hon en extra-sväng, de fräser och någon gång har vi blivit jagade av en ilsken svan... Men åter till duvorna, Leia älskar dessa fåglar, hon kan stå länge och titta på dem om de sitter i ett träd. Det ser lite larvigt ut med ett "tuff" Rottweiler som kärleksfullt tittar på duvor, men vi skäms inte, vi vet att hon är just så otuff... Igår cyklade jag iväg och handlade, på vår gård ser jag då att det ligger en död duva, tragiskt. Så nu vågar jag inte gå den vägen med Leia för att hon inte ska få några psykiska besvär ;-)


Harar är ju också facinerande, vi har ett helt gäng som bor både på gården och precis utanför. Varje morgon möter vi minst en hare och Leia står och tittar på den - hon hoppas nog att de kunde bli kompisar...


Simba älskar flugor och sländor, han jagar dem över hela lägenheten, i blomkrukor och lampor på blombrädan (hittills har inget farit ner, så lite smidighet verkar han ha). Flugorna försöker han fånga genom att ta tassen mot fönstret (vet ni vilka snygga märken det ger??? *Irri*) eller så tar han ihop bägge tassarna mot varandra, ser ut som han sitter och ber stundtals, men den katten har nog inte så mycket kontakt med Gud vad jag vet... Sländor är Alexandras favvo-djur, hon har en slända tatuerad på axeln (gjord i Thailand när hon var 13) så när Simba jagar sländor försöker jag att hon ska slippa se eländet. Oftast käkar han bara upp vingarna den elaka lilla katten så där ligger bara kroppen kvar. Men det här var ju tidigare i somras, nu har jag inte sett sländor på ett tag.


Idag blir det äntligen helg, Mats och jag ska mysa själva (Alexandra är fortfarande på Åland med sin pappa) med djuren. Vi hade tänkt oss någon utflykt till Djurgården, men nu verkar det bli dåligt väder så vi får väl roa oss med att städa och tvätta istället :o


Ha en trevlig helg, gott folk, om jag inte skriver mer under helgen!

Kram, Therese

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards