Alla inlägg den 22 juli 2008

Av Therese Bergsmo - 22 juli 2008 00:00

Leia hårar något kopiöst just nu, eller just nu, hon har hållit på ett tag... Hon sover ju alltid i min säng och mitt underlakan är numer svart av hundhår på den nedre halvan. Jag skulle bädda i morse, men gav upp, hopplöst fall kändes det som. Så nyss tog hon och jag en dusch, jag duschade henne, tvättade henne och hon skakade på sig över hela mig. I badkaret stod sedan en mindre hårig, skamsen och ledsen hund plus ett ton hundhår på botten och förmodligen i alla rör också... Inte konstigt att vi har översvämning ibland där inne?!


Nej, nu är hunden ren, Simba har ju badat för inte så länge sen så där behövs inget bad ännu. Dock hårar han också rätt rejält, men han tycker det är rätt mysigt med borstning så vi gör det istället.


Jag var iväg igår och skulle lämna blodprov inför att jag ska återuppta att lämna plasma. Jag har för några år sedan lämnat blod regelbundet, men de ringde efter ett tag och undrade om inte jag kunde lämna plasma istället, för just min blodgrupp är mer attraktiv som plasma än blod. Jag har en blodgrupp som gör att vi kan ta emot från alla blodgivare men bara ge till våran egen som är typ 5% av befolkningen... Så plasma fick det bli! Jag har haft lite uppehåll i givandet, men nu kände jag mig redo igen. Så jag fick åka och lämna blodprover först för att de ska kolla mig fullständigt. Tog blodtrycket, vilket är lågt och bra, sen in med nålen i armen och tömma i 3 rör. Efter två rör var det slut på blod... Det kom inte en droppe ur mig, hon bytte rör och höll på, men inget hjälpte. Så till slut fick hon sticka också i den andra armen för att få ut de sista dropparna till det röret. Jag vet att det kan bli så här, det blir så på Leia ibland, nålen suger fast i blodåderns vägg och det är ju vacum, så blodet slutar komma... Nu är det bara att hålla tummarna för att jag är fullt frisk och får lämna blod eller plasma! Jag hoppas fler lämnar blod, jag såg på deras tavla att de låg back varje dag med målen på inkommet blod och plasma. Det känns lite när de sticker in nålen, precis som när man tar blodprov, man blir ev. lite trött efter, men det är absolut inget farligt, snarare tror jag det är lite nyttigt för kroppen att bli av med lite blod då och då?! (Hobby-doktorn)


Ha det gott nu, så ska jag gå och borsta katten!

Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards