Alla inlägg under juli 2008

Av Therese Bergsmo - 8 juli 2008 00:00

Idag har Mats varit och tatuerat sig. Jag har ännu inte fått se bilden och är jättenyfiken :-) Så fort bilden ser bra ut ska vi ta en bild på armen och lägga ut här så även ni får se!


Annars är det lugnt i stugan, eller lägenheten, djuren är heltrötta efter helgen plus allt regn som hänger i luften. Jag kan märka på Simba när det är lågtryck på G, då går han och sover som aldrig förr. Han är också supergosig nu när han får käka lite p-piller mot sin fetsvans. Igår låg han i mitt knä i flera timmar och bara spann, sov, myste och sov en stund till. Det är väldigt ro-givande med en sovande, tung ragdoll i knät kan jag lova!


Nej, nu ska jag ringa maken och höra hur han och armen mår :D


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 7 juli 2008 07:13

Usch, vad jag skriver ojämt. Ibland ofta och som nu; väldigt länge emellan... Men det är ju sommar och ibland sol och då passar man på att vara ute mer än man sitter vid datorn och häckar ;-)


Vad har hänt sen sist då? Simba har röjt runt och varit stundtals en riktigt bus-katt och Leia har mest skött sig... Förra veckan var Simba helt plötsligt gul vid ena örat, ojojoj tänkte jag, han som ska ställas ut snart :-( Hur har han lyckats? Han är ju mörk på öronen och det gula satt lite tjusigt som en rund fläck strax under det bruna på den vita halsen. Jag tänkte att jag måste ju klorina katten eller nåt, men hur ska jag förklara det hela för Anna (vår uppfödare, eller Simbas i alla fall) och framför allt hur har han fått till det? Han hade lyckats på natten så jag hade ingen aning om ens i vilket rum han hade varit, sökte runt efter potentiella färg-anfallare. Efter ett tag hittade jag blommorna jag hade fått av Mats som han hade plockat ute, de hade väldigt mycket pollen hängandes neråt i öron-höjd på Simba. Testade på mig själv och även jag blev gul, så jag fann källan. Dagen efter skulle jag tvätta honom tänkte jag, men då var han redan vit igen, så det behövdes inte :-)


Vad mer har han lyckats med? Jo, han har försökt ta självmord, ja jag kan inte tolka det på annat sätt. Vi var på landet i helgen, Simba var i sele och snöre. Inte under fullkomlig uppsikt det ska erkännas. Helt plötsligt hade han tagit två varv runt ett ben på en sågbock, backat ur selens del runt magen och försökte komma loss från halsbandet - där satt han och var i chock när Mats hittade honom. Den selen han har är inge bra, eftersom han kan backa ur den, och sedan har möjlighet att strypa sig själv med halsbandet. Ska söka reda på en ny sele som är bättre för vår påhittiga katt. Plus att vi bytte ställe att binda honom på så att han inte kan trassla in sig i nåt. Och naturligtvis ha uppsikt över honom hela tiden :-)


Igår kväll, efter att vi kommit hem från en underbar helg på landet, sitter vi allihopa i soffan och tittar på tv. Jag hör konstiga ljud från lägenheten, lyssnar lite och funderar på vad det kan vara. Våra grannar är kanske inte de mest tysta så jag trodde att de hade hittat nåt nytt sätt att störa på ;-) Nej, det lät som det kom inifrån lägenheten. Alexandra och Mats skickades ut på jakt efter ljud-källan, själv satt jag lugnt i soffan med Leia (vakthunden) och lät dem ta värsta smällen :-) De hittade inget och ljudet hade försvunnit, vi fortsatte och titta på vår film. Strax var ljudet tillbaka, det lät som dova dunkanden... Sök-patrullen skickades ut igen, Leia och jag vaktade soffan, och de fann ljudet; någonstanns i hallen. Vi har just nu en massa bråte i hallen som ska kastas eller ner i förrådet, så därför började de leta där. Mjauande hördes tillsammans med dunkandet... Då kommer de på; i Mats garderob fanns oljudet/odjuret, instängd och förmodligen med bulor i pannan efter att försökt dunka upp dörren. Han var överlycklig över att få komma ut kan jag säga. Stackars katt vad han får uppleva!


Leia har haft en tuff dag i förra veckan, hon var barn-vakt... Vi har en granne som har en underbar Berner Sennen-valp på 4,5 månader, Samba heter hon. Vi brukar träffas och gå promenader ibland. Leia är inte överförtjust i valpar, liksom de flesta tikar tror jag, så hon uppskattar inte de här promenaderna lika mycket som jag och framför allt Samba ;-) Leia morrar och försöker visa alla tänder hon har för att valpen ska hålla sig på avstånd, men vilken valp är finkänslig nog att förstå såna signaler? Jodå, hon är rätt duktig, visar sig underlägsen och backar när Leia låter som värst. Men i vilket fall som helst var vi valp-vakt några timmar förra veckan, de skulle på stora hundutställningen i Älvsjö. Det gick hur bra som helst, Leia var lite ledsen och upprörd stundtals, men hon är samtidigt väldigt nyfiken på henne och vill gärna leka på sina villkor. Jag vågade inte släppa valpen lös så nåt lekande blev det inte när Leia till slut satte den sidan till, men jag är övertygad om att de två kommer att bli super-kompisar. Katten och Samba försökte också vara kompisar, eller Samba med katten i alla fall. Simba tyckte valpen var lite väl påflugen stundtals, och fräste och sköt rygg, men på Ragdollens vis så gick han inte därifrån s: Knas-katt.


Appropå Ragdollens godtrogna sätt, Simba skulle nog inte klara sig särskilt väl som utekatt själv, jag läste att Ragdoll är så godtrogna och därför "gärna" hamnar i situationer som inte andra katter skulle stanna kvar i. Jag har märkt det här för om han t ex hoppar upp och välter ner en massa saker över sig själv - då sitter han lugnt kvar och tittar på eländet, andra katter hade ju suttit i gardinen och gömt sig. Inte Simba! Jag har många gånger tänkt att han har det här coola sättet som en Rottweiler har, så att om man skulle göra en mental-test med Simba så skulle det nog likna Leias; bryr sig inte så mycket om något... Vi fick ytterligare ett bevis för det här i helgen; vi satt på bryggan i lördags och solade, det var väldigt varmt och både Leia och jag badade (18 grader i vattnet, jag vet att jag är inte är klok, men jag doppade bara mig). Simba blev också jättevarm, så Mats badar även honom. Det var lite svårt att få i honom på ett bra sätt från en klippa så Mats släppte ner honom i vattnet. Han for upp, men tror ni han drog så långt snöret räckte? Nopp, han satt kvar där han kom upp, Mats "slängde" o honom igen och han far upp men sitter kvar... Knasig katt som inte värnar om sitt bästa?! Eller var det det han gjorde, det var nog skönt att bli avsvalkad!


Till helgen är det utställning och katten ska tvättas och fixas, han är ju också välpreparerad med havsvatten ;-) Jag hoppas bara att hans fetsvans lugnar ner sig till dess och att han får bra omdömen igen.


Ha det gott allihopa!

Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards