Alla inlägg den 25 augusti 2008

Av Therese Bergsmo - 25 augusti 2008 09:12

Vi har haft semester, därför har jag inte skrivit något. Vi hade ingen dator på landet och skönt var det, man måste ju vila någon gång ;-)


Vad har vi gjort på semestern då? Jo, vi var två veckor på Bjurö till att börja med. Första veckan var Stefan (Alexandras kille) med, vi myste allihopa i regn och blåst. På tisdag morgon var vi uppe kl 05 allihopa och försökte förtöja båten i stormen. Det blåste och regnade som bara den, har aldrig sett så mycket blåst på Bjurö förrut! Bojen slet sig under natten och Mats var orolig och gick upp och kollade till den tidigt på morgonen, kallade in resten av styrkan (Alexandra, Stefan och mig) så vi fick försöka hjälpas åt att sätta fast båten igen. Gick dåligt, men till slut (när blåsten lugnat ner sig mitt på dan) så la vi båten längs med bryggan och satte fast den... Dagen efter försökte vi dra bojen rätt, men bojstenen var för lätt så bojen flyttade hela tiden på sig. Vi fick förtöja på grannens plats och vänta på att Ove kom ut på fredagen så vi fick byta bojsten och dra den rätt. Vi hade en trevlig helg med Monica och Ove, käkade lite kräftor och myste.


Vecka nr 2 var Madeleine med oss på landet, det var supermysigt att hon kom upp!! Vi hämtade henne på Centralen på söndagen och spenderade söndag-torsdag kväll på Bjurö. Vi spelade bland annat kubb, barn mot vuxna... Gissa vilka som vann?! :D Ungarna fick diska den kvällen. På fredag till lördag var Madelein hos farmor Monica och på lördagen tog hon bussen hem igen. Vi längtar så efter att hon kommer nästa gång!!


På söndagen var vi på bio; Mamma Mia, kan jag varmt rekommendera! På måndagen var vi till min mormor och lämnade Simba först och sen till Monica och Ove och lämnade Leia. Vi åkte nämligen på kryssning på måndag-tisdag, Silja Galaxy - kan jag verkligen inte rekommendera!


Onsdagen var sista sem.dag, sen var det jobb och skola som gällde! Alexandra börjar gymnasiet, lite nervöst till att börja med tror jag, men hon är en sån fin och social tjej så det gick galant!! Nu springer hon till skolan och tycker att det är skoj. Det är också härligt för henne att ha ca 15 min promenade till skolan istället för en massa kommunala medel i minst 45 min i vardera riktningen som hon har levt med i många år nu...


Hur har då våra djur haft det? Jo, Leia storm-trivs på landet, hon älskar att vara där. Hon är ute så mycket det går, springer lös hela tiden och bara njuter av friheten. Simba sitter i band, vi band honom på lagom avstånd till matskålen och toalådan (han är ju ändå raskatt, så att gå på toa ute i naturen är inget för honom!). Han har kollat in fåglar och jagat humlor och flugor. Sista dagen fångade han husmusen, han höll på bra länge runt en sten, hoppade på bägge sidor om den och fick till slut tag på den samt dödade den. Det finns en liten jägare även i honom... Han lärde sig också att kissa ute till slut, vi gick promenad och det tryckte väl på så han slängde sig ner i gräset och pinkade - duktig kisse :D


Sen var de ju på semester från oss när vi var på kryssning. Leia hos Monica och Ove, där hon terrade dem bägge, men framför allt Ove, på natten med var hon skulle sova... Hon vill ju gärna sova i sängen, och hos dem sover hon utsträckt mellan dem, helt puttande på Ove så han får flytta ut på soffan. Nu har Ove lärt sig detta och bäddar på soffan redan innan Leia kommer, Leia sträcker då ut sig i Oves säng och snarkar och fiser. Men hon tycker ju att det blir ensamt utan Ove, så mitt i natten knölar hon ner sig brevid Ove i soffan... Ja, det är tur att det bara är någon natt i taget.


Simba var hos min mormor, jag var osäker på hur det skulle gå för jag har aldrig lämnat bort Simba ensam förrut, utan Leia alltså! Men han gick in i hennes lägenhet med svansen högt och utforskade varje vrå, käkade mat och gick på toan, sen somnade han på sin filt i fåtöljen. Då kände jag mig lugn och vi åkte därifrån. Sedan hade det gått jättebra, Simba hade charmat min mormor totalt, de hade verkligen haft trevligt tillsammans. Hon hade gosat och busat med honom mest hela tiden... Så när han kom hem var det för lite mys, vilket han påtalade ordentligt!


Själv har jag haft tandvärk hela semester, en visdomstand som behöver dras ut. Jag har ätit penicillin och skulle dra ut den rackaren i fredags, men trots att de 3-dubblade bedövningen så tog den inte, så vi fick avbryta utdragningen. Nu har de försökt att ta bort allt det dåliga, fylla i med medicin och en provisorisk lagning och hoppas att dra den om drygt en vecka...


Ha det gott allt folk, så hörs vi!

Kram, Therese


PS Bilder kommer senare :D

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards