Alla inlägg under september 2008

Av Therese Bergsmo - 23 september 2008 00:00

I fredags var det tvätt av katt på kvällen, Mats och jag hjälptes åt och vi fick honom fin. Släppte ut honom i lägenheten (vi sitter instängda i badrummet så vi slipper ha löddrig katt överallt om han lyckas smita), så han ska få självtorka lite innan hårtorkningen. Vem tror ni går på lådan och blir full med sand?? *grrr* bara att skölja om katten. Sen lyckades vi torka honom och få honom rätt fin.


Lördag morgon gick vi upp tidigt och åkte till Spånga, det var ju bara Ragdolls som ställdes så det var en liten utställning med ca 50 katter. Kul att träffa massa ragdoll-tokiga folk och se massa fina katter! Simba tyckte dock inte livet var toppen, han blev rätt stressad och grinig över att sitta i buren samt ha katter runt sig. Så när jag ska visa honom för domaren visar han sig inte från sin bästa sida, han låter, försöker smita och fräser ibland. När vi ska bedömas tillsammans med två andra katter är han mer än missnöjd... Så han kom 3:a och fick därmed sitta i buren resten av dagen. Han fick ett fint omdöme, han är ju en väldigt fin katt, men humöret kunde varit bättre.


Resten av dagen tittade vi på de andra katterna som lyckades bättre, det var kul att få se dem och se massa små bebis-katter, man blir bra sugen på katt-unge ;-)


Söndagen gick åt till att hämta igen sig, var uppe i Ursvik med Leia och myste lite - det var toppenväder.


Till hund-benen; Igår fick Leia massa hundben av en granne vars hundar inte äter dem. Leia äter väl inte heller ben, men hon älskar att bära runt på dem och ha dem i soffan. Hon fick tre olika ben i olika storlekar, hon myste runt med dem och efter ett tag ser vi; Ragdollen (som väl i och för sig aldrig skulle erkänna att han är katt, han är ju Rottweiler som syrran - precis lika stor och tuff!) bär runt på det minsta benet, tuggar på det, leker med det och aporterar det... Jag som alltid lovat Leia att Simba inte är intresserad av hennes ben, gissa om hon är besviken på mig nu - jag ljög uppenbarligen för henne!!


Idag ska de fixa vårt avlopp, man får nämligen ett litet fotbad på badrumsgolvet när man släpper ut badvattnet... Känns ju inte så kul, så förhoppningsvis får vi det ordnat idag.


Ha det gott allihopa och njut av hösten.


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 18 september 2008 00:00

Jaha, så har Leia och jag varit på hundkurs igen... Jag är ju mäkta stolt över denna hund, tycker hon är duktig på det mesta och litar fullständigt på henne i alla lägen. Så när vi var på hundkursen häromdagen, tänkte jag "hon är ju äldst, därmed kan hon säkert också mest". Tji fick jag. Den första övningen var att vi skulle gå slalom mellan de andra ekipagen som satt i en ring med sina förare. Det här klarar hon ju så klart galant, matte - eller godisbiten - är ju mest intressant i hela världen!!! Sen skulle vi gå mot varandra och hälsa, vi möttes halvvägs med våra hundar, satte dem ner och ställde foten på kopplet, sen hälsade jag på den andra hundens förare. Hafsig och slafsig som jag är, så markerar jag varken åt Leia att sitta kvar eller ställer en fot på kopplet, så Leia går ju också fram och hälsar. *pust* där fick jag upp ögonen att jag kanske skulle göra lite mer som de sa och inte tro att min hund är väluppfostrad i alla lägen... Men hon älskar ju folk, jag får skylla på det - precis som vilken hundägare som helst...


Men sen gick det bra, vi fick lite nya roliga uppgifter att öva på, jag var mer koncentrerad och tydlig mot Leia så vi hade inga fler missöden.


Zamba, vår kompis här på gården, en Berner Sennen-tjej på 7 månader var också med. Hon var lite stökig till att börja med, men när hon väl hade fått satt sig och skita så var även hon med i matchen och var superduktig med lydnad och andra hundar. Det är en underbar hund som jag tycker mycket om, hennes matte också så klart! Hon är pigg, alert och lättlärd, full med energi och en stor vilja att lära sig.


Till helgen är det utställning för Simba igen, det ska bli jättespännande, för det är bara Ragdolls. Som vanligt ser jag fram emot trevlig samvaro med Anna och Mia. I morgon ska den lilla krabaten få bada, husse har lovat att hjälpa till och de är ju såna bundisar så nu får de stötta varandra i badkaret... Simba föredrar helt klart Mats, liksom Leia. Men det kan nog bero på att jag är så mycket med djuren så det blir lite mer speciellt med Mats, dessutom är han ju så rolig & de hittar på bus tillsammans... Jag är väl mer; mat, promenader, pälsvård, kloklippning och annat nödvändigt ont.


Nej, nu ska jag dricka lite kaffe, för jag fryser så förbaskat...


Kram på er allihopa!


/ Therese

Av Therese Bergsmo - 12 september 2008 00:00

Här hemma står ju våra djur i centrum, kanske lite oftar än man ibland kan önska, men vi älskar dem och vi lever ju i en familj (flock, anser nog både Leia och Simba) tillsammans - alltså gör vi allt tillsammans!


Som ni vet sover ju Leia i vår säng, Simba sover där ibland men oftast i sin kattkorg. På morgonen har Simba ett uppdämt behov av gos, han skulle nog helst önska att vi ställde gos-alarm på natten så han inte behövde samla på sig så mycket... I vart fall så springer han efter Mats hela morgonen (han går oftast upp först av oss alla), Simba kastar sig på rygg framför fötterna, sitter med på en pall brevid toan och pratar/spinner, mjauar och snackar, hoppar upp på alla möbler som Mats är i närheten av för att få gosa. Till slut är det frukost vid köksbordet och då slänger sig Simba raklång över hela bordet, man får passa ner tallrikar och muggar mellan hans ben och svans - här ska gosas!!! Vi blir alla inbjudna till att gosa med Simba, han åmar sig och rullar och håller på, inte en thé-kopp står säkert. Inte heller i morse, Mats och jag sitter vid bordet, Alexandra ställer ner sitt thé, Simba vänder sig på rygg för att hon också ska få chans att gosa med honom (han tycker nog själv att han är den mest underbara som finns och att alla verkligen VILL gosa med honom HELA TIDEN). I vändningen på rygg tar inte Simba med i beräkningen att bordet tar slut... Ja, även för en Ragdoll, de blir rätt stora när de sträcker ut sig. Så han rullar över kanten, men hoppas hela tiden på att Alexandra ska ta emot honom - vilket hon i morgontröttheten inte gör... Så han faller, klamrar sig fast i duken och spiller ut en hel del av hennes thé över mackan. Jippie, har ni försökt äta macka som beter sig som en svamp?? Inte gott. Simba blir ju naturligtvis stött och störtar in på hennes rum och röjer runt lite...


Sen är det Leia´s tur att vara vid bordet, husse lämnar bordet och Leia hoppar upp på hans stol och stirrar på oss.... Dregglandes, så nu är duken blöt av både dreggel och Simba-thé.


Men de är underbara så morgonen skulle vi aldrig önska att den var annorlunda (förutom Alexandra som fick göra ny mackan...)



Ha det gott, vi ser fram emot en helg med Madeleine!!


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 9 september 2008 00:00

Igår gick vi prommis med både Leia och Simba, lite lerigt och blött men det är inget som hindrar två tuffingar som en Ragdoll och en Rottweiler... eller? Jag måste ta kort någon dag när vi är ute och går så ni får se, det ser rätt kul ut. Simba ska promt gå och stryka sig eller gå brevid Leia. Hon går lös och Simba i flexi-koppel på 5 meter, så han gör sina tjurrusningar mot henne ibland. Simba är totalt orädd när vi är ute och går, han går fram till allt möjligt och hälsar. Häromdagen gick vi förbi en bänk där det satt en människa, jag försökte locka/dra honom förbi - icke! Han fick då ta sig fram i egen takt och det gjorde han, mot människan och strök sig mot henne, sen fortsatte vi gå. Tokig katt, va?!


Men igår gick vi då i leran, gick upp i en liten skog här i närheten. På vägen har vi en gammal äppel-trädgård, där har de jättefina äpplen som vi "pallade" och gjorde äppelpaj på när vi kom hem. I skogen hittade vi kantareller, det räckte precis till lite smörstekta på en macka till Alexandra och mig. Super-gott!!!


Annars händer väl inte så mycket annat än det vanliga; jobb och skola...


Ha det gott, alllihopa i höstrusket.


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 4 september 2008 00:00

Äntligen har jag fått bort den j-la visdomstanden, får väl se om visdomen trillar av mig nu och man blir "koko" :D Nej, skämt å sidor, det är verkligen skönt att blivit av med den, men jösses vad stora rötterna är!!! Jag var hos tandläkaren i tisdags, fick en lugnande tablett en timme innan och sen bedövades jag i omgångar innan urdragningen. Självklart tog inte bedövningen den här gången heller till 100%, men då var jag så less på allt så jag sa "Kör! Dra ut den bara" (Kan ju fått lite större mod tack vare tabletten innan). Det varken hördes eller kändes när tanden "ploppade" ut och det var väldigt skönt för mig som är lite skrajsen att gå till tandis... Nu mår jag toppen i munnen och jag kan varmt rekommendera att dra ut visdomständerna innan de går sönder och börjar göra ont :-)


Sen var vi på hundkurs häromdagen. Visserligen blev det nog mer eller mindre privat-lektion, men vad gör det? Vi var bara två hundar och ledaren, den andra hunden är vår kära vän Zamba med matte, denna underbara Berner Sennen-valp.


Kursledaren hade satt upp lite slalom-pinnar och några skyltar från Rally-lydnad. Först provade vi slalom, Leia har aldrig provat det förrut, så det var en utmaning, men hon var jätteduktig - även om hon mest följde min hand med godiset... Men jag hoppas att det lossnar framöver. Sen gjorde vi lite rally-lydnad, det var riktigt skoj. Hon hade tre olika skyltar. På den första stod det "Lägg hunden och gå ett varv runt hunden". Leia låg kvar och undrade nog en hel del över vad jag höll på med. Nästa skylt skulle hon sitta framför mig och sen göra en sväng in på min vänstra sida. Vi brukar alltid ha henne att gå runt kroppen, så det här var verkligen nåt nytt. Men Leia är så arbetsvillig så hon hängde på med hull och hår. Nästa var bara att hunden skulle sitta kvar, man gick iväg en bit och sen kallade in. Det kan vi ju utmärkt :-)


Efter det provade vi på lite fritt följ, tror jag det heter, som man har i vanlig lydnad. Leia gick lös brevid mig, ledaren kommenderade höger och vänster, halt, helt om osv. Jättekul, för det här har vi aldrig gjort. Sen övade vi också på läggande under gång, men det är svårt så det måste vi träna mycket mer på...


En timme gick fort och sen hade jag en trött hund som sov som en gris, det tar mycket på krafterna att lära sig nya saker. Men det är helt klart något vi ska fortsätta med, för roligare var det länge sen Leia och jag hade!!


Simba är pigg som vanligt, han har fått någon konstig ovana för sig att busa på kvällen och natten... Inte alltid man uppskattar en katt som röjer för fulla muggar i lägenheten när man ska försöka sova, dessutom har han den fula ovanan att hoppa upp till oss i sängen och visa sitt fina byte - råttan, som så klart måste dödas lite till där i sängen... På morgonen när man vaknar får man rätta till alla mattor, leta rätt på mobilen som inte ligger kvar på hallbyrån, hitta div annat som går att riva ner från bänkar och dylikt - han är väldigt påhittig :-)


Funderar allvarligt på om inte vi ska gå en ordentlig promenad med honom innan vi ska gå och sova...



Ha det gott, allihopa!

Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 1 september 2008 00:00

Vi har haft en underbar höst-helg på landet. Åkte Waxholms-båten ut på fredag kväll, tog ca 2 timmar, fikade och myste på båten. Sen upp till stugan och fixa lite att äta. Men väl där märker vi att "någon" (jag, i det här fallet) har stängt av strömmen till extra-kyl & frysen, så alla mat där är förstörd plus att det runnit rätt rejält överallt *grrr* Det blev till att skura och städa så gott det gick, bland flugor och illa-lukt så man höll på att kräkas.


Sen hade vi en trevlig helg, klippte lite gräs och läste massa böcker. Gick våra promenader med djuren och slappade framför tv och brasa på kvällarna. Sov länge på mornarn och åt gott.


Igår söndag tog vi båten tillbaka, det var en båt som kom utifrån skärgården, mycket folk på bryggan och vi trodde att vi skulle få stå hela resan... Men på något sätt så svalde båten alla människor och vi satt nästan själva i djur-salongen med våra res-vana djur. Leia ligger på golvet och sover mest hela tiden, Simba satt i sin bur, var lite grinig över att vara instängd så jag satte sele och band på honom. Han kröp ur buren, satt på bordet, på stolarna och var allmänt jätte-nyfiken! Han såg ut som en katt-uggla som satt med huvudet och guppade för att se allt och alla. Han är super-cool den här katten. När det var färdig-tittat så kröp han in i buren och sov. Underbart!


Hoppas ni också haft en underbar helg och att ni tar er tid att njuta av att vara med varandra.


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards