Direktlänk till inlägg 4 september 2008

Tandläkaren och hundkurs

Av Therese Bergsmo - 4 september 2008 00:00

Äntligen har jag fått bort den j-la visdomstanden, får väl se om visdomen trillar av mig nu och man blir "koko" :D Nej, skämt å sidor, det är verkligen skönt att blivit av med den, men jösses vad stora rötterna är!!! Jag var hos tandläkaren i tisdags, fick en lugnande tablett en timme innan och sen bedövades jag i omgångar innan urdragningen. Självklart tog inte bedövningen den här gången heller till 100%, men då var jag så less på allt så jag sa "Kör! Dra ut den bara" (Kan ju fått lite större mod tack vare tabletten innan). Det varken hördes eller kändes när tanden "ploppade" ut och det var väldigt skönt för mig som är lite skrajsen att gå till tandis... Nu mår jag toppen i munnen och jag kan varmt rekommendera att dra ut visdomständerna innan de går sönder och börjar göra ont :-)


Sen var vi på hundkurs häromdagen. Visserligen blev det nog mer eller mindre privat-lektion, men vad gör det? Vi var bara två hundar och ledaren, den andra hunden är vår kära vän Zamba med matte, denna underbara Berner Sennen-valp.


Kursledaren hade satt upp lite slalom-pinnar och några skyltar från Rally-lydnad. Först provade vi slalom, Leia har aldrig provat det förrut, så det var en utmaning, men hon var jätteduktig - även om hon mest följde min hand med godiset... Men jag hoppas att det lossnar framöver. Sen gjorde vi lite rally-lydnad, det var riktigt skoj. Hon hade tre olika skyltar. På den första stod det "Lägg hunden och gå ett varv runt hunden". Leia låg kvar och undrade nog en hel del över vad jag höll på med. Nästa skylt skulle hon sitta framför mig och sen göra en sväng in på min vänstra sida. Vi brukar alltid ha henne att gå runt kroppen, så det här var verkligen nåt nytt. Men Leia är så arbetsvillig så hon hängde på med hull och hår. Nästa var bara att hunden skulle sitta kvar, man gick iväg en bit och sen kallade in. Det kan vi ju utmärkt :-)


Efter det provade vi på lite fritt följ, tror jag det heter, som man har i vanlig lydnad. Leia gick lös brevid mig, ledaren kommenderade höger och vänster, halt, helt om osv. Jättekul, för det här har vi aldrig gjort. Sen övade vi också på läggande under gång, men det är svårt så det måste vi träna mycket mer på...


En timme gick fort och sen hade jag en trött hund som sov som en gris, det tar mycket på krafterna att lära sig nya saker. Men det är helt klart något vi ska fortsätta med, för roligare var det länge sen Leia och jag hade!!


Simba är pigg som vanligt, han har fått någon konstig ovana för sig att busa på kvällen och natten... Inte alltid man uppskattar en katt som röjer för fulla muggar i lägenheten när man ska försöka sova, dessutom har han den fula ovanan att hoppa upp till oss i sängen och visa sitt fina byte - råttan, som så klart måste dödas lite till där i sängen... På morgonen när man vaknar får man rätta till alla mattor, leta rätt på mobilen som inte ligger kvar på hallbyrån, hitta div annat som går att riva ner från bänkar och dylikt - han är väldigt påhittig :-)


Funderar allvarligt på om inte vi ska gå en ordentlig promenad med honom innan vi ska gå och sova...



Ha det gott, allihopa!

Kram, Therese

 
 
Anna

Anna

6 september 2008 16:08

Hallå i stugan!
Ååååh, så skönt att den där förbenade visdomstanden äntligen är ute! Tyckte så synd om dig som haft så ont :-( .
Duktiga Leia som är så lättlärd! Kanske något att börja med för Simba också ;-) . Hoppas att nattsömnen (Simbas racer-rundor) snart blir bättre!
Kram Anna.

http://www.avikstrands.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards