Alla inlägg under november 2008

Av Therese Bergsmo - 12 november 2008 00:00

Vi får tidningen ganska tidigt här hemma, men tror ni att Leia vaktar? Nejdå, hon ligger lugnt kvar under täcket och sover, medan Simba sköter vakten. Han springer som en tok till dörren.


Igår hade jag besök av Anna och en uppfödare som vill para med Simba. Det var en trevlig stund med mycket fika och katt-prat. Som tur var tycker h*n att Simba är snygg och vill para med honom, så nu ska vi bara vänta på att honan börjar löpa...


Leia var på sitt charmigaste humör och visade stolt upp alla sina konster och sin tillgivenhet. Hon satt och slog på Anna för att Anna skulle klappa magen. Leia är så "försiktig" i sitt uppmärksamhets-pockande. Hon går fram till "offret", slår med tassen och lägger den gärna på personens arm, sedan är det bara för vederbörande att börja klappa bogen och magen. Leias öron åker ner/bakåt och hon ser ut att somna. Blir det för jobbigt lägger hon sig på rygg och man ska fortsätta klappa.


Sen visade vi upp att hon vet vad hennes leksaker heter, hon höll på med en gris som grymtar förskräckligt - den lades strax bort för det gick inte att prata eller tänka med grymtet i öronen. Jag sa att hon kunde hämta sin Igelkott istället och då går hon till sin hög med mjukisdjur och väljer ut Igelkotten. Hon är rätt smart den här hunden, hon vet vad sakerna heter och hon förstår oftast vad man säger. Kattuppfödarna var mäkta imponerade!


Tyvärr hamnade Grisen på sovrumsgolvet i natt, det märkte vi 03.33 när Leia måste ut och kissa. Hon är så söt den där hunden, hon sover under mitt täcke hela natten, säger till mig (hon ställer sig och hänger huvudet ovanför mitt huvud eller slår med tassen på mig) när hon fryser, då ska jag lägga på täcket. Men när hon behöver ut och kissa så går hon till Mats... Så Mats går upp, yrvaken, får på sig lite kläder och kliver på Grisen !!! Gissa om jag satte mig rakt upp i sängen, Mats blev livrädd själv, men Leia fortsatte mot dörren...


Det är riktigt skitigt väder ute, hunden blir skitig när vi går ut, bilen behöver tvättas och man är lerig från fötterna till knäna efter skogspromenaderna... Jag önskar att det fryser på snart så man kan ta sig fram utan att se ut som en lerhög! Dessutom blir det ju så halt i leran så man riskerar att halka mest hela tiden.


Idag ska vi till skogen med Zamba och Nettan, ska blir riktigt härligt att få gå i skogen och mysa!

Många kramar, Therese

Av Therese Bergsmo - 10 november 2008 00:00

Ni som läste i fredags vet att jag skrev att pälsen så sådär ut... Jag lyckades tydligen skrämma upp Anna (uppfödaren och ägare av Simba) rejält *förlåt* Hon blev jätteorolig över att han såg illa ut i pälsen, men ärligt talat så var han inte särskilt snygg på fredagen. Pälsen var krullig över hela ryggen och det var en konstig kvalitet på den...


Men på lördag morgon hade pälsen verkligen fixat till sig och han var jättefin! På söndagen fixade pälsen till sig ännu mer, så då var han om möjligt ännu snyggare! Det är tur att Simba har en sån pälskvalitet som han har, för annars hade jag nog varit rätt rökt på det här med utställningsbad nuförtiden...


Lördag morgon gick Mats och jag upp tillsammans, han var gullig och fixade både frukost till oss och mat till mig att ha med under dagen. Hade en mat-termos med makaroner och köttfärssås. Inte så gott, men väldigt praktiskt!! Jag packade in oss i bilen, katten, alla hans grejer och alla mina grejer och så åkte vi till Skogås. Lätt att hitta och en bra grusplan att parkera på. Mötte upp Anna och vi checkade in, lyckade göra alla steg man skulle - ibland glömmer vi anmäla oss eller skriva upp i vilken rad vi sitter *förvirrade* Men morgonen började utmärkt och gulliga Mia hade paxat plats åt oss, på ett hörn i lokalen och långt ifrån andra fertila hanar. Super-duper med en sån vän som dessutom är tidigt på plats!


Simba kom rätt snart på att han var på utställning igen och han är väl inte överlycklig över det, men nuförtiden både kissar och äter han under dagen så lite mer avslappnad är han nog i buren. Men på domarbordet är han snackig och lite morrig, gillar INTE att se andra katter, så då fräser han och håller på. Förmodligen fattar han fortfarande inte att han är katt...


Lördagen hade vi en dansk domare, men också en domare som gick parallellt. Hon kollar på alla katter först, gör sin egen bedömning och sedan dömer den ordinarie domaren. De jämför väl sina resultat sedan, men vi får inte veta vad elev-domaren tycker, tyvärr. Det är en kvinna som tydligen har stor erfarenhet av just Ragdoll, så därför var det extra kul att hon fick kolla på lilla Simba.


Danskan dömde honom också och tyckte han var jättefin. Han fick en toppenbedömning, han stökade och morrade en del, men hon var så duktig på att ta honom, hon var långsam och tydlig i sina rörelser och hon bortsåg helt klart från hans "tjafs". Hon tog sedan upp honom med de andra 2 i hans klass och det skulle bli bäst i variant. De andra katterna var både Champion och Internationell Champion, så det var jättefina katter. Men Simba knep BIV!!!


Sedan var det upp inför NOM, där stod han mot en snygg Skogkatt som var så lugn och cool. Självklart fick den katten gå vidare i panelen. Men jag är supernöjd med bedömningen och hans resultat;


Champion och BIV på lördagen :D


Sen kom jag hem till min underbara make som hade fixat supergod middag och det var bara att sätta sig efter en lång dag. *Looove you*



Söndagen var inte lika tidig, men jag hade samma service på morgonen med frukost och lunch-fix :-) Underbart att ha en man som stöttar och hjälper mig i de här lägena, för jag blir så nervös och behöver verkligen stödet och supporten.


Vi skulle på söndagen ha en italiens herre som skulle döma Simba, ingen dubbelbedömning *skönt*. Han lyftes fram av mig, lika morrig och pratig som vanligt och domaren bara slår sig för ansiktet och säger "Oh my God", jag blev jätterädd och trodde att det bara var att vända direkt, men sen sa han att Simba var otroligt fin och han var väldigt imponerad! Då slappnade jag av lite. Vi fick byta klass på bordet för vi hade glömt att anmäla klassbyte på morgonen, men det var inga problem. Domaren sprang iväg så glatt och bytte upp honom. Sen tittade han på honom och han fick en jättefin bedömning samt att han hade fint temperament. Och det är väl egentligen det vi tvekar mest över... Men domaren är proffs och ser att Simba bara morrar för att han är lite rädd och osäker, inte för att han är aggressiv. Jag har ju egentligen aldrig tvekat på att han inte är aggressiv, å andra sidan har jag ju aldrig sett en katt bli tokig på bordet... Så jag vet ju inte riktigt vad som händer.


Men han fick som sagt en fin bedömning och fick komma tillbaka inför Nomineringen. Det var lite mindre Ragdolls på söndagen så det blev ingen BIV. Nomineringen går ju till så att man står med alla katter som ska nomineras, jag minns inte hur många det var men över 5 st. Det är lite struligt att stå med en katt som inte älskar andra katter med de andra katterna så nära. Dessutom var det någon i publiken som stod med en katt precis brevid mig, så det störde en hel del... Men italienaren är överförtjust i Simba och han blev NOM :D


Sen var det bara att ladda inför panelen. Man känner sig osäker på hur han ska vara med en annan assistent, jag får då inte längre lyfta fram min katt, så vi bad en kille som har hållit Simba förrut om han kunde ta honom. Plus att vi fick tipset av domaren att sätta honom på kanten så han inte såg de andra katterna. Där stod assistenten och visade upp Simba hur fint som helst, vi hörde lite mjau och lite morr, men inget mer... Assistent-kåren hade laddat upp med öppen bur och två "vakter" utifall att han skulle krångla till det ordentligt... Snällt av dem och jag tycker man kan säga till sånt här så att de är beredda, hellre det än att de bara får upp en katt som inte går att hantera och de har den mest oerfarna assistenten.


Tack så jättemycket Mats för att du höll Simba så bra!


Domarna klämde, kände, lyfte och fixade med honom men inte heller det var nåt problem. Sen kom omröstningen, Mia och jag stod och höll hand (jag supersvettig, förlåt Mia). Anna hade vid det här laget inte så mycket nerver kvar så hon stod i en annan del av lokalen och pratade i telefon med sin mamma (tur att kära mamma finns i de här lägena). Två röster på Simba :-) Två röster på en annan katt. Sen hade resterande fyra domare röstat på samma katt, hon läser upp det siffra för siffra, så det blev lite förvirrat innan jag fattade att Simba hade fått de rösterna och därmed blivit BIS.


NOM och BIS på söndagen :D


Jösses, jag var så glad och lättad så jag grät, tog min katt, pussade på honom, ner i transportburen och sen till hans bur och få lite blötmat.  I det här läget gör jag bort mig totalt! Så klart ska ju katten tillbaka och visas upp med ägaren samt få sina priser. Men vi är ju inte så vana vid BIS, så jag fick snällt gå tillbaka och alla fick titta på mig medan speakern sa att det var kul att vi ville komma tillbaka och att det inte är så lätt när man är nybörjare... Pinsamt, där stod jag rödgråten och fattade inte mycket... Men alla var glada och klappade händerna.


Sedan fick Simba gå till buren, äta lite och vila. Jag blev jättetrött av all anspänning och satt helt utslagen i stolen resten av dagen och tog emot en massa gratulationer till Anna och mig. Egentligen är det ju Anna som ska ta åt sig all ära, det är ju hon som har gjort kombinationen, valt ut den snyggaste katten och är ett enormt stöd!! Tack Anna för all hjälp och stöttning! Jag är nervösare än jag visar och det är tur att jag har dig med mig :-)


Här kommer lite bilder på en utslagen hjälte med sina priser... Det blev inga fina bilder, men ni får titta på katten och priserna. (Fick liksom tvinga honom att vara med på bilderna, arrangerade allt runt honom medan han sov och sen fick han öppna ögonen några sekunder...)



Hallå, kan man få sova vidare?


Men snälla, räcker det inte nu?


Jag får väl visa lite intresse för mina fina priser...


Börjar sura ur lite "Sluta med den där blixten!"


Ligger i favoritfåtöljen (som han snott från Leia) med priserna runt sig...


Här är alla rosetterna han tagit, längst ner 4 st Ex1

sedan 2 CAC, Champion, BIV och BIS

sedan första CACIB



Vill här passa på och tacka alla som skrivit i gästboken och grattat, det betyder mycket för oss!!


Ha det gott allihopa, idag är det vilodag för oss alla :-)


Kramar, Therese



Av Therese Bergsmo - 7 november 2008 18:43

Idag har Simba badat, vi var i badrummet i 50 minuter... Vem som var lyckligast över att vi till slut var klara vet jag inte, men Simba skyndade sig iväg till kösbordet för sedvanlig tvätt och tillrättande av krusade hårstrån. Själv rätade jag ut min krokiga rygg och försökte få benen att vakna samtidigt som jag stapplade som en gumma på 150 år ut till närmaste stol - vilket gjorde att Simba och jag hamnade på samma ställe; köksbordet!


Sedan har han haft fullt upp med att putsa och slicka och fixa och trixa medans han har sökt den ena varma platsen efter den andra. Till slut somnade han, utmattad, ihopkurad som en liten kanelbulle brevid mig i soffan. Jag la fleece-filten över honom och sen sov han sött!


Jag gjorde en liten ändring i badordningen idag, jag gjorde en inpackning på honom innan tvätten. Jag brukar inte tycka att det blir riktigt bra, men han ska ju bli Champion i morgon (hoppas jag...) så jag gjorde mig verkligen till i badet och körde både inpackning och massa Goop på fetsvansen. Men när han torkade såg han förskräcklig ut, alldeles lockig och konstig i pälsen. Jag frågade dottern vad hon tyckte, och hon svarade med en tonårings ärlighet att han såg förj-lig ut *hjälp* Men han hade inte torkat helt då så det finns hopp än... Nej, jag vet ju att han brukar se lite underlig ut under torkningsprocessen, så jag är egentligen inte orolig!


Det ska bli riktigt spännande att se hur det går i morgon, förhoppningsvis kniper han en titel :-)



Leia har haft mycket närkontakt med våra vilda djur idag. I morse sprang en ekorre över vår promenadväg, vilket ju Leia tycker är spännande, så hon lommade efter och stod sedan nedanför trädet en lång stund och tittade längtansfullt efter ekorren. Ekorren var inte lika nöjd, den smackade, tjattrade och stampade med alla fyra tassarna och gjorde små utfall mot Leia. Till slut gav ekorren upp, den där hunden var ju dumare än tåget, så han hoppade vidare till nästa träd.


Sedan på promenaden träffade vi på säkert 5 rådjur som skuttade iväg. Leia tittade storögt på dem och luktade lite i deras spår. Sen kommer vi gående i den mörka skogen och ser något konstigt i trädet ca 2 m från vägen. Man tycker det ser ut som en klump på grenen. Där sitter en stor uggla och glor på oss. Naturligtvis skrämmer vi iväg den, men Leia följer den med blicken och den flög vidare in i en annan skog.


Härligt att se så mycket vilda djur!

Ha det gott allihopa, sköt om er och ha en underbar kväll.


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 5 november 2008 00:00

Här kommer massa bilder från helgen som var. Det är väldigt mycket bilder på Simba, men jag tänker att nu när han ska para snart så vill säkert hans tilltänkta sitta och titta på data-skärmen och tråna *hint hint*, så viss dam kan börja löpa!!


Håll tillgodo!


 

 Vacker höstbild mot Werns udde, Bjurö så klart!


 

Ännu en vacker höst-bild


 

Ser ni hur rofyllt och fint vi har det på landet? Man längtar tillbaka!!


 

Söta Leia på Werns udde


 

Leia & Simba går på höstpromenad


 

Simba ska promt gå brevid Leia om han kan... *s*


 

"Hallå, syrran, vänta på mig med att leka med pinnen!!"


 

Det värsta är att alla löv fastnar på Simbas krulliga bakben ;-)


 

... men vad gör väl det när man har det så här mysigt? PS Husses skugga är också med på bilderna *s*


 

Här försöker vi få djuren att posera, bättre blev det inte... de är i alla fall på samma bild - alltid något när man har med katten Simba att göra.


 

Leia tittar lite trött efter Simba som inte kan sitta still


 

Syns det att Leia bara myser i solen?


 

"Husse, I loooove you!"


Och nu till typ en miljon bilder på Simba i div träd... Jag vet, det blev lite överdrivet, men jag hade svårt att välja så jag tog allihopa :D




 



 


 



 



 



 


 



 



 



 



 



 



 



 



 


 



 



 



 

Matte busar med Simba, eller är det tvärtom?


 

"Vem ska ha pinnen?"


 

"Man kan även klättra på liggandes träd"


 

Snyggingen!


 

"Syns det att jag är Bjurös lejonkung?!



Allt för den här gången, hoppas någon bild föll er i smaken :-)



Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 3 november 2008 00:00

Idag har Anna och jag varit på Albano och kollat Simbas njurar hos Anna Tidholm. En supertrevlig veterinär och jättegulliga sköterskor!!! Kan varmt rekommendera Albano till alla.


Vi åkte dit pga att hans njurar såg konstiga ut vid förra testen hos den förra veterinären (som jag inte vill nämna vid namn, men h*n har inte lyckats särskilt bra med sina bedömningar...) Det den vet. såg var kristaller i njuren och i urinblåsan. Vi lämnade ett urinprov som inte visade några kristaller. När vi sen hade kollat hjärtat hos vet/professor Häggström så bestämde vi att vända oss till Tidholm med njurarna. Det är inga som helst fel på hans njurar, han är fullkomligt frisk. Frågan jag direkt ställer mig är om den andra vet. utrustning är missvisande, eftersom h*n såg konstigheter både på hjärta och njurar, men att andra veterinärer inte ser detta...


I vart fall som helst så är Simba helt frisk och ska snart få börja para, väntar bara på att lämplig hona ska börja löpa ;-)


Vi tog också blodprover på honom för Fiv/FeLV (minns aldrig vilka bokstäver som ska vara stora och vilka som ska vara små...), så det får vi snart svar på också!


Måste bara berätta om vilken cool kille vi har, han har verkligen vuxit på sig den sista tiden och blivit mycket lugnare i humöret. Han var superduktig när vi tog blodprovet, sa knappt halv sju, men när vi skulle tejpa dit bomullstussen så knep han ihop ögonen och gapade på mig med sitt allra ynkligaste läte. Mot slutet av tejpningen vågade han öppna ena ögat och kika. Som om allt det läskiga försvinner om man bara kniper ihop ögonen ordentligt! På bordet för ultraljudet av njurarna så låg han helt stilla och bara fann sig i att blir kollad.


Jag är så glad och stolt över vår fina katt, eller det är ju Annas katt, men vi har liksom vårdnaden om honom :-)


Just nu ligger Simba och sover sött, han hade mycket att tvätta när han kom hem, både blod, sprit och gegga på tass och mage...



Ha det gott allihopa.


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 2 november 2008 00:00

Vi åkte till Bjurö i torsdags, stannade till söndagen. På torsdag morgon packar vi in oss allihopa i bilen, katt, hund, massa mat och varma kläder. Vi åker till Lidingö, där Mats föräldrar bor, och får skjuts av dem ner till Gåshaga brygga där Waxholmsbåten går ifrån. Vi skulle kunnat ta oss in till stan, men att åka tunnelbana, gå en massa och trängas med folk kändes inte som nåt bra alternativ, så Mats snälla mamma körde ner oss till båten istället.


Vi var väldigt för tidiga till båten skulle gå så vi fick stå och frysa en stund på bryggan. Vi får för oss att Simba också fryser så vi ska sätta på honom en tub-liknande halsduk. Vem är då snabb som en kobra? Jo, allas vår kära Simba! Strax var han ända borta hos Leia och husse och smög runt i gräset... Vi fick tag på honom och han fick åka ner i korgen igen, med halsduk på.


På båten gapade Simba mest hela tiden, jag hörde honom över hela båten, han har en gäll och speciell röst som höll alla andra katter vakna, hundar också så klart... Vi hade en ganska lång tur på båten så vi hade med oss matsäck. Vi skulle äta räkmackor som vi hade gjort i ordning hemma. Men det var mycket färre räkor än jag hade räknat med för herr Simba hade nallat ett helt gäng när jag tinade dem på bänken. Han bröt sig in i skal och allt...


På båten lärde sig även Simba att ta sig ur sin korg. Om han buffade huvudet rakt upp på dragkedjan så öppnade sig den magiskt. Han satt med huvudet och en tass utanför två gånger, innan jag fick honom att sluta... Lös katt på Waxholmsbåt är väl kanske inte att föredra?!


Jag tog dock upp honom på slutet av resan och han fick sitta på bordet och speja ut på vattnet, då var han både lugn och tyst.


Vi har haft det jättemysigt på landet, suttit framför brasan och myst samt gått långa promenader - med båda djuren. Bilder på div. kommer senare!!


Mats har också haft mer närkontakt med andra djur... Det blir ju verkligen kolmörkt där ute och en kväll när han ska gå ut och kissa, i det fria så klart, så känner han att någon stirrar på honom. "Brak" säger det strax brevid honom och tre rådjur drar iväg någon meter ifrån honom. Sen har han även sprungit på en spillkråka, ser ut som en enorm hackspett ungefär - läskigt! Vi andra har haft det lugnare och mest bara myst...


På söndagen stängde vi ner Bjurö inför vintern, tömde ut allt vatten, städade och röjde samt stängde av all el. Så nu står stugan där och väntar till nästa gång vi kommer ut.



Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards