Alla inlägg under januari 2009

Av Therese Bergsmo - 30 januari 2009 00:00

(Kvinna ~ 45 tar nummerlapp på apoteket med nummer 007 och lämnar den när det är hennes tur till receptarien.)


Kvinna (skämtsamt: My name is Bond. James Bond.

Receptarie (ilsket). Jag behöver inte veta ditt namn!

Trevlig helg!

Kram, Therese




Av Therese Bergsmo - 29 januari 2009 00:00

Jag har deppat lite i veckan och inte velat skriva nåt. 3 personer har röstat i omröstningen och ingen har skrivit någon kommentar, så därför antar jag att det inte så många som läser den här... Men jag skriver för er 3, mina trogna läsare :-)


Det är omväxlande halt, blött och snöigt den här veckan så promenaderna har gått därefter. Vi har halkat runt rejält i skogen, för självklart går vi i skogen även nu. Ju senare det blir, desto mörkare blir det och då far man som en spottloska på rötter och annat halt eller kliver ner i djupa vattenpölar och blir blöt. Men igår kom vi på en snilleblixt och gick på ett gärde som är lite bättre upplyst, i alla fall inte bäckmörkt, och där kan man gissa sig till vattenpölar och hala partier med hjälp av färgen; är gräset väldigt mörkt - gå inte där! Men vi går ju mot ljusare tider och snart får vi gå i kvällsolen och njuta :-)


Simba har återigen blivit portad från sovrummet på natten, han gapar och vill promt umgås när vi sover. Han står på oss, skriker rakt i ansiktet eller kör sin håriga (och numer honungsfria) svans i ansiktet... Vi har stängt dörren, men Leia har tyckt synd om honom och några nätter gått upp och öppnat. Hon påstår att det är för att dricka vatten, men jag tror nog att de där två är i maskopi *grr* Följden av att Simba inte är hos oss på natten är att han blir oerhört kelen på morgonen, så Mats och han har riktiga gos-stunder varje morgon. Mats hinner knappt ut ur sovrummet förrän Simba anfaller och vill gosa. Han ligger i vår kontorsstol i hallen, när Mats öppnar dörren kastar han sig ner på golvet och i luften lägger han sig på rygg för att få full uppmärksamhet när han landar framför Mats fötter. Man får inte var dum, för då kan man bli.....


Jag lägger in lite bilder på Simba, han och husse spelar gitarr och trummor. Som ni ser är han en fullkomligt avslappnad katt och van vid hanteringen. Förmodligen har denna musikaliska del av hans liv gjort att han accepterar all behandling, det är fullkomligt normalt för honom. Liksom att Leia tycker att det är fullkomligt normalt att vi pussas och kramas på promenaderna... Eller att husse kör "ploppen", men det berättar jag om en annan gång. (Leia kan även vissla, jag ska försöka ta kort på det nån gång...)


Håll tillgodo med lite bilder på Trasdockan ;-)


Simba spelar gitarr med husse


Och nu trummor...


"Jag vill inte se eländet"


"Se så avlappnad jag är..."


"Jag tror jag somnar, låt dem hålla på"



För att ytterligare späda på er vilja att läsa denna blogg så tänker jag sno lite från boken "Tjuvlyssnat" som jag brukar garva gott åt!



Kille 1: Jag har Comviq kontant på min mobil.

Kille 2: Jaha, jag har visst Telia tror jag.

Kille 1: Hmm, alltså det här med Comviq kompis. Hur vet de vilka som är mina kompisar?


Ha en bra dag, Anna, Mia och Erica samt min underbara man (det är nog bara ni som läser den här bloggen...)


Kram, Therese



Av Therese Bergsmo - 26 januari 2009 00:00

Ah, nu fångade jag ert intresse, va?! Jag är nämligen så nyfiken på hur många och vilka som läser vår blogg, har startat en omröstning här till höger som du gärna får klicka i. Sen får ni också gärna skriva en kommentar om ni läser eller inte... Anna, Mia och Erica vet jag följer oss, samt min mamma, men sen vet jag inte riktigt vilka som läser. Ser att jag har många som går in på bloggen, men sällan någon som skriver...


Nu till blodvitet; Klippte pulpa på Leia i helgen, mer dramatiskt än så var det inte - även om Leia var fullkomligt övertygad om att jag hade amputerat minst en tass när det skedde ;-)  Vi har det ju lite jobbigt med kloklippningen, det är det enda som inte funkar till 100% här hemma med henne. Simba sitter på rumpan i mitt knä och spinner så han har verkligen fått en bra start när det gäller kloklippningen, men Leia har vi inte lyckats lika bra med. Hon spinner verkligen inte, utan flåsar, flämtar, piper och försöker smita konstant - hon liksom ålar längs hela soffan... Det här gör ju att man drar sig lite för att klippa, vilket ju är helt fel metod - jag vet! Men man är inte mer än människa. Så i helgen tog Alexandra och jag tag i det här och började klippa, Leia var ovanligt lugn och vi tänkte att det här gick ju bra (man vågar inte säga det högt). Men just som man känner sig trygg så klipper jag så klart pulpan på en baktass, vilket liv... Leia skriker, piper och blir helt galen. Vi håller i för att inte få blod precis överallt, pulpor blöder så förbenat mycket. Jag kör på med lapis-penna men det svider så Leia skriker ännu mer.. Då kommer min smarta tonåring på att man kan ha på stearin och vi droppar stearin i en kopp, jag tar på fingret och sedan på klon. Det stelna på en gång och hon blödde inte mer. Vilket bra tips. Vi har provat med snö, is, potatismjöl, lapispenna osv men stearin var nog det mest effektiva jag hittat. Kloklippningen fortsatte i lugnare tempo och hon blev jättefin om tassarna. Att hon skriker är för att hon är lite gnällig den här damen, hon piper gärna  och mycket för att slippa vara med om det obehagliga - hon är nog ingen Rottis trots allt...


Demensen inträffade på IKEA´s parkering. Jösses, det var riktigt pinsamt men nu har jag förstått att vi inte är ensamma om detta fenomen. Vi var in snabbt, snabbt på IKEA i lördags när vi ändå var i faggorna. Skulle köpa nya te-koppar och ett diskställ, så det blev en snabb raid genom varuhuset bland alla seg-proppar som går där. Jag ogillar starkt att gå på IKEA pga att alla går och segar och liksom umgås på detta ställe, något jag inte alls kan förstå och som bara gör mig nervös och stressad... Man får liksom mord i tankarna när man går bakom en barnfamilj som går i bredd och lullar, barnen är allmänt ouppfostrade och använder hela IKEA som sin lekplats och föräldrarna säger ingenting... Ja, ni förstår sinnesstämningen?! När vi kommer ut från eländet så hittar vi inte bilen. Står som ena jädra pangisar och letar, går fram och tillbaka medans vi högt och tydligt skriker till varandra om den borttappade bilen - kan det bli mer pinsamt? Efter ett långt tag så hittar vi bilen, som vi är helt övertygade om har flyttat på sig under de 10 min vi var borta. Jag säger bara en sak; tur att Alexandra inte var med, hon hade skämts ihjäl...


Annars var helgen lugn, vi gick en prommis på söndagen med våra kära grannar och deras Zamba (Berner Sennen-valpen som snart fyller 1 år). Leia och Zamba har superkul tillsammans, de leker på samma sätt och är helt samspelta - det är underbart att se! Dock hade vi stora problem att ta oss fram på isen i skogen... Men nu verkar det vara plusgrader så det smälter väl snart bort.


Ha det gott allihopa och skriv gärna en lite kommentar ibland ;-)


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 22 januari 2009 00:00

Igår tvättade jag bägge djuren, först Leia som väl inte är allt för nöjd med att bli tvättad. Henne får man släpa in i badrummet, och hon ser så eländig ut som hon bara kan, hon tom försöker gömma huvudet i nåt hörn av badkaret så hon ska slippa tror hon. Hon får tokfnatt efter badet, förmodligen för att jag råkar ha i vatten i öronen och då springer hon runt i hela lägenheten och ska rulla sig och åma i alla sängar - inte en säng ser bäddad ut efteråt... Sen däckade hon i soffan, trött och frusen så hon fick massa täcken på sig och sov resten av dagen. På promenaderna fick hon ha sitt täcke på sig, hon skäms lite men var så busig så hon glömde strax att hon hade jacka och såg fånig ut.


Simba var som vanligt lätt att tvätta, bara man har varma schampoon... Han är en frusen kille i badet så jag måste värma schampona innan, vilket jag så klart glömde igår. Så en del tvättningar var i kallt vatten och då jamar han som aldrig förr och vill bara därifrån. Men han är så snäll (och kanske lite korkad också?!) så han sitter snällt kvar på badkars-botten och låter sig tvättas. Jag gjorde en insats både på fetsvansen och honungssvansen. Sen torkade jag honom med handduk, det här med hårtorken är något som vi inte är helt överens om, så istället sitter han nära ett element och tvättar och tvättar tills han är torr.


På kvällen så hade han torkat och luktade fantastiskt gott, inte gammalt pink som han ju gjorde innan. Men däremot var honungen kvar, det var på svanstippen och han såg efter badet ut som att han fått någon rasta-fläta där eller nåt... Mats började prata om saxen, men jag ville absolut inte klippa av honom tippen. Vi funderade då på om vi skulle tvätta om tippen eller kanske sätta in honom i frysen så den stelnade och kunde brytas bort, eller är det med stearin. Ja, jag vet inte, men han slapp i alla fall frysen och fick en riktigt kunglig behandling istället. Mats la honom på köksbordet och började reda ut eländet, han tog hjälp av en borste och snart var han lika vacker som innan honungs-incidenten. Mats övade också kommandot "ligg" och "ligg kvar", vilket ju funkade relativt bra så länge han höll i svansen och höll ner kroppen. Nej, skämt å sidor, Simba är oerhört lätthanterlig och vi kan göra vad vi vill med honom. Han har aldrig använd klor eller huggtänder på oss, utan bara satt upp sina pingis-racket till tassar och visat att han inte vill vara med men finner sig snart.


Ishalkan verkar hålla i sig i dag med, igår var det ett rent helvete att försöka gå ute. Jag var jätterädd att slå omkull hela tiden så man spänner sig och använder muskler man inte ens visste att de fanns, så idag är det träningsvärk både här och där...


Ha det gott allesammans!

Kram, Therese


Av Therese Bergsmo - 21 januari 2009 00:00

Jösses, vad halt det är. Igår tog vi bilen till Ursvik för att gå i skogen och slippa det hala, men det hjälpte inte - även gräset är snorhalt *grr* Idag verkar det inte vara bättre, snarare värre, så jag vet inte hur vi ska lyckas med promenaderna idag. Borde ha såna där broddar som äldre har, det är inte alls en dum lösning, bara det att man ser lite fånig ut... Och dotterna skulle väl skämma ögonen ur sig om hon såg det. Dessutom måste man ju ta sig till nåt ställe och köpa dem...


Simba har varit riktigt "trevlig" inatt, han har försökt umgås med oss. Han har en förmåga av att muttra, mjaua, låta när han hoppar upp på nåt. Så han säger "prrrrt" och far upp på Mats nattygsbord precis när vi har somnat, där ställer han sig på hans mobil så den börjar lysa samt försöker ha ner allt som går. Ni förstår ju själva hur nöjda vi var då på honom... Inte nog med att han låter, han sätter fart på oss med sitt röjande också. Sen är det ju stört omöjligt att somna om eftersom hjärtfrekvensen är uppe i 180 ungefär. Det här gjorde han inte bara en gång, utan flera... Så han har väl inte topp-betyg den här morgonen. Dessutom behöver han tvättas, så han och jag har en stund i badrummet att se fram emot. Häromdagen lyckades han nämligen att stryka svansen över honungsburken, inte nog med att hans svans nu är kladdig av honung längst ut, honungsburken blev också pälsbeklädd. Jag tror att även Leia ska få sig ett bad, för hon kan behöva det hon med. Får bara passa så hon inte får vattensvans :-( På med täcke hela dagen!


Nej, nu är dags att ta en sväng med skridskorna... eller är det bara skorna som är hala?


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 20 januari 2009 00:00

Jag har ju varit rätt dålig på att blogga regelbundet, men nu ska jag försöka blogga i alla fall lite var dag. Det blir så långa blogg annars, så jag tror att ni somnar innan jag skriver sista bokstaven...


Jag pratade med min dotter om det här med blogg och tydligen är det många som bloggar i skolan. De kan blogga minst 6-7 gånger om dagen *jösses om man hade den tiden* Jag fattar inte vad de har att skriva så många gånger samt att de har tid... Men skolan är kanske annorlunda nu jämfört med när en annan gick i skolan?


Själv tycker jag det är jätteskoj att läsa andras blogg, jag brukar gå in och kolla på div nästan varje dag och jag uppskattar att ni skriver (ni vet vilka ni är!) Älskar bloggar med bilder, och det är jag ju oförskämt dålig på... Men med en stor och klumpig kamera så släpar man inte med sig den överallt - även om den tar de allra finaste bilderna!


Det enda som jag är nyfiken på är hur många som egentligen läser vår blogg, ni får gärna lämna ett litet avtryck i kommentarerna, det är så roligt att veta vilka ni är!


Livet lunkar på, eller idag; halkar på, som vanligt. Det är inte lätt att ta sig fram utomhus idag, man är livrädd att stå på öronen... Men än så länge har gräset varit min räddning.


Ha det gott allihopa, vilka ni nu är ;-)


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 19 januari 2009 00:00

Nu måste jag berätta om nåt roligt, Simba har ju gått väldigt bra på utställningarna under 2008 och tydligen (jag är inte så haj på det här än) så räknar SVERAK ihop poäng beroende på hur det gått och Simba har placerat sig som BIV Rag n, superkul!! Han är ju oerhört fin den katten och vi älskar honom massor. Han har stor personlighet och har sina vanor, han är mysig och gosig, lekfull och busig ibland, men oftast ligger han på nåt bord och sover :-)


Idag är det blåst och snöar, inte trevligt med promenaden på morgonen... Jag blev frusen direkt och gick inte så långt. Men det kommer fler promenader och då ska jag klä på mig bättre!


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 18 januari 2009 00:00

Vi fick sova lite längre i morse, i alla fall vi tjejer... Mats uppe med tuppen och gick långis med Leia. Vi käkade frukost, gjorde Smoothie till Madde. Hade hittar nån smoothie-mix med bär i affären som vi provade; supergott!! Sen var det dusch, packa och fixa inför att Madde skulle ta bussen hem kl 14. Mats hann med att tvätta bilen medan vi tjejer duschade och snyggade till oss.


Helgerna med Madde är så korta, vi önskar så att hon kunde stanna längre, men hon måste ju gå i skolan också... Men något lov kanske hon kan stanna längre, vi får se! Hon kom i alla fall iväg bra med bussen och resan hem gick bra.


Alexandra kom hem från sin pappa, så vi fick lite tid på em med henne också. Vi åt äcklig köttfärssås, den var verkligen inte god... Jag brukar ha i ketchup i såsen som smak och den här gången hade jag köpt en ketchup utan socker och salt - den är inte god och smaken på såsen blev därefter... Men man kan inte lyckas i köket var gång ;-)


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards