Alla inlägg den 6 januari 2009

Av Therese Bergsmo - 6 januari 2009 13:46

Nytt år och nya utmaningar, vem sitter inte just nu med en massa nyårslöften som snart, eller kanske redan, ska brytas? Inte jag, för jag hade inga nyårslöften...


Men året har börjat i förkylningens tecken, jag blir inte bra i halsen/luftrören, Mats har haft nån liten släng av förkylning, men verkar klara sig med det. Alexandra har varit hos sin pappa, så förmodligen har hon klarat sig pga det.


Leia och Simba mår utmärkt, Leia börjar dock bli något smal igen... Detta pga att hon får samma fodermängd som förr men typ dubbelt så mycket motion när husse är hemma. Han går nämligen 2 sjöar runt innan frukost, plus den vanliga 1-1,5 timmes promenaden i Ursvik. Så hon får lite extra mat på dagen så hon ska klara sig bättre. Härom morgonen vaknade jag av att Leia stod och kräktes, hon gör det när hon är för hungrig, bara skum i och för sig, men det är inte det mest trevliga läte man kan vakna till. Jag flyger ur sängen och kollar var hon spyr så jag ska slippa kliva i det sen... Hon har varit dutta och gått in på toan, nu är det bara kvar att lära henne öppna toalocket och spy däri ;-)


Simba har varit väldigt ledsen för han har saknat Kira något helt oerhört. Han har gapat på nätterna och hållit oss alla vakna, men med lite p-piller samt sovande utanför sovrummet så löste det sig ganska bra. Någon natt tröttnade Leia på Simbas gapande så hon gick upp och öppnade dörren till honom så han kunde komma in i sovrummet - gissa om han var gosig?! Han älskar att vara med sin familj och blir väldigt ledsen när inte alla är samlade och han i mitten helst :-)


Nu väntar vi bara på att få höra om parningen/parningarna gett resultat. Simba har dock en fundering och det är det här med underhåll... Hur är det i kattvärlden egentligen? Blir hanen skyldig underhåll, och i så fall, hur mycket? Han är dock så kär i Kira så han funderar på att be om hennes tass så de kan blir sambos och gifta och ta hand om ungarna tillsammans *s* Blir lite knepigt med nästa hona som ska paras, hur ska han göra då? Bigami är kanske vanligt inom kattvärlden?


Alexandra har börjat övningsköra... Vi hade två tillfällen igår, de första sen vi fått alla tillstånd. Vi åkte bort till Solvalla, där är en stor parkering som vi sett att de övat på. När vi närmar oss ser vi polisen stå där, Alexandra är skadad sen barnsben av sin knäppa morse - jag sa nämligen att poliser äter små barn som fikabröd när hon var riktigt liten, sen dess är hon lite så där i närheten av poliser... Kanske inte det mest pedagogiska inser jag så här i efterhand *suck* Men åter till parkeringsplatsen och poliserna, jag säger att vi övar ändå, även om polisen står där. Vi närmar oss p-platsen och då ser vi en skylt "övningskörning förbjuden", olämpligt att utmana ödet med polisen så nära tyckte vi och fick åka till ett industriområde istället. Där körde hon fram och tillbaka längs en väg. Hon är en naturbegåvning, hittar dragläget och kör väldigt bra för att vara första gången. På eftermiddagen körde hon längs en grusväg till brukshundklubben när vi skulle ut med Leia, även Mats var med och blev mäkta imponerad.


Efter promenaden åker Alexandra och jag och handlar mat, Mats går hem med Leia. Vi åker längs Sjövägen, den går precis nedanför vår lägenhet, men det finns ingen bilförbindelse mellan Sjövägen och vägen upp till oss, bara en gångväg. Det här gör att man måste köra runt på E18, och det retar mig oerhört, det är världens omväg... Jag har länge funderat på att ta genvägen mellan vägarna, längs gångvägen, inte så lagligt men mycket närmare... Igår slog jag slag i saken och körde upp på gångvägen, snabbare hem från affären har vi nog aldrig varit. Nu till problemet;


Tydligen står det en polis någonstanns längs sjövägen och ser mig. De följer efter, dock var de ganska långt borta så när de kom till vår parkering så var vi redan ute ur bilen och på väg hemåt... Men de glodde kan jag lova! Jag kommer aldrig mer att köra längs gångvägen, mycket osmart med tanke på att jag nu ska vara handledare och ett gott föredöme... Man lär sig tydligen aldrig.


Annars händer väl inte så mycket, vi snorar vidare och går ut med hunden mellan snytningarna ;-)


Ha det gott och hoppas att 2009 blir ert bästa år hittills, det ska mitt bli i alla fall!

Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards