Alla inlägg den 24 april 2009

Av Therese Bergsmo - 24 april 2009 00:00

Igår fick vi ha gravöl för Simbas kulor, eller ballkorn som det heter i norrland på vissa ställen... Jag åkte till vår suveräna veterinär och fick det smidigt gjort. Vi har fått en ny veterinär i Sumpan, hon håller till i en villa där hon har vet-mottagningen i undervåningen. Hon är supertrevlig, väldigt snabb och har jämt tid. En gång kom jag in med en biten hund som hon tog sig an på en gång, inte ens jouravgift behövde vi betala... (det var absolut inte Leia och absolut inte hon som bitit!)


Men som sagt, Simba och jag åkte dit, han klev så snällt ner i sin korg när jag ropade på honom och visade på korgen. Lustigt, men jag tror han trodde att det var brudar på G. Han fick sövning när vi kom fram och somnade som en klubbad oxe nästan direkt. Det är lustigt vad tunga och långa katter blir när det sover så här djupt... Han hade blivit vägd innan och då ser jag att han har gått ner nästan 1 kg jämfört med när han vägde som mest - men jag har misstänkt att han rasat en del i vikt, men kanske inte så mycket...


Veterinären lyssnade på hjärtat innan vi sövde också och förhörde sig om båda kulorna var nere. Jo, det ska de ju vara sa jag, och visade upp "paketet". En uppfödare vi träffat en del (jag vill inte lämna ut namnet om h*n skulle skämmas) har ju haft väldigt roligt åt hans "söta" kulor - de syns verkligen... Ojdå, sa vet, det finns kulor och de är STORA.


Sen opererade de honom, det tog superkort tid, sedan fick vi vänta en liten stund, Simba fick uppvaknings-spruta och vaknade väl till så smått och vi fick åka hem. Väl hemma installerade jag honom i badrummet med en låda. Han skulle ha det lugnt, tyst och gärna lite mörkt. De blir tydligen lite ljud- och ljuskänsliga efter sövningen. Han hade sin lilla korg där inne och jag satte honom på lådan direkt så han skulle veta var han skulle kissa... Men han ville inte vara kvar i lådan utan ålade sig ur och in i korgen. Hela han var helt väck och bakbenen lydde definitivt inte... Efter någon timme fick han komma ut och gå runt som han ville (förrutom sovrummen utifall att han skulle få för sig att kissa i sängarna). Han vinglade fram som en drucken och var inte alltför kaxig. Frampå eftermiddagen var gången mer stadig och han fick smaka lite mat, det gick bra och han var hungrig. Dock mjauade han inget på hela dagen... Men framåt kvällen så kom en mycket gosig och spinnande Simba upp i sängen, han mjauade och låg nära. I morse var han gosigare än gosigast och snackade som en tok med husse i badrummet. Sen med oss alla vid frukostbordet, spann och larvade sig. Han verkar nöjd med ingreppet :-)


Men det här är lite sorgligt samtidigt, för jag och Anna hade nog hoppats på att han skulle kunna gå fertil och få fler fina kullar. Han har ju skött sig så bra första tiden som fertil och även efter första parningen, men sen var det ju som att något spårade ur... Jag är så ledsen för Anna´s skull att han inte går vidare i aveln, jag vet att Simba är en snygg herre och som hade kunnat tillföra rasen mycket gott. Men vi ska dricka gravöl vid tillfälle och beklaga oss över strilande katter ;-)


Nu till det roliga; vi har fått en ny lägenhet :D  Vi har ju försökt få tag på en 4:a ett bra tag, men det har varit stört omöjligt. Madeleine trivs inte hos oss när hon inte har eget rum och har nu inte varit hos oss på jättelänge. Vi saknar henne så och jag hoppas verkligen att kontakten kan bli tätare nu när hon får eget rum som hon får göra i ordning! 


Lägenheten är alltså på 4 rum och kök, det är nya fina golv i alla rum. Tapeterna är snygga i alla rum utom Alexandras och Madeleines, men det är bara bra - då får de göra i ordning som de själva vill ha det. Huset är stam-bytt, vilket är toppen med tanke på att vi idag har ett badrum fullt med mögel... Det är inglasad balkong så Simba kan fortsätta följa fåglarna på ganska nära håll. Det känns helt enkelt jättebra och vi ser mycket fram emot att flytta - kanske inte själva flytten för det lär bli tungt som vanligt. Men vi har å andra sidan väldigt god tid på oss att flytta för vi har nyckeln redan nu och ska inte lämna vår nuvarande lägenhet förrän 31 maj.


Så i helgen börjar vi med förråds-flytt och lite städning. Den nya lgh är inte så välstädad och det är därför vi kommer åt den tidigare, hyresvärden vill slippa städkostnaden...


Må gott allihopa och ta vara på den fina helg som vi verkar få :-)


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards