Alla inlägg den 15 maj 2009

Av Therese Bergsmo - 15 maj 2009 07:18

Nu är då flytten klar och vi har fått pusta ut några dagar. Det har varit en väldigt slitig flytt med mycket konkande och släpande, samt så klart städande av nya lgh. Gamla står nu tom, men smutsig... Ingen som vill flytt-städa? Vi ska försöka sätta igång med städningen i nästa vecka, det borde gå rätt fort om man hjälps åt.


Hela flytten har blivit lång och slitig pga att vi haft tillgång till bägge lgh så länge. Nya lgh skulle ju städas och alla 3 sovrummen målas. Mats och Alexandra har målat för fulla muggar och gjort ett kanon-jobb :-) Jag har städat så mycket jag orkat, det var ju inte så rent som ni vet.


Sen har vi också försökt köra ner saker pö om pö, skrutten har gått varm och jag är förvånad över att denna lilla slit-myra har fungerat hela vägen... Ganska snabbt var köket flyttat vilket innebar att vi åt alla middagar i nya lgh och sov i gamla samt åt frukost där. Det var lite lätt förvirrat stundtals om var man hade vad i mat-väg, men det har gått rätt smidigt ändå.


Vi har gått fram och tillbaka mellan lgh, oftast med både hund och katt. Det är ju ca 500 m emellan så det har varit en uppfriskande prom på kvällarna. Simba har uppskattat promenaderna jättemycket och nu sitter han var kväll vid ytterdörren och väntar på att få gå ut...


I lördags gick det sista flytt-lasset. Vi hade hjälp av alla våra goa, snälla släktingar! Stort tack till


Monica & Ove

Nicke

Birgitta & Robert


utan er alla hade vi aldrig orkat med det sista - det var massa tungt och otympligt, så björn-krafter behövdes verkligen :-)


Min och Mats mamma hjälptes åt här i nya lgh med att fixa lunchen som Monica tagit med. Det var toppen att slippa tänka på det också plus att alla blev mätta och glada efter en hel fm slit.


Sen var det liksom bara resten kvar... Att packa upp resterande kartonger, få upp en och annan tavla och bädda rent i sängarna. Men jag lovar att vi alla sov ovaggade den kvällen.


Vi trivs i alla fall väldigt bra här i nya lgh och idag kommer också Madeleine upp och får se sitt nya rum. Jag önskar och hoppas så att hon ska känna sig välkommen och trivas här nu när hon har eget rum!


Leia är tillbaka i sina barndoms-kvarter - vi bodde i huset brevid när hon var valp. Så den kulle som finns bakom huset känner hon väl till och trivs som fisken i vattnet i. Hon småskvätter och sprätter för att tala om för alla hundar i närheten att hon är tillbaka. Vi har en del hundar häromkring också, alla väldigt trevliga. Dock bor vi dörr i dörr med en tik som inte är så glad i andra hundar. Hon har något fel i höfterna och har förmodligen haft väldigt ont och i lekar med andra hundar förknippat smärtan med den andra hunden. Men i och med att Leia aldrig "svarar" på en annan hunds ilska så går det väldigt bra. Vi har sagt att vi ska gå prommisar tillsammans så hon får se att Leia inte är farlig.


Simba är jättenöjd, han kvittrar och småsnackar mest hela tiden. Det enda molnet på hans himmel är väl att han inte längre har någon klätterställning... Det förra havererade totalt strax innan flytten och fick inte följa med hit - den åkte till soptippen. Så en klätterställning står på önskelistan, vi får se vad vi kan ordna när alla nödvändiga utgifter är gjorda...


Nu till de utlovade bilderna!! Jag sprang runt och fotade det mesta igår och visar här det som jag kan tänka mig att ni har intresse av... 



 

Hallen när man kommer in. Självklart vill linslusen Leia och nyfikna Simba vara med. Simba var nog mest nyfiken för att jag öppnade ytterdörren...


Hund-arslen som krokar och en bild på Mats med tiger från Thailand (jag vågade mig inte in till denna enorma tiger...)


 

Fint med lyktorna, men Leia är inte smidig och håller på att välta denna lykta var gång hon passerar - hon är inte alltid smidig *grrr*

Man ser dörren till klädkammaren till höger och ingång till Madeleines rum till vänster


 

 Maddes rum, med hundsängen när hon inte är här... Ben till sängen ska ev. införskaffas, beroende på hur hon vill ha det.


 

 Maddes rum med data-hörnan.


Alexandras rum, jag har fotat utan att hon har vetat om det - därav det stökiga rummet... Yeah, right! Hon och Madde har utsikt mot skogen och ingen insyn alls från nyfikna grannar ;-)


Alexandras rum med fond-väggen. Den är inte riktigt i den färgen som visas här... Inte så skrikig, vet inte varför kameran vill misskreditera henne så...


 

 Ingång till köket


Spisen, som är bred och har fler än 3 plattor! Samt att den är snabb - det var inte vår förra...


Snygg sjösten istället för kakel samt snygga spottar som går på dimmer - det ni. Riktigt mysigt att diska där...


Kylskåpen och lilla frysen. Här är det lite oklart, vi har två kylskåp och en liten, liten frys. Vad vi ska med två kylskåp till förstod jag inte först, men nu har jag räknat ut det; vi har drick och sånt som inte behöver vara iskallt i den ena och det lite kallare i den andra. Även grönsakerna trivs bättre i den mindre kalla kylen. Ända problemet är att veta vad som är var...



Matplatsen, sol hela fm så blommorna trivs massor :-) Vi har ett klaff-bord som går att fylla upp ännu mer och stäla på andra bredden. Då kan man sitta 8 pers runt det som vi gjorde i lördags vid flytten.


Simbas mat-plats, på vår extra-frys. Han har också fått en lampa för mörka kvällar... Där sitter han nästan konstant och äter, jag kan inte fylla på maten fort nog ibland


 

 Vårt sovrum med fondvägg som Mats målat.


Våra fina ljus-hållare


 

Vardagsrummet, läsfåtöljen jag fullkomligt älskar att sitta i :-) Och även Leia så vi brukar ha tävling om vem som kommer först...


Vardagsrummet, soffan och utgång till balkongen.


Hyllorna, de ser nästan ut att vara mått-anpassade va?! Vi hade sån tur att de gick in perfekt. Där står även alla DVD-filmer, ca 400 och städigt växande samling ;-)


 

 Utgång mot balkongen. Det sitter ett myggnät över det fönster jag öppnar för att jag ska slippa jaga Simba längs balkong-räcket... 4 våningar är lite högt för såna aktiviteter


 

 Här sitter vi gärna och myser bland alla blommor, ni ser ju tant-pelargonerna som jag älskar och försöker att ta skott på och föröka till Alexandras stora glädjre *NOT!*


 

Kanske lite fånigt att visa bild på badrummet, men jag är så glad över att det är kakel och kliner och STAMBYTT och inget MÖGGEL... I gamla lgh stank det möggel i hela badrummet, men nu har vi det fräscht!


 

 Snygg hylla i badrummet som vi hittade på IKEA för 300,- Billigt och funktionellt!



Må gott allihopa och jag hoppas ni orkade hänga med mig ända hit ner... Det blev en hela del skrivet, men i fortsättningen kanske det blir lite kortare men oftare :-)


Många kramar, Therese














Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards