Direktlänk till inlägg 8 juni 2009

Småfåglar, juice-sjö och Björn :o

Av Therese Bergsmo - 8 juni 2009 14:33

I helgen kom tyvärr inte Madeleine upp, vi saknade henne oerhört allihopa. Vi hade alla planerat för att hon skulle komma och ställt in andra saker för att vi skulle få träffas tillsammans allihopa. Det blev lite tokigt när beskedet kom så sent... Men nu blickar vi framåt och hoppas att hon kommer om 3 veckor istället :-)


På lördagen var det Nationaldags-firande på Golfängarna och dit gick vi så klart. Alexandra sjöng med Musikskolan, bland annat "Båt-låt" av Robban Broberg, solo!! Hon sjunger så fint, och det säger jag inte bara för att jag är mamma och väldigt partiskt - det är många som tycker att det är bra!!! Det var halvmycket folk pga att vädret inte var tipptopp, men vi hade trevligt. Sedan gick vi hem och fikade lite tillsammans med Monica & Ove, Nicke & Amanda (Mats bror och brorsdotter). Efter att de hade åkt hem så gick vi ner igen till festligheterna, men det var rätt kallt så vi drog oss snart hemåt.


På söndagen gick vi längs Solna Strand och myste. Vi hade fika med oss och satte oss på ett brygg-liknande café, åt lite mackor och fikade i allmänhet. Då dyker det upp små-fåglar som så klart också vill vara med och smaka bröd. Mats är inte så förtjust i fåglar, speciellt inte när det flaxar så han höll full koll på dem hela tiden. Vi gick ganska snart vidare. Men en lustig sak hände; en fågel satte sig på Leias rygg :o Det var lite modigt tyckte jag av fågeln - Leia påstod att hon fick fågel-influensan och begärde genast en glass... Men vi tror inte att det var riktigt så farligt.


I morse var Simba väldigt billig... Han är väldigt pigg på fm och busar och röjer runt. Självklart ska han även vara på köksbordet så mycket det går, speciellt när vi ska äta. Det kan ju vankas något gott!! I morse tröttnade jag - ja, jag vet att man inte ska tillåta katten att vara på bordet om man inte ALLTID vill ha katten på bordet (oavsett om man har Nobel-middag hemma), men jag ändrade mig idag med detta... Pga att vi har en katt som snor (hugger på fulaste, snabbaste sätt) pålägg från mackorna när man är det minsta okoncentrerat, pga att jag inte gillar att försöka få ut katthår ut tänderna efter varje måltid, pga att jag tröttnat på att öppna, nya, smörpaket och däri hitta 3 katthår och 2 hundhår... Ja, listan kan göras lång. Sagt och gjort - katten skulle inte vara på bordet! Jag dukar fram hela frukosten och har precis ställt fram en karaff med juice (jos, för dem som stavar detta lite modernare), Simba hoppar upp - men som den Ragdoll han är så kommer han inte hela vägen upp, blir hängandes i duken och jag försöker få tag på honom/dra bort honom från bordet. Men katten hänger i duken med framtassarna, jag drar och duken hänger med - så även juice-karaffen... Den välter så klart rätt över kalkon-paketet, de uppskurna tomaterna och div annat. På kalkon-paketet bildas en väldigt assymetrisk, men fin sjö av juice. Duken som låg på bordet var så klart vit som snö och kommer väl i fortsättningen att se ut som någon har pinkat på den. Måste jag berätta att det brast totalt? Simba hade den goda tonen att hålla sig undan, så han slapp skällningen - däremot svor jag högt och tydligt över katter, dukar och juice...


Leia håller sig på mattan idag och är allmänt trevlig, hon kände nog av stämningen redan i morse... Däremot har hon fått ett ofrivilligt bad, ja, så tillvida att jag bestämde att hon behövde tvättas, vilket hon verkligen inte höll med om - hon luktar hallontårta! Hrmf, kanske inte, så ner med henne i badkaret och fram med schampoot. Nu ligger hon och blänger på mig med sitt täcka på sig för att slippa vattensvans! När vi var ute för ett tag sen fick hon tok-ryck och sprang och morrade samt rullade sig i gräset - det är inte OK att lukta schampoo!!


Nu till björnen... Vi har ju en andel-stuga i Sälen, fick en rapport idag från några som varit uppe och kollat till stugan. En granne kom springandes i full rulle och sa att de inte skulle gå ner till bäcken; där finns björn... Det är tydligen 2 björnar som fått för sig att bosätta sig vid bäcken - ca 200 m från stugorna. Dessa björna går även upp till husen och försöker få tag på mat, han hade mätt den ena björnens ramar och den var 23 cm, så det verkar ju inte vara någon liten björn...  Bra att veta till nästa gång vi åker upp, Leia har ju redan jobbigt med att hon är rädd för älgen, hur ska det inte bli med björn nu då?


Ha det bra och sköt om varandra!

Kram, Therese

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards