Direktlänk till inlägg 16 juli 2009

Bild-strul

Av Therese Bergsmo - 16 juli 2009 07:08

Jag förstår att ni sitter där ute i stugorna och väntar på bilder, kanske allra mest på en simmande Ragdoll... Men se det gick INTE att ladda in bilderna eller göra dem mindre, i alla fall inte med min tekniska kompetens.


Så till helgen ska vi till Bjurö igen och vädret lovar ju fortsatt värme så vi ska försöka fota igen, med mindre MB så man kan få in bilderna här :-) Ska bara övertala Simba om att det är trevligt att bad, och jo, du ska bada, nej, inte gå upp igen, plask i vattnet och simma!


Dagarna rullar vidare här, vi skulle gått iväg och lämnat blod den här veckan men tiden räckte inte till så det är flyttat till efter semestern. När vi ändå är inne på ämnet Leia och hälsa så fick vi häromdagen reda på att en syster fått epilepsi, en syster till Leia alltså. Jag har en känsla av att det är något eller några syskon till som har EP, så gissa om vi blev oroliga att det här är ärftligt och att Leia kan få det... Men jag har läst massor om det här och en del vet. påstår att man oftast inte utvecklar det efter 3 års ålder om det är ärftligt, så den tiden har ju passerat. En annan stor bidragande orsak, eller trigger kanske jag ska kalla det, är löp och stress. Leia är ju kastrerad och löper inte längre, så då slipper hon den stressen. Sen är hon ju inte särskilt stressad, hon är ju hemma med mig hela dagarna och vi går härliga promenader i hennes takt samt att hon då får sova så mycket hon vill. Sömnen var också viktig, visste ni att hundar behöver sova minst 13 timmar per dygn? Så nu håller vi tummar och tassar att det här inte ska bli något som Leia får. Det var ingen vidare kull som Leia föddes i, den enda som är frisk är nog Leia vad jag kommer ihåg. Det är osteocondros och epilepsi, lite aggressivitet och annat smått och gott. Inte roligt... Nästa gång blir det till att köpa valp från en kennel som har bra avels-syn och en stor erfarenhet!


Simba sov hela dagen igår, undra hur många timmar en katt behöver, 22 per dygn? Men det var varmt och då sover han extra mycket... Sen blir han ju dessto piggare på natten när svalkan kommer ;-) Tovmöss, papperstussar och annat smått och gott kommer upp i sängen med en mjauande katt som hoppar och trampar på en. Han väger sina modiga 5,3 kg minst och är inte så smidig, samt att han ju är Ragdoll och de sätter verkligen ner sina tassar, duns duns. Han var inte helt poppis vid 03...


Alexandra jobbar på, men det är långa dagar och igår kom hals-ontet, hon får "gärna" ont i halsen när hon blir lite sliten, så hon stannade hemma och kurerade sig. Förhoppningsvis orkar hon ta nya tag idag. Jag tycker personligen att det är hel-dåliga arbetstider och skulle ju hellre se att hon inte jobbade så. Hon slutar 21 och ska ta sig hem från Gärdet, tågen går inte så ofta vid den tiden på dygnet samt att de ju håller på och renoverar på vår linje så det strular rejält... Halv elva, elva är hon hemma på kvällarna. Ingen tid som känns ok för mig, så ibland hämtar jag henne inne i stan då är vi ju hemma på en kvart :-) 


Mats har också fullt upp nu när värmen kommer, de säljer ju komfort-kyla (vilket ju inte märks i vår lgh stundtals *tihi*). Så varma dagar ger fler kunder, samt att kompressorer och sånt går lättare sönder när det är varmt länge och de får jobba mer. Det är kul att de har fullt upp. 


Ha det bra allihopa i värmen, så hörs vi!

Kram, Therese


PS Kommentarer här till bloggen älskar jag att läsa, så skriv på!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards