Alla inlägg under september 2009

Av Therese Bergsmo - 28 september 2009 08:45

Lägger in lite bilder från vår promenad, observera att de är tagna med mobil-kamera så kvaliteten är inte den bästa Flört



 

Här ligger jag med min boll, finaste rosa med tugg-märken i




Vackra Simba på en trädstam


 


Skogens konung spanar ut över sina marker


 


Som alltid pratar Simba väldigt mycket på promenaderna


 


Vi poserar tillsammans på bergs-knallen


 


Poserar igen


 


Och igen... 



Av Therese Bergsmo - 28 september 2009 08:18

Förra veckan var inte direkt någon höjdare. Började veckan med ett veterinär-besök med Leia. Hon har fått öroninflammation och det är därför hon kliat som en toka på nätterna. Nu rensade sköterskan öronen och vi har fått örondroppar som vi hoppas ska hjälpa. Hon ska ha dem i 10-14 dagar och visst har det blivit bättre!


Samma dag hade vi även en högtrycks-spolning av vårt avlopp, det har inte alltid funkat som det ska, men efter spolningen funkade det utmärkt!


Jag har fått inflammation i ärret och går numer som en krympling igen... Det är ingen rolig historia, mådde ju utmärkt i ett antal dagar efter att det slutade göra ont och förkylningen försvann. Men sen kommer inflammationen och det stramar och gör ont. Tvättar och står i nu för att stävja det hela...


Utan att säga för mycket så kan jag säga att hemmaboende tonåringar är inte alltid en dans på rosor... Vi får se hur det löser sig, återkommer!


I fredags var Mats ledig, vilket vi utnyttjade till fullo ;-) Roade oss i tvättstugan hela dagen, städade ordentligt i hela lägenheten, gick i skogen... Visst verkade vi ha en rolig semester-dag?! Det var jättebra att vi fick allt det här gjort, högen med tvätt har bara växt och växt de senaste veckorna. Vi har ju tvättmaskin uppe men vi kör inte handdukar och lakan i den, så det går ner i tvättstugan. Och med hund i sängen så byter man lakan OFTA, med tonåring i huset så byter man handduk ofta... Så ni förstår att vi hade ett berg! Men nu är det klart och ligger så fint i alla skåp.


Promenaden i fredags var med både Leia och Simba. Vi tog bilen upp till Ursvik och gick i "vår" skog, Simba njöt i fulla drag, han springer och skuttar bredvid Leia, spanar lite träd som man ev. kunde klättra i och smög på löven som föll. Han är för rolig den där katten, han är mer som en hund. Om jag inte var orolig att han skulle få för sig att klättra i träd och inte komma ner sedan så skulle han få gå lös, nu har jag ett långt snöre som släpar efter honom. Vi gick nog en halvtimme och på slutet märktes det att han började bli lite trött. Har bilder från Mats mobil som jag lägger in senare.


På lördagen gick vi längs Solna strand med min Mamma och Robert, fikade vid ett fik vid vattnet. Underbart väder, men dock lite blåsigt. Fin promenad-sträcka och trevligt sällskap! Tack för fika och trevligt sällskap!


Efter promenaden åkte Mats och jag till Nacka Forum, har aldrig varit där och var nyfiken på vad det var för slags centrum. Jag kan säga att det lär vi inte göra om... Det var fullt med snobbar, oklara (dyra) butiker och väldigt stort och lite svår-orienterat. Men nu vet vi ju det!


Söndagen gjorde vi inte mer än att vi åkte till Bromma Zoo och handlade kattsand och hundmat. Jag är inte sån stor fan av just det här zoo:et pga att personalen har varit lite snorkig och otrevlig, men det är det enda zoo:et där vi säkert vet att det finns Leias mat. Men det är ett stor och välsorterat zoo, något annat kan jag inte säga! Hittade en tugg-ring till Leia som vi köpte, ja, hon valde den själv tom Skrattande  Hon hittade en gul ring när hon var liten som har varit en favvo, den har inte gått att ha sönder samt att den är lättare att ha i fickan än t ex en boll. Men denna gula, älskade ring är nu helt plötsligt borta så vi skulle köpa en ny. Hittade en röd som vi tänkte skulle bli bra inför vintern (gul ring i stundtals gul snö = svår att hitta). Hon fick så klart ringen när vi kom ut och bar så stolt på den. I bilen tuggade hon sönder den... Skit också, tänkte jag. 20,- åt h-vete, men framför allt en bra leksak åt skogen... Men jag vågar inte gå tillbaka och klaga för vi gjorde det en gång just på det här zoo:et och fick ett underligt svar. Vi hade köpt en anka med pip inuti, favvo när Leia var bebis. Pipet slutade fungera efter ca 1 minut och vi gick tillbaka med den (den kostade närmare 150,- så lite tyckte jag nog den skulle hålla). Fick till svar att den inte var till för att hundar skulle tugga på den... Då kan ni säkert tänka er att den här ringen inte heller hade gått under "tugg-vänligt-material-som-vi-byter-om-det-går-sönder"


Det var lite från oss, ha det bra allesammans nu så hoppas jag vi hörs snart igen!

Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 18 september 2009 08:34

Natt i Ör


I natt vaknade vi av världens brak och sedan  någon som försökte varva sig ur denna situation... Han hade kört in i en stolpe, hjulet på fel sida av trottoar-kanten och sedan försökt ta sig loss. Varva mera, varva mera, gräva mera, gräva mera. Smart kille?! Polisen kom och hämtade honom, han fick nog göra nåt blodprov på stationen.



Här ligger Simba och hjälper mig med bloggningen! Observera håret som sticker fram under skärmen. Svansen var nyss över hela tangent-bordet.

Av Therese Bergsmo - 18 september 2009 07:50

Måste muntra upp oss lite med en rolig text, fick den på mailen;


Visdomsord!
 
 
Att lära sig av sina barn
För dem som inte har barn är det här hysteriskt.
För dem som har barn som har passerat den här åldern är det här
skitkul.
För dem som har barn i den här åldern är det inte kul.
För dem som har barn som närmar sig den här åldern är det en varning.
För dem som inte har barn men som vill skaffa är det preventivmedel.
 
 
 
DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) HÖRT TALAS OM:
1. En extra stor vattensäng rymmer nog med vatten för att fylla ett
hus på 100 kvadrat till ett djup på tio centimeter.
 
2. Om du sprutar hårspray på dammråttor och kör över dem med
rullskridskor kan de självantända.
 
3. En treårig pojkes röst kan på något magiskt sätt överrösta 200
vuxna i en full restaurang.
 
4. Om du hakar ett hundkoppel över en takfläkt är motorn inte stark
nog för att rotera en pojke på 20 kilo iförd Batmankalsonger och
mantel. Däremot är den stark nog att, ifall det hänger en färgburk
från den, att spruta färg över alla väggarna i ett vardagsrum på 36
kvadrat.
 
5. Det är inte bra att kasta upp tennisbollar mot en roterande
takfläkt. När du använder takfläkten som slagträ måste du kasta några
gånger innan du träffar. En takfläkt kan slå en tennisboll ganska
långt.
 
6. Glaset i fönster (även om det är dubbla rutor) stoppar inte en
tennisboll som slagits av en takfläkt.
 
7. När du hör toaletten spola tillsammans med orden "Hoppsan" är det
redan för sent.
 
8. Bromsvätska blandat med klor bildar rök. Mycket rök.
 
9. En sexårig pojke kan göra upp eld med en flintasten även om en
36-årig man säger att det bara går i filmer.
 
10. Vissa legobitar passerar lättare än andra genom en fyraårig
pojkes matsmältningskanal.
 
11. Trolldeg och mikrovågsugn bör inte användas i samma mening.
 
12. Superlim heter så av en anledning.
 
13. Det spelar ingen roll hur mycket gelatinpulver man häller i
simbassängen, man kan ändå inte gå på vattnet.
 
14. Bassängfilter tycker inte om gelatinpulver.
 
15. Sopsäckar är inte bra fallskärmar.
 
16. Stenkulor i bensintanken låter väldigt mycket medan man kör.
 
17. Du vill INTE veta vad det är som luktar.
 
18. Titta alltid i ugnen innan du startar den; plastleksaker tycker
inte om ugnar.
 
19. Brandkåren har en responstid på fem minuter.
 
20. Centrifugen på tvättmaskinen gör inte daggmaskar yra.
 
21. Däremot gör den katter yra.
 
22. Yra katter spyr upp dubbelt så mycket som de väger.
 
23. 80% av de män som läser detta kommer att försöka blanda klor och
bromsvätska.
 
24. 100% av kvinnorna som läser det här skickar det vidare till alla
sina vänner, med eller utan barn.


Må gott och ta hand om varandra och era djur! Trevlig helg.


Många kramar, Therese

Av Therese Bergsmo - 18 september 2009 00:00

 

Vackra Svartis på Bjurö i somras


Igår gick Svartis till djur-himlen, han blev 19 år gammal. Vi sörjer denna vän oerhört och hoppas att han nu sitter där uppe och äter kött, kycling och räkor.



Igår var verkligen en tung dag, Svartis skulle få somna in. Han har länge gått ner i vikt, blivit magrare och magrare, äter som en häst, dricker som en elefant, men inget tycktes fastna på honom... Vi började misstänka att han hade njur-problem. En sista sommar på Bjurö - där han älskade att vara, där han började sina dagar i sin familj för 19 år sedan. Han kommer från Norge, Oves dotters katt fick kattungar och han kom som liten parvel med flyget, hämtades, kördes i bil och sedan båt ut till Bjurö samma dag. Lite chockerande, men ett ställe han kom att älska! Var gång vi kom till landet gick han själv från bryggan upp till huset, snusade runt överallt och mjauade. Han trivdes!


Så gjorde han även denna sommar, även om han inte var lika pigg som han brukar.


Jag tog på mig att åka till veterinären med honom, för bland det värsta som finns för en djurägare så är det att avliva sitt djur. Jag avlivade ju Leias syster Aqi när hon var 6 månader gammal och tyvärr är det den enda minnesbild jag har av henne; när hon ligger i rummet hos veterinären - död...


Ove kom och hämtade mig, vi åkte tillsammans till veterinären och jag gick själv in med Svartis. Veterinären såg direkt att det här var en njur-katt, hans päls och hans vikt vittnade om det - så det här var helt rätt beslut att ta. Han fick lugnande och somnade in så stilla i mitt knä. Vi bäddade in honom i en filt och ska ta med honom till Bjurö idag och begrava honom. Jag trodde nog inte att jag skulle gråta så mycket över Svartis, men det har jag gjort och gör fortfarande. Han har ju varit här ibland och vi har "vaktat" honom. Han har också varit på "spa" en gång hos oss, vilket Ove trodde att Svartis hade tyckt varit mysigt, men det var inte riktigt rätt... Vi hade varit på landet länge och skulle ta med Svartis hem. Han går ju ute där jämnt så jag tänkte att han kanske var smutsig och full med fästingar, som jag kanske inte var så jätteglad i att få i sängen, så han skulle få badas Glad Jag tog katt in i badrummet, Alexandra och jag skulle hjälpas åt. Men Svartis var inte samarbetsvillig, han kravlade uppför vårt duschdraperi som sedan läckte som ett soll. Men tvättad blev han, hans egentliga stora enda tvätt i hela hans liv utsatte jag honom för... Stackars katt! Inte hade jag varit klok och klippt klorna innan heller, så vi hade märken länge efter. Men han luktade gott, så gott.


Nu är han i himlen och leker med andra kompisar, förmodligen med sin gamla kompis Brunis som han växte upp tillsammans med och som gick bort alldeles för tidigt. Han äter gott och mår bra!

Av Therese Bergsmo - 16 september 2009 07:04

Simba har återkommit till sina gamla takter och mer än det till och med. I morse var han med husse i duschen ingen, det har han inte varit på läääänge. Låg på tvättmaskinen och myste, eller under tvättstället. Sen var det bords-läge vid frukost tillsammans med Alexandra och mig. Tiggde kalkon som vanligt :-) Just nu ligger han bakom lap-topen, på ett tangentbord till den andra datorn...


Leia fick sina öron rengjorda igår av husse så natten har inte varit lika kliig :-) Vilket var skönt för mig för hon väcker mig var gång hon skakar på huvudet... Hon fick nog i en del vatten vid simningen i måndags så i fortsättningen blir det till att ha fet-vadd! Hur gick då simningen? Galant!! Hon fick gå dit så hon var uppvärmd, krok-Therese tog bilen... Jag sitter utanför och väntar på dem, ser en glad Rottweiler komma dragandes på husse och tror att hon är glad att se mig, tji fick jag. Hon skulle till simningen "badet" som vi kallar det och hon vet vad vi menar. Väl nere sätter hon sig och tjuter rakt ut, men vi är tidiga så vi får vänta en stund innan vi får komma in. Det är en rottis-hane som simmar innan och han plaskar vill jag lova, det hördes ut i väntrummet samt att husse och matte kom ut helt dyngsura efteråt. Till slut blir det vår tur, Leia störtar in, springer upp för en trapp, som är för oss 2-beningar, och börjar trampa runt hela bassängen - hur kommer man i?? Vi får försöka få ner henne till marknivå igen för att duscha av henne, men då tar hon istället rampen upp, som är för de 4-benta. Att backa på den är inte det lättaste, så Mats får lyfta ner henne. In i duschen. På med flytväst och fram med den fula krokodilen (som blivit en favvo), upp för rampen - igen! Sen ner för rampen till vattnet, här stannar hon när hon känner vattnet. Tvekar lite, slänger i krokodilen och snart är hon i vattnet. Simmar 5 minuter, vilar någon minut, simmar 5 minuter till. Sen tränade vi på att ta sig i bassängen smidigt... Första ihoppet var med huvudet före, framtassarna försökte nå botten och hunden sjönk. Ja, inte så smidigt som ni hör. Vi tog upp henne för rampen, vände (en konst för en stor hund på denna lilla yta), slängde krokodilen och till slut kom hon på att hon kan kasta sig ut i vattnet och därmed hålla huvudet ovanför ytan. Bravo!


Nu till en intressant sak som hände här hemma igår och idag. Vi har ett eget avlopp till min älskade tvättmaskin, där blev det stopp häromdagen, eller rann lite dåligt rättare sagt. Så det rinner ut massa vatten på golvet. Hörde av mig till hyresvärden och det kom någon reparatör på sen-eftermiddagen. Jodå, en hel del hundhår satt det i vattenlåset, han gjorde rent och åkte. När han satte tillbaka vattenlåset tyckte jag - med mina amatörmässiga ögon - att han satte det upp och ner och då börjar jag misstänka att det här kommer ju gå och fanders... Jodå, mycket riktigt, i morse vid första tvätten så står vattnet som en kaskad upp ur röret... Så nu är det bara att hoppas på att de kan komma snart igen!


Lite om livet hos oss, idag ska jag prova på Yoga för första gången i mitt liv, ska bli riktigt spännande!

Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 14 september 2009 14:08

Ja, nu är det ledsamt och tomt här hemma. Lilla Tyra/Blåsippa har flyttat tillbaka till Erica igår. Hon kommer att bli saknad här hemma vill jag lova, av oss alla!! Satt sista timmarna med henne i soffan och myste. Hon knattrar så skönt när hon spinner och hon lägger sig så nära så nära när hon vill gosa och knattrar. Vi tyckte att Simba spann högt när han kom, men det är inget mot vad lilla tjejen gjorde!


Vi önskar henne stort lycka till i hennes nya familj, hoppas och tror att hon kommer att hitta en underbar familj som blir bara hennes!


Helgen var vi på Bjurö, åkte ut i fredags kväll och hem på söndagen. Vi hade inte särskilt mycket packning med oss och tur var det för jag orkar inte bära något, eller rättare sagt vågar för magens ärr. Men sen visade det sig att jag knappt orkade gå bara... Kom ca 300 av de 400 m det är till stugan, sen kändes det som att jag skulle svimma - snacka om att ha förlorat kondisen! Känns skit att den är så dålig, för jag brukar gå minst en timme i skogen varje dag - i snabb tackt. Så nu blir det till att jobba upp den igen, gick en del på landet så att jag skulle börja orka. I morse var jag i skogen ca 20 min med Leia, sen har jag frestat på med en riktig utmaning och tagit mig upp till Hallonbergens Centrum nu på em - ca 500 m... Men man får vara glad för de små framstegen och jobba vidare från det :-)


Simba trivdes som vanligt på landet, han fick vara ute i selen en hel del. Det var nog skönt för Tyra som fick vara lite ifred då också. Hon jagade flugor för fulla muggar så allt möjligt föll i golvet ;-) Leia trivs ju så klart också som en fisk i vatten här ute, kan gå fritt och strosa, bad lite tassar och larva sig med nån fin pinne.


Aporopå vatten; idag är det simning för Leia igen! Ska bli riktigt roligt att se hur hon tar det den här gången! Förra gången var hon ju ivrig ända tills tassarna blev blöta på rampen ner i vattnet... Vi ska ändra lite i transporten dit, jag åker bil och Mats och Leia går både dit och hem. Då får hon både uppvärmning och nervärmning eller vad det kallas. Hon har ju varit lite sten i bakbenen efter simningen så det kan nog vara bra för henne att få ur sig lite av mjölksyran efteråt.


Många kramar, Therese

Av Therese Bergsmo - 11 september 2009 10:40

Här simmar Leia


Jag försöker MMS-blogga men misslyckas hela tiden med texten...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards