Direktlänk till inlägg 14 oktober 2009

Morgon-rutiner??

Av Therese Bergsmo - 14 oktober 2009 00:00

Vi har lite annorlunda morgon-rutiner här hemma pga Simba. Eller det är väl inget som kommit plötsligt, det har liksom växt fram en rutin på morgonen som verkar fungera ganska bra...


Mats går upp ca 05.20 (det är liiite väl tidigt för mig), hans klocka ringer. Simba kommer då in i sovrummet - jag tror han ligger tryckt mot ett element i Madde´s rum på natten, vi har ju runt 17 grader i sovrummet nu - han mjauar det högsta han kan. Skriker rakt ut, men ska inte upp i sängen, utan bara säga till att nu är det morgon! Mats pallrar sig upp, Simba gapar och springer runt fötterna. Anna frågade, när jag berättade det här för henne, om han var hungrig och väntar på mat, men se det är inte det han är ute efter! Mats går in på toan, Simba sitter utanför (han får inte följa med husse in på toan, mig är han däremot nästan alltid med på toan - ligger på golvet och spinner). När Mats öppnar dörren slår Simba i huvudet, smart katt? Sen småspringer han och mjauar samtidigt, pälsen fluffar på sidorna, magen också eftersom han har lite mage nu. Vart ska han? Jo, till badrummet och upp på tvättmaskinen. Där ligger en handduk (som Mats fixat så han ska ha mysigt!) som han ligger på när Mats duschar. Han ligger på rygg eller bara vilar och när Mats drar bort draperiet så säger han kort "mau" och blundar. Sen spinner han som en tok och ska gosa och gosa.


Några mornar har han kommit in till mig och klivit runt PÅ mig när han inte fått följa med in på toan... Han är inte poppis då! Men för det mesta sitter han utanför dörren och väntar på Mats, de ska ha mys-stund i badrummet! Leia är måttligt road av det här, hon kryper längre in under täcket och snarkar till.


Yoga idag på yoga-stället. Jag har ju glömt att berätta att det här är ett ställe som utövar medicinsk yoga så de är kopplade till Karolinska bl.a och har verkligen belägg för sina metoder. De har forskat på allt möjligt, men det som jag kommer på nu och som ju faktiskt går att bevisa är det här med blodtrycket. De har haft personer med högt blodtryck, de har fått börja med en speciell yoga och man har mätt blodtrycket under tiden. På en viss tid (veckor) så har de sänkt sitt blodtryck. Det låter fantastiskt! Jag känner själv att jag är lite lugnare av att yoga, de dagar jag inte gjort det har jag jobbigt... Jag kör nu ett pass som tar ca 1 timme. Gör det före frukost på morgonen och det är ett utmärkt sätt att vakna på, dagen börjar lugnt och harmoniskt. Jag skulle visat Anna lite yoga när hon var här, men tiden räckte inte till Rynkar på näsan  Men kort sagt så kör jag ca 10 min med långa djupa andetag, då ligger man på rygg, andas så djupt man kan och fyller så mycket luft som möjligt i lungorna, sen andas ut så mycket som möjligt. Egentligen är utandningen viktigast eftersom då får du ur dig "gammal" luft och fylla på med ny. Sedan gör jag något som kallas för rygg-flex, man sitter med benen i kors, händerna på ankeln sen flexar man ryggen framåt och bakåt. Det här för att få fart på spinal-vätskorna. (Kolla på internet för att se övningarna så ni gör rätt om ni vill prova!) Jag känner hur vätskorna går upp i huvudet, det liksom pirrar till/låter som en syrsa i nacken. Suspekt? Ja, kanske, men för mig är det ett bevis för att jag får fart på vätskorna. Sedan är det Sat Kriya, det är jobbigt! Man sitter på knä, knäpper fingrarna - vänster tumme överst för kvinnor och höger överst för män (vet ej varför) - sträcker ut pekfingrarna, sträcker upp armarna över huvudet mot öronen kan man säga. Raka armar rakt upp, pekfingrarna pekar uppåt, sen drar man in magen och säger Sat kraftfullt och kort, andas in, säger Nam och slappnar av i magen. Upprepar under ett antal minuter. Vi började med 3 minuter, idag är jag uppe i 7 min och ska till slut komma upp i 11 min. Det här är svettigt!! Och bra för hjärta och de inre organen, man liksom masserar allt i magen/bålen. Efter det gör jag lite Sufici-rörelser, vilket är att man gör en rörelse med överkroppen (också i "skräddar"-ställning) så att ryggraden får röra på sig, först medsols sen motsols. Det här mjukar upp ryggen och hjälper matsmältningen. Sedan är det fällkniven... Då ska man vrida sig lite åt vänster, böja sakta (magen först, bröstkorgen sen och huvudet sist) över vänster knä. Fortfarande med benen i kors, snacka om att det här känns i baken, höfterna, baksida lår... Sträckning i ca 3 min, sen byter man och sträcker mot höger och sist rakt fram. Ibörjan såg jag ut som att jag inte böjde mig ner alls, men allt eftersom kommer man närmare och närmare knä eller golv. Viktigt i alla övningar är att det absolut inte ska göra ont! Men de här ryggövningarna har gett mig en kors-rygg som inte gör ont längre och jag känner mig smidigare. Yogan pratar mycket om olika chackra och de nedre är känslo-chackran från barndomen och där sätter man mycket känslor - inte så konstigt att man har problem med korsryggen kanske?!


På det här yoga-stället så kan man beställa skivor med övningar, en kille som heter Göran Boll pratar och lotsar en igenom passet. Kolla deras sida;


http://www.medicinskyoga.se/index.htm


Vad händer annars då? Jo, Alexandra har bestämt sig för att bo hos sin pappa varannan vecka. Det här tror jag är bra för oss alla, hon får lära känna sin pappa bättre och han henne, jag får lite "ledig" tid och vi är inte så tighta hela tiden. Den här tonårsperioden är ju frigörar-perioden och det kan ju vara bra att göra så här då, så hon får lite mer distans till mig och gör sig mer fri och kan bli en självständig människa. Det här är lite upp och ner för mig, eftersom vi varit så nära i 17 år, jag blir lite vilsen och känner att jag tappar kontrollen, men det är väl meningen? Man ska inte ha full kontroll över sina barn som börjar bli vuxna, de ska få frigöra sig, pröva själva osv. Jag hoppas att det här går bra, men det kommer det att göra; Alexandra är en sån klok och förståndig tjej med mycket trygghet och en bra värdering så hon löser det här på bästa sätt! Älskade lilla unge som börjar bli stor... Värst är det, som sagt, för mig...


Nu snöar det ute, och jag som ska ut med bilen, till yogan, dåliga sommardäck i minusgrader, snö och is... njae, det går nog inte vägen Rynkar på näsan Kanske ska åka tåg in...



Ha det gott allihopa och ta hand om er och era kära!

Kram, Therese

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards