Alla inlägg den 20 oktober 2009

Av Therese Bergsmo - 20 oktober 2009 00:00

Nu ska ni få höra vad jag har kommit på... Ja, kommit på och kommit på... Det kom ju liksom inte som en blixt från klar himmel direkt, men men. Jo, jag har gått upp massor i vikt för ca 3 år sedan när jag gjorde en hormon-behandling. Kilon som har haft en tendens att växa sig fast och inte vill bort. Jag har vid flera tillfällen försökt tänka på vad jag äter och verkligen få ner vikten, men den har suttit som vore den fastlimmad. Förrförra veckan fick jag en riktig tankeställare när jag skulle ha på mig ett par hund-byxor (ni vet såna där som det liksom inte gör något om man får div lera och dreggel på...) som legat ett tag i garderoben. NÅGON hade tvättat dem i minst 90 grader... Så de gick inte ens att knäppa. Hemska tanke, jag måste gått upp ännu mer tänkte jag och deppade ihop.


Men varför deppa (och därmed äta något onyttigt och lägg extra hekton runt magen) när man kan försöka med Viktväktarna? Jag har aldrig provat förrut (har inte haft behov före den enorma viktuppgången på 20 kg för 3 år sedan) men har hört folk som gjort det med gott resultat.


Jag anmälde mig och gick på mitt första möte i förra veckan. Det första man fick göra var att väga sig, där kom förklaringen till byx-problemet; ingen hade tvättat felaktigt, jag vägde 4 kg mer än jag trodde... Deppad sätter jag mig på mötet och vi ska dagen till ära gå igenom FIKA. Det här börjar bra tänkte jag och log och drömde mig bort i fika-djungeln. Snabbt tas jag ner på jorden, det är inte bra att fika...


Men jag kanske ska börja med att berätta vad det hela liksom går ut på och hur tänket är inom viktväktarna;


Man räknar s.k POINTS (P) och på en dag ska man äta en viss mängd P som passar ens livsstil (hur mycket man väger och hur mycket man rör på sig till vardags, utan motionen) och sedan ska man anpassa sina måltider till dessa P. Sedan motionernar man och får då lite extra P som man kan äta något lite smaskigare för.


Så hur räknar man nu P och motions-P?


Jo, jag ska till exempel äta 20 P per dag, fördelat på ca 5 P till frukost, 7 P till lunch och 6 P till middag. Ni räkne-kunniga har nu räknat ut att det saknas ca 2 P och dessa går till mellanmålen - man äter 2-3 st per dag. Eller så äter man lite mer till lunch och frukost t.ex om man är hungrig. Frukosten var mitt största problem i början, jag åt på tok för mycket P och visste inte hur jag skulle få ner det, men nu har jag hittat en melodi som fungerar och som håller mig mätt.


Promenerar jag i 1 timme i raskt tempo (så att man blir lite andfådd och lite svettig, men fortfarande kan prata) så får jag 3 motions-P. Av dessa får jag äta ca hälften, så 1,5 P extra per promenad.


Jaha, över till fikat, jag dregglade och såg massa gott i det lilla häftet vi fick förra veckan. Men slaget kom fort också, en kladdkake-bit med lite grädde (nu visar de bitar som är ca hälften så stora som de jag äter samt på tok för lite grädde...) kostar 12 P. Snacka om att uppvaknande! Så en liten ynka bit kladdkaka med pyttelite grädde kostar som 2 hela måltider... Jösses, det gäller att börja tänka om tänkte jag bedrövat. Sen började jag analysera hur jag äter, vad jag äter osv. Och en stor bov i det hela är att jag "unnar" mig något gott när jag gått en lång-promenad. En period (för nåt år sedan) så gick jag och köpte en sån där god Delicato-boll och en Cola när jag hade varit ute och gått någon timme - varje promenad. För jag tyckte liksom att nu hade jag varit duktig och rört mig och nu kunde jag med gott samvete trycka i mig en boll och en cola. Men räknar man på det här så får jag 2 P plus (gick på tok för sakta för att komma upp i 3 P), och bollen och colan kostar väl en 8 P, så totalt går jag back 6 P på en promenade... Ni kan tänka er själva hur man håller på med att unna sig och stoppa i sig saker som man inte tror lägger sig på vikten.


Nu har jag kört en vecka med menyer efter deras böcker, maten är god - alla i familjen har ätit och varit nöjda. Portionerna är stora och framför allt sätter man i sig massa frukt och grönt som mättar bra. Vet ni vad som hade hänt med vikten?


2,4 kg mindre - på en vecka


Jag är så glad och stolt över mig själv! Det här är verkligen värt det, jag kommer fortsätta att kämpa mig ner i vikt. Målet är att till nästa sommar ha min dröm-vikt. Det är inte orimligt, med deras mat så går man ner ca 0,5 kg per vecka. Och börjar det så här bra så går man ju ner fortare!


Ja, det var lite om min vikt, kanske inte så intressant för alla, men jag kan varmt rekommendera Viktväktarna till dem som vill gå ner i vikt eller bara äta lite mer sunt och nyttigt. De kommer att göra om hela beräknings-systemet om några veckor så om ni köper kokböcker nu så måste man räkna om dem senare, men jag kan egentligen inte tänka mig att det blir så enormt stor skillnad - de ska bara ha lite mer GI-tänk.


Må gott och ta hand om er!

Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards