Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Therese Bergsmo - 15 januari 2010 18:57

Mats och jag lagar lite gott i kväll och jag vill bara berätta för er att vår brandvarnare fungerar utmärkt. Oftast när vi lagar mat blir det lite osigt och vi har många brandvarnare i hemmet för att inte bli innebrända... Något som ibland blir lite jobbigt när det osar i köket...


Kram, Therese & Mats i oset.

Av Therese Bergsmo - 15 januari 2010 09:26

Idag fyller Leia 6 år och vi har självklart sjungit och kommit med tårta på sängen (eller kanske inte...) Men senare under dagen ska vi fira henne lite med något gott som hon kan äta. Någon smaskig kombination av yoghurt, gurka och leverpastej samt lite kulor?


Vi började dagen med att gå runt Råsta-sjön. Det var mycket varmare ute idag och nästan så att det blev lite moddigt i snön. Leia fick en vante att leka med och sen bar hon den hela vägen hem, som en labrador ungefär. Hon är bra barnslig den där hunden. Sen blev det frukost i soffan, Leia fick en skink-skiva (det fick även Simba, men det såg nog inte Leia) samt lite ägg.


För 6 år sedan föddes alltså denna underbara hund. Hon har nästlat sig in i våra hjärtan för alltid och hon charmar alla som hon möter. Det är svårt att inte tycka om henne, goare puss-gurka finns inte.


I hennes kul föddes 9 valpar, 2 dog tyvärr första natten, så 7 valpar fanns kvar - 2 hanar och resten tikar. Hennes mamma, Kahlua var världens finaste hund och så snäll. Man ser var Leia har ärvt sin snällhet ifrån. Leia pappa kom från Holland (eller nåt, minns inte riktigt längre) och honom träffade bara jag en gång - också en jättesnäll kille.


Mats var på jakt efter en valp, rottis-tik och hade hittat Crucke´s kennel i Barkarby. Jag hade stått på kö till en rottis-tik på en annan kennel, men den första tiken gick tom och nästa tik fick bara en valp, som redan var tingad. Jag hittade en kennel som skulle ha en hund på foder från Crucke´s kull. Så egentligen köpte jag valpen av en helt annan kennel, lite struligt, men i slutändan så var det ju hos Crucke´s man spenderade sina dagar - sittandes i valp-hagen med små sammets-krokodiler i fötterna.


När valparna var runt 6 veckor träffades Mats och jag för första gången. Jag kan säga att för min del var det kärlek vid första ögonkastet. Samma var det för Mats, har han berättat efteråt. Vi fortsatte träffas med våra små valpar både på kenneln innan de fick flytta hem och sedan efteråt. Vi hade otroligt trevligt tillsammans med våra valpar, tränade dem och hittade på en massa saker. Vi tränade mycket med dem när de var små, därför har vi idag en sån fin hund som vi har. Tyvärr var min valp så pass sjuk i div sjukdomar så hon fick somna in vid 6 månader. Det var ett jättetufft beslut att ta och jag minns det fortfarande som igår när hon låg på golvet hos veterinären och tog sitt sista andetag. Men jag vet att jag gjorde ett riktigt beslut, hade stöd från flera veterinärer också. Leia var min räddning i sorgen efter Aqi som hon hette.


Leia växte och växte, blev en mer vuxen hund och bara finare och finare för var dag. Snäll som få, lydig och otroligt tillgiven och lojal. Vi har haft mycket skoj ihop alla de här åren och jag vet att vi kommer att få många fler fina år tillsammans!


Idag är hon alltså 6 år, hon själv har förslag om hur livet ska se ut framåt nu när hon blivit så stor och vuxen, på gränsen till klok gumma;


"Kasta kopplet, jag kan gå lös överallt i fortsättningen. Jag går själv vart jag vill och luktar hur länge jag vill där det behöver luktas! Jag kommer när jag kommer, ni kan vänta lite längre fram. Sen undrar jag om det finns någon senior-kurs på brukshundklubben vi kan gå. Där hade jag tänkt mig att vi seniorer ska lära oss hyss samt det viktigaste av allt; hur man drar in magen när husse tittar så att han tror att jag är smal och behöver mycket mat!"


Några rader från oss denna stora dag.


Kram, Therese


PS Eftersom Leia förde Mats och mig samman så har vi också idag vår förlovningsdag.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards