Alla inlägg den 10 februari 2010

Av Therese Bergsmo - 10 februari 2010 12:41

Jag har nog alltid kört med dubbade däck, även om jag vet att det är omiljö-vänligt när vi har varma vintrar utan snö... Så för några år sedan hade jag en bil med odubbade vinterdäck, jättebra ända tills första svåra halkan. Jag skulle in till stan, hade en tid att passa så klart men hade tagit god tid på mig. Körde inte på motorvägen för där var det tvärstopp pga alla avåkningar och krockar!


Så där tuffar jag fram i maklig fart på småvägarna längs E4:an, kommer till en backe som går ganska brant uppför. Jag blir ståendes för att vänta på den bil som, förgäves, försökte ta sig uppför backen samt den bärgningsbil som hade bärgat en annan bil ur diket och sedan själv kört ner i diket... Där är allmänt kaos och jag överväger starkt att vända när jag känner hur jag glider - i sidled! - fast jag står precis still på en rak väg... Då bestämde jag mig;


aldrig mer dubb-fritt


Men min nya lilla skrutt-i-bang-bang har bara allround-hjul och det tänkte jag att det blir nog bra med tanke på att vi under de senaste åren knappt sett snön här i Stockholm, men tji fick jag. I år verkar det ju komma allt som de glömt att sända ner de tidigare åren... Så att halka runt med dubb-fritt, speciellt när Alexandra övnings-kör, är inte så lämpligt. Så igår extra-utrustades bilen med dubb-däck! Nu känner jag mig väldigt mycket mer säker på vägen.


Det hände en annan rolig grej igår på temat dubb-fritt; på kvällen är Mats ute med Leia, jag lagar mat och tittar ut genom fönstret ner på vår parkering. Hörde någon stå och spinna så jag skulle se vad som hände. Där sitter en bil fast i en snövall... Jag ringer Mats för att kolla hur långt borta han är och om vi ska hjälpa honom, han är strax på plats så vi träffas på parkeringen hos den förtvivlade bilägaren som satt fast. Börjar putta, men bilen kommer ingen vart. Två killar till dyker upp och hjälper till, inget händer... Till slut byter förare, en herre med lite mer muskler än jag, och jag plats, så jag kör och han hjälper till att putta. Det var 5 killar som behövdes för att få ut bilen! (Och en tjej som inte gasade som en galning utan körde lugnt ut ur rutan...)


Det mest komiska i det hela var att han jobbade hos den hyresvärd vi bor hos, han var inte så nöjd med snö-röjningen hos det egna bolaget *hrmf*


Alexandra har fått urinvägs-infektion, så vi var hos läkaren i morse. Hon hade den högsta bakterie-halten de mätte så det blir antibiotika igen :-(


Simba har fått en ny råtta, den gamla (som fick bada häromdagen) är lite trasig men högt älskad så jag har inte haft hjärta att kasta den. Men nu hittade jag en likadan, fast hel, idag så han fick den.


Leia fick ett gäng tugg-ben som hjälper till att hålla hennes tänder rena.


Sen fick Simba även katt-maten som han älskar från Zoo-affären. Han har varit utan mjuk-mat sen igår och det har fått oanade konsekvenser; han blir gosigare när han är hungrig :o  Jag har aldrig varit med om att han stryker sig, spinner och buffar så mycket som han gjort nu när han bara fått torra kulor... Vi funderade ett tag på om vi skulle fortsätta svälta honom så han till slut kanske blir en riktig knä-katt ;-) Nej, så ego är vi inte. Nu ligger han mätt och nöjd på en säng och sover!


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards