Alla inlägg under mars 2010

Av Therese Bergsmo - 30 mars 2010 14:32

Jag vet, jag är urdålig på att lägga upp bilder! Jag har ju en jättefin mobil som tar hyfsade bilder, och jag tar bilder, tro inget annat, men sen ska bilderna liksom materialisera sig in i datorn och in i bloggen... Där är ett hinder som jag inte kommer över så ofta, men idag :D


Så håll till godo med div bilder från de senaste månaderna;



 

Här är bildbevis på att vi har en kamp-hund! Hon visar alla tänderna för Zamba när hon tycker att Zamba pussats för mycket, morrar lite gör hon också, för att sedan pussa hela Zamba!


 

Puzz Puzz



Vi är bästisar!


 

Föreställ er följande; klockan är 06.30 lördag morgon. Mats kommer in och väcker mig, vill gå runt bägge sjöarna. Han och Simba har redan tittat på film 1,5 timme så nu var det dags! Fint väder så gympa-skorna skulle letas fram. Ser ut som vår garderob har spytt...


 

Här är Simba och Leia i garaget, vi väntar på husse som kommer hem från jobbet. Det är ca 10 min att gå till garaget och det passar Simba utmärkt (när det är fint väder vill säga!)


 

Simba myser av närheten till "store-syrran", det var nog ett rent misstag av Leia att lägga sig så här nära, men hon flyttade på sig i sömnen...


 

Fler "misstag", Simba njuter med en framtass mot hennes nos...


 

Gissa vad Leia vill ha? Här är vi på McD och äter lunch. Självklart sitter hon fram och beställer pommes. Nu hör till saken att hon inte fick så mycket som hade velat...


 

Miljö-träning!

Vi har alltid tagit med Leia överallt från det att hon var 8 v. så att hon ska vara van vid div situationer utan att få spelet. Här är hon dock 6 år gammal och med i bil-tvätten, men även det gick bra ;-)


PS Alexandra och husse tyckte jag var taskig när jag skickade biden till dem!



För några veckor sedan köpte vi ett jättefint får-skinn till Simba. Tror ni han har legat på det? Nej! *grrr*

Bästa platsen är på en trave tras-mattor, gärna med en mus som ska dödas...

 


Här busar Leia i snön, djup snö och med ett snöre som "försvann". Jag förstå nu varför hon så lätt få öron-inflammation om man sticker ner hela huvudet i snön....


 


Kampar med husse, visst ser hon grym ut? Men går man nära och pussar så släpper hon snöret direkt, eller om man släger "släpp". Funkar även med korv :o

 


Dra så husse får hjärn-skakning!

   



Här ser man lite hur hon skakar och dra med hela kroppen - ända ut till svans-tippen!


 

Är med och jobbar hos husse!


 

Avslappning a'la Rottweiler


 

Simba kör en Shiatsu, ni vet en sån där massage-stol som man masserar ryggen på människor. Men Simba tycker det går lika bra när den ligger i kartongen!



Det var lite från oss!


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 25 mars 2010 15:56

Jaha, vad händer här hemma då? Både inget och massor känns det som... Leia blir sakta men säkert bättre i öronen, eller ena örat är det ju mest. Hon får nu också börja röra på sig ordentligt så idag hade vi en prommis med vännerna Zamba och hennes matte. Vi gick och gick, hundarna busade och busade :-)  De är så sköna, Zamba och Leia, för de är verkligen bästa kompisar. Säger jag att vi ska gå och möta Zamba så piper och gnäller Leia för att vi ska komma ut fortare, hissen ska gå fortare ner och sedan springer hon före och sträcker på halsen för att se Zamba över snö-högarna... Sen är det full rulle mot varandra, eller Zamba mot Leia, och Leia brottar omkull henne. Sedan går de sida vid sida, busar ibland och nosar ibland. De är för söta!!


Simba har stundtals lite vårkänslor i kroppen och jag har tagit ut honom på några promenader när solen skinit. Vi får många blickar och många kommentarer. Dels för att de tycker att han är sååå vacker, vilka blåa ögon (vilket de också blir i solen ute, mer än inne!) samt att han går med en sån stor hund, och så fint i koppel. Japp, han är koppel-tränad och följer med hela tiden, förutom när det kommer någon spännande fågel att titta på, eller något läskigt ljud som ska kollas.


Häromdagen var det avfrostning och städning av frysar (vi har 2) och kylskåp (också där 2, lyxigt va?). Det var skönt att få gå igenom och kasta gammal mat och få rent och fint igen.


Sedan åkte balkongen på en avhyvling, eller rättare sagt; allt som ställts ut på balkongen under vintern (som någon slags förvaring i väntan på bättre tider?) åkte iväg till sopor eller till källaren. Så nu kommer man ut på balkongen och kan börja sitta där när det blir varmare!


Det roliga i balkong-städningen var Simbas min efteråt. Han låg nämligen och sov i ett annat rum och missade alltihopa. Vaknade när det var städat och fint, går sömndrucket ut på balkongen, stannar på tröskeln, tittar sig omkring förvånat, vänder sig om och tittar på mig och säger MJJJAAAAUUU!!! Ungefär som att "vad har du gjort?" Men till slut blev även han nöjd för han kan nu sitta på bordet och spana fåglar också :-)


Hus-letandet fortsätter, ev visning i helgen, vi får se hur det blir...


Må gott allihopa och håll tummarna för att de varma vindarna på fredag gör det varmt ända upp till Stockholm!

Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 18 mars 2010 13:55

Idag har det varit div aktiviteter till läkare... Vi började morgonen med att åka till veterinären med Leia, hon har öron-inflammtion. Som om det inte skulle räcka med kennelhostan... Hon får nu droppar i öronen och det brukar gå över fort då! Som vanlig är hon hur snäll som helst hos vet. Det såg nästan ut som att hon tyckte det var skönt när hon tittade i öronen, hon blundade (Leia alltså, inte vet) och nästan dregglade. Passade på att väga henne också och hon har gått ner 1 kg under match-vikt, vilket betyder att vi har anpassat mat-mängden bra under tiden som hon inte fått motionera :-) Som belöning fick hon pannkaka till lunch!


Jag själv gick till tandläkaren idag också, ett riktigt kul besök. Hon tycke jag hade jättefina tänder, att jag sköte borstning, tandtråd och flour-sköljningar bra. Ingen tandsten! Däremot 2 hål, men det beror på den medicinen jag äter... Jag fick också erbjudande om att teckna någon slags tandvårds-försäking, så det ska ja fixa. Då betalar man ett fast pris per månad och sliper obehagliga överraskningar vid rotfyllning och sånt skoj!


Må gott allihopa!

Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 16 mars 2010 09:39

Ja, ni hur går det inför sommarens bad-säsong? Jo, jag har kommit till ett beslut! Det blir inte vassen i år, och det beror inte på att jag flashigt ska gå i vattnet, nejdå, jag kommer inte bada ute överhuvudtaget!


http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/tema/article6748445.ab


Det finns haj i svenska vatten. Jag är paniskt (lite lätt överdrivet kanske) rädd för hajar, även i bassänger med djupt vatten. Utomhus badar jag inte på djupt vatten. Det här kommer sig från när jag var liten och simmade på mormor och morfars land. Simmade runt en stor sten som var mellan stränderna, där fanns massa sjögräs och ett fastnade runt min fot och ju mer jag simmade ju mer kändes det som att jag drogs under. Sen blev jag rädd för vad som kan finnas under ytan. I tonåren höll vi ofta till i div bassänger och jag minns än i dag den skräck jag hade i en bassäng som hade 4 m djup på mitten och jag skulle simma över. Jag simmade på rygg för att inte behöva se när hajen anföll... Ni tycker nog att det här är lite överdrivet och löjligt, men är man nojjig så är man ;-)


Så i sommar blir det på sin höjd badkaret som gäller, förutsatt att det inte är skum i så man inte ser botten...


Huset har nu återgått till de förra ägarna, känns jätteskönt! Vi var hos mäklaren igår och skrev återgångs-kontrakt och handpenningen är återbetald. Nu får vi leta vidare, även om vi har våra idéer, men de berättar jag om senare!


Jo, vi har varit lite tekniska här hemma. Vi har kopplat datorn till tv:n. Så både Mats och jag kan sitta och titta på hus på stor skärm. Det var inte så svårt och vi förstod ärligt talat inte varför vi inte gjort det här tidigare... Vi satte bara en "skärm-sladd" mellan dator och tv:ns RGB-ingång, sen ett trådlöst tangentbord och mus så var det klart! Så enkelt att vi klarade av det på noll-tid!


Många kramar, Therese

Av Therese Bergsmo - 12 mars 2010 09:00

Nu är vi i det läget med huset att vi inte vet om vi ska förhandla pris eller dra oss ur... Det är ju ganska mycket jobb som skulle behövas och det lär kosta, så vi har sagt att vi sänker priset med ungefär vad renoveringarna kostar. Naturligtvis gick de inte med på det i första vändan (då hade de inte sett besiktnings-protokollet). Men vi har sagt att vi drar oss ur helt om de inte går med på priset, så idag lär vi få veta var de står.


Samtidigt kan jag känna att det kanske inte så jättekul att börja med att fixa isolering när man flyttar in. Men å andra sidan så får man det gjort på ett sätt som man själv är nöjd med och som man vet är bra gjort... Huvudbry är vad det är!!!


Det är tur att djuren tar allt det här med ro, de märker nog inte av något av våra funderingar. Simba ska vara med husse som vanligt på morgonen. Dock har han sett fel på klockan 1 timme ett antal mornar nu så han kommer och gapar redan 04 att Mats ska gå upp. I morse var han så pass pigg att han satte igång och leka med en leksak som piper/kvittrar när man rör den. Han fick den förra veckan och har inte rört den, men 04 imorse var den helt plötsligt jätterolig (eller om han försökte få upp oss... *grrr*).


Leia har slutat hosta, men ska ta det lugnt en vecka till, så onsdag/torsdag nästa vecka kan vi börja gå ordentligt igen. Det spritter i kroppen vill jag lova. När vi går prommisar så mer eller mindre studsar hunden fram. Jag tycker så synd om henne! Försöker att hitta på saker här hemma så hon får lite hjärn-verksamhet, igår hade vi övning i klo-klippning igen. En tass helt klippt! Jag är jättestolt över att vi grejade det. Idag fortsätter de övningarna. Tyvärr gör det att hon inte så gärna kommer och lägger sig i soffan, där jag klipper klorna på henne, men hon ska snart se att det kan vara mysigt att vara där också!


Alexandra började sin teori igår på bilskolan. Hon hade dessutom kör-lektion med en ny lärare, pga att den andra slutade. Det gick jättebra och hon är så duktig på att köra. Varje gång hon är här och vi ska någonstanns så kör hon nuförtiden. Jag känner mig fullkomligt lugn och trygg när jag åker med henne. Jag tror att hon tycker att det är OK att köra med mig, eftersom jag är så lugn. Annat var det när jag övnings-körde; jag hade en far som mer eller mindre rev inredningen samt städade undertiden som jag körde - något störande... Men även jag fick körkort, så det har väl inte satt några större men.



Ha en riktigt trevlig helg.


Många kramar, Therese

Av Therese Bergsmo - 10 mars 2010 08:36

Idag är det varning här på bloggen, den är inte av det positiva slaget...


Jag börjar att berätta om djuren, där är allt bra med Simba men Leia hostar lite ibland. Dessutom har de bägge en hel del överskotts-energi som spritter i kroppen. Simba vill gärna gå ut och även om han är kastrat så får han lite vår-känslor - han är väldigt kärvänlig mellan varven ;-) Leia som inte fått tagit sina lång-promenader i skogen på 1,5 vecka är inte rolig att ha hemma... Jo, det är klart hon är kul, men hon blir så som alla understimulerade hundar blir; hittar på egna saker och lyssnar inte för fem öre. Varför ska hon göra det? jag är ju inte längre den ledare som ser till att hon får allt hon behöver... Men jag hoppas att hon inte ska hosta en enda gång idag, för då har vi bara en vecka kvar med korta, korta promenader och sedan blir det SKOGEN!


Igår var det då besiktning av huset. Vi hade anlitat en besiktningsman som verkade mycket kunnig. Det tog ca 3 timmar att göra besiktningen och mesta av tiden stod vi ute och blev lite kalla. Men det är inte det som är deppigt... Det är husets tak och grund som är deppigt.


Om ni tänker er ett hus som är ommålat, jättefräscht inne med nya tapeter och nya vit-varor, nya golv osv. Men som har en hel del som gömmer sig "bakom fasaden" så har ni vårt ev. hus. Som om man har sminkat en riktigt rugg-uggla...


De stora problem som är är att taket inte är tillräckligt isolera, har fuktskador och mögel, saknar tillräcklig ventilation samt har en konstruktion på ett ställe som gör att man förmodligen måste göra om den. Grunden är en s.k torpar-grund och de är gjorda som på plintar och att man har mycket ventilation för att få bort fukt som naturligt stiger upp från backen. Här har man klätt in allt så det ventileras inte ordentligt. Dessutom har marken ett naturligt högt fukt-värde som gör att man helst måste ha en plast-duk mot marken så att fukten inte stiger upp i huset som det gör nu, med följd att det även här är en hel del mögel.


Det finns mer saker också, men jag orkar inte riktigt skriva ut allt... Men det som är positivt i det hela är att vi har lärt oss jättemycket av besiktnings-mannen, nu vet vi vad vi ska titta efter - saker som faktiskt är ganska lätta att se även om man bara är lekman. Sedan kommer vi säkerligen att anlita en besiktningsman ändå, eftersom vi inte kan allt med avlopp och sånt...


Det som händer nu är att vi lagt ett lågt bud på huset, eftersom det kräver omfattande renoveringar, så får vi se vad de säger om det. Men vi hoppas inte alltför mycket. Jag är rejält ledsen idag och tappade luften totalt, ville inte gå ur sängen i morse...


På åter-hörande!

Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 7 mars 2010 08:29

Som ni ser är klockan inte mycket denna söndag-morgon. 07 gick vi upp, vår vana trogen... Mats gick en liten sväng med Leia och sedan stack han och tvättade bilen. Jag själv tog hand om katt-tvätt... Vi har lite olika uppdelningar här hemma som ni märker ;-)


Simba hårar något grönj-vulskt nu, det är knappt man vill klappa honom för att man sedan är full med hår. Tar man sig i ansiktet efter så får man ett käckt tomte-skägg :s Jag borstar och borstar, men det finns en hel del kvar... Förra året körde jag med Furminator med resultatet att jag fick en naken-katt, så det provar vi inte igen. Fick tips om att tvätta honom flera gånger och nu är det tvätt nr 2 på ganska kort tid.


Leia börjar bli bättre, men hon hostar ibland fortfarande. Så vi håller fortfarande på med våra korta promenader, jag kan säga att vi har en hund som bokstavligen klättrar på väggarna här hemma. Det är jobbigt för oss alla. Nu väntar vi bara på att hostan ska gå över och sedan är det 1 vecka till med korta promenader... Yippie, eller NOT!


Lite om vår söndag-morgon, hur var er?


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 5 mars 2010 08:20

Igår var det lite förvirrat med flera inlägg... Hoppas ni lyckades läsa och förstå allt!


Idag fick jag den här länken av Mats, ursöt liten kattunge. Men det roligaste var Simbas reaktion. Han smög in i till mig, tittade efter krabaten som skrek, letade och tittade på mig som om jag skulle ta fram den. Sedan började han mjaua, så där gulligt som om han försökte lugna kattungen eller möjligtvis locka på den. Hur söt som helst var han så jag körde "videon" flera gånger :-)


http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=34939


Nu är det fullt upp med div flyttfirmor som ska komma hit och titta på lgh och bedömma hur mycket flytten kommer att kosta. Gäller ju att ta in många offerter! Nästa vecka är det besiktning av huset och då vet vi ju säkert om det är ett hus vi kommer att köpa, så det inte är en massa fel på det som kostar pengar.


Anna, självklart ska du komma och hälsa på! Kul att dina päron har landställe i närheten, fika hela sommaren verkar det bli ;-)


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards