Direktlänk till inlägg 10 mars 2010

Less och deppig....

Av Therese Bergsmo - 10 mars 2010 08:36

Idag är det varning här på bloggen, den är inte av det positiva slaget...


Jag börjar att berätta om djuren, där är allt bra med Simba men Leia hostar lite ibland. Dessutom har de bägge en hel del överskotts-energi som spritter i kroppen. Simba vill gärna gå ut och även om han är kastrat så får han lite vår-känslor - han är väldigt kärvänlig mellan varven ;-) Leia som inte fått tagit sina lång-promenader i skogen på 1,5 vecka är inte rolig att ha hemma... Jo, det är klart hon är kul, men hon blir så som alla understimulerade hundar blir; hittar på egna saker och lyssnar inte för fem öre. Varför ska hon göra det? jag är ju inte längre den ledare som ser till att hon får allt hon behöver... Men jag hoppas att hon inte ska hosta en enda gång idag, för då har vi bara en vecka kvar med korta, korta promenader och sedan blir det SKOGEN!


Igår var det då besiktning av huset. Vi hade anlitat en besiktningsman som verkade mycket kunnig. Det tog ca 3 timmar att göra besiktningen och mesta av tiden stod vi ute och blev lite kalla. Men det är inte det som är deppigt... Det är husets tak och grund som är deppigt.


Om ni tänker er ett hus som är ommålat, jättefräscht inne med nya tapeter och nya vit-varor, nya golv osv. Men som har en hel del som gömmer sig "bakom fasaden" så har ni vårt ev. hus. Som om man har sminkat en riktigt rugg-uggla...


De stora problem som är är att taket inte är tillräckligt isolera, har fuktskador och mögel, saknar tillräcklig ventilation samt har en konstruktion på ett ställe som gör att man förmodligen måste göra om den. Grunden är en s.k torpar-grund och de är gjorda som på plintar och att man har mycket ventilation för att få bort fukt som naturligt stiger upp från backen. Här har man klätt in allt så det ventileras inte ordentligt. Dessutom har marken ett naturligt högt fukt-värde som gör att man helst måste ha en plast-duk mot marken så att fukten inte stiger upp i huset som det gör nu, med följd att det även här är en hel del mögel.


Det finns mer saker också, men jag orkar inte riktigt skriva ut allt... Men det som är positivt i det hela är att vi har lärt oss jättemycket av besiktnings-mannen, nu vet vi vad vi ska titta efter - saker som faktiskt är ganska lätta att se även om man bara är lekman. Sedan kommer vi säkerligen att anlita en besiktningsman ändå, eftersom vi inte kan allt med avlopp och sånt...


Det som händer nu är att vi lagt ett lågt bud på huset, eftersom det kräver omfattande renoveringar, så får vi se vad de säger om det. Men vi hoppas inte alltför mycket. Jag är rejält ledsen idag och tappade luften totalt, ville inte gå ur sängen i morse...


På åter-hörande!

Kram, Therese

 
 
Anna

Anna

10 mars 2010 18:49

Usch, inte kul att höra om huset :-( . Tråkigt att det skall dyka upp en massa saker man kanske inte räknat med. Inte alls lätt att veta vad man skall titta efter om man är oerfaren, själv har jag ingen aning om sådant. Tur att ni anlitade en besiktningsman som upptäckte skadorna. Hoppas nu att ni får ett bra pris på huset, håller alla tummar och tår för er!!!
Stor kram till er alla fr Anna & Co.

http://www.avikstrands.se

 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

11 mars 2010 22:06

Jag som inte hinner med att läsa ett enda inlägg..... :-(
Och inte skriver du mail till mig heller. *arg*
Hoppas att ni inte flyttar till Skokloster juh. *snyft*
Finns säkert nåt hus här bak i skogen där jag bor.
Kommer ni nästa söndag ?
Puzz

http://www.ligans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards