Alla inlägg under april 2010

Av Therese Bergsmo - 29 april 2010 07:08

Igår var både min och Mats mamma här och hjälpte mig att packa köket. Stort tack till er bägge, det var verkligen både trevligt och värdefullt för mig!


Nu är det 100 kartonger packade... Jag börjar undra om vi verkligen kommer att få plats. Det blir nog en hel del som ska ut, slängas, skänkas eller säljas. I alla fall köks-grejer som vi verkar ha både 2 och 3 uppsättningar av. Det var mycket som jag såg igår som jag knappt visste att jag hade ;-)


Idag är det en stor dag, vi ska betala (inte vi, banken!) huset och få nycklarna. Sen ska vi åka ut till huset och njuta lite av att vara hus-ägare! Ska näta in altanen till Simba också.


Berättade jag om nätet jag köpte? Jag beställde rådjurs-nät 2 meter högt och 10 meter långt. Det skulle fraktas med DHL, så jag var helt säker på att det var en rulle på 2 m hårt rullat nät. Hur jag skulle få in det i bilen var ett bekymmer, men jag tänkte att i värsta fall fick vi väl lägga det på taket och slå ett snöre runt hela bilen (har inget tak-räcke...). Skulle hämta ut nätet på en affär här i närheten. Bad Mats möta mig så vi kunde hjälpas åt att ta hem det. Gick in i affären, uppgav allt jag skulle uppge och började spana efter rullen. Han ger mig ett lätt, litet paket på ca 3x3 dm. Jaha, snopet. Mats undrade om jag klarade att bära själv eller om vi skulle hjälpas åt *hahaha*.


Kram, Therese


Av Therese Bergsmo - 27 april 2010 12:26

Det är trubbel i paradiset, i alla fall för Simba... Tvättmaskinen har ju varit hans plats varje morgon när husse duschar. Han springer före husse och hoppar upp där för att vara trevligt sällskap i duschen. Vissa mornar ligger han redan på plats och väntar på att husse ska gå upp.


Igår sålde jag ju tvättmaskinen, det var inte bra enligt Simba och jag fick blicken hela kvällen. Han blänger på mig och mjauar så högt han kan, blänger på platsen för tvättmaskinen och fnyser. Upprörd, minst sagt!

Husse var dock snäll och fixade en annan lösning till honom, men se den dög inte. Så i morse vägrade han kategoriskt att vara med och duscha!


Idag har jag roat mig med att dra ut en tand... Ni som följde min förra utdragning vet att det tog 3 besök hos tandläkaren och näst intill sövning för att få ut tanden. Det var en visdomstand den gången och så även denna gång. Jag kan säga att jag var riktigt nervös när jag skulle gå dit. Laddade med 2 alvedon hemma för att inte känna så hemskt mycket. Sen bedövade tandläkaren typ 10-12 gånger på in- och utsidan. Hon fick göra om flera gånger för det kändes när hon började rucka ut tanden. Men när väl bedövningen satt så gick det fort, med ett litet plopp så var den ute. Nu har jag drick- och ät-förbud i 3 timmar, tur jag åt ordentligt i morse...


I morgon kommer mammorna, både min och Mats mamma kommer och hjälper mig med det sista i packnings-väg. Ska blir riktigt skönt!!! Sedan på torsdag skriver vi kontraktet och på fredag kör vi ut saker själva, sedan på lördag går flytt-lasset. Gissa om vi längtar!


Så, hör ni inget på några dagar så vet ni vad vi pysslar med. Vet inte hur internet kommer att komma igång där ute heller, men det är lovat till på måndag.


Ha det gott allesammans!

Kram, Therese


Av Therese Bergsmo - 26 april 2010 15:08

Idag har jag lyckats ordentligt, en bra sak och en lite sämre... men lösning är på väg!


Jag låg i natt och funderade över vår tvättmaskin. (Ja, tvätt upptar stor del av min tillvaro   ) Den är ju inte lika djup som andra tvättmaskiner för att vi ska få plats med den i vårt lilla, lilla badrum. Nu när vi flyttar till hus så finns det dels en tvättmaskin, men också bättre plats för en stor tvättmaskin. Så då står vi med en tvättmaskin över. Vi köpte den förra sommaren så den är ju inte lastgammal precis... och då vill jag inte förlora alltför mycket pengar på att sälja den. Så jag tänkte till lite i natt. Det måste ju finnas någon i de 7-9 hus med ca 200 lgh som vill ha en "mått-anpassad" maskin.


Så idag skrev jag en lapp, tog en prommis med Leia till alla husen och satte upp i portarna. Jag hann knappt hem så ringde en som ville köpa! De kom på en gång och sa att de ska ha den, nu väntar bara bortleverans och pengar.


Men i denna veva och glädje över att fått den såld till ett bra pris, så ställer det till sig ordentligt med vattnet. Jag kopplar bort maskinen, el och vatten. Sen ska jag tvätta händerna och får en fot-dusch... Konstigt tänkte jag och försöker dra åt balofixen ännu mera, men det går inte. Hittar ytterligare en ballofix och drar åt den - sådärja, problemet löst! Men då har vi inget kall-vatten alls i badrummet. Gissar att det inte blir så skönt att duscha och bada ikväll, så det var bara till att ringa jouren.


Det kom två äldre herrar och en jour-bil extra på gatan, de hittade felet direkt och åtgärdade!


Så nu är det som vanligt i badrummet igen, i alla fall nästan. Simba lär ju inte bli glad när han upptäcker att hans ligg-plats när husse duschar är borta... Men det är å andra sidan bara 4-5 dagar kvar här i lgh, sedan får de fixa en plats i nya badrummet   


Kramar från familjen i kartonger... ca 90 packade *pust*


Av Therese Bergsmo - 23 april 2010 13:43

Idag blev det fästinghalsband, Scalibor, på Leia. Träffade våra kompisar Zamba med matte. Zamba hade en fästing... Så jag for till apoteket och köpte halsband till henne.


Scalibor är det som har funkat allra bäst mot fästingarna på Leia, jag är så nöjd med det. Det enda som man ska tänka på med det är att man då och då (oftare första veckan och sedan kanske en gång i veckan) ska snurra det runt hundens hals så att det uppstår friktion som frigör giftet... Låter hemskt att ha gift på sin hund, men hellre det än fästing-sjukdomar, dessutom påverkas inte hunden av giftet så mycket :-)


Fick 30 kartonger till i går. Ca 70 kartonger är nu packade. Nu öser vi ner allt i kartonger. Det är ju mycket lättare att stapla kartonger i flyttbilen än div lösa påsar och väskor. Så allt som är mindre än en kartongs storlek åker ner. En väska i en kartong, en liten pick-nick-grill i en annan.


Det börjar bli ordentligt rörigt här hemma och tröttsamt... Nu vill man liksom bara flytta! Orken är i botten och då har vi ändå en hel vecka kvar i röran... Usch, men sen blir det trevligt! Det är väl lite lättare idag när solen skiner, då får man vår-känslor och vill bara vara ute.


Trevlig helg gott folk, njut av solen och värmen - tydligen ska det bli kallare i nästa v igen :-(


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 22 april 2010 07:33

Igår åkte mamma och jag till huset och tittade. Hon tyckte mycket om det och tror att vi kommer trivas utmärkt där! Läget och husets planlösning är mycket bättre än förra huset.


Jag tyckte att Simba skulle få lite annat att göra än att bara terrorisera kartonger hela dagarna så han fick också följa med. Jag stuvade in bägge djuren i bilen och for. Mamma och jag möttes på vägen och hon hoppade in med lunch-matsäck. Det finns inget ställe att varken äta eller handla på där ute så det gäller att planera sina utflykter...


När vi kom fram så tog jag ut Simba (som suttit på hatthyllan som vanligt) och då säger mamma "Jag visste inte att han var med!" Och det är ju inte lätt att veta när han gömmer sig där och dessutom är tyst hela resan...


Kan säga att både Leia och Simba gillade tomten, de  kollade runt överallt och Leia fick tokryck på tomten och sprang och sprang. Simba kollade ved-förrådet och under altanen (som ska bli hans in-nätade). Han konstaterade att det nog finns en och annan mus man kan jaga!


Förresten, när vi åkte ut så kände Leia igen sig på vägen. Jag hade inte sagt nåt, men när vi svängde in mot Skokloster så satte hon igång och tjuta... Hon är så söt som känner igen sig och vet vart vi åker. Hon sitter ofta och bara tittar och tittar när vi åker bil.


Vi åkte sedan ner till vattnet och satt och åt jättegod lunch som mamma hade med. Tom efterrätt fick vi! Leia gick runt och kollade omgivningarna samt fick smaka jordgubbar *gott*.


Sedan hade vi lite sightseeing i Bålsta med omnejd. Hittade en jättemysig handelsträdgård där mamma köpte sätt-potatis till oss. Där kan man helt klart handla fler gånger.


Det som slog mig när vi handlade där var att när man kom in så hälsade personalen glatt och var väldigt hjälpsamma. Det är skillnad på landet!


Idag ska jag försöka beställa rådjurs-nät som vi ska näta in altanen med. Fick tips från Erica. TACK Erica!!! Hon har gjort det snyggt och bra på sin balkong så det kommer funka utmärkt för oss också!


Annars fortsätter packandet, vi har nog packat 50 kartonger. Men 80 kartonger kommer inte att räcka, så fler kommer idag :-)


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 20 april 2010 12:39

I natt var Leia på hemligt uppdrag, tyckte hon nog själv i alla fall... Hon har ju på äldre dagar fått för sig att det är OK att gå upp och äta upp kattmaten på natten. Hon tar inte torrisarna, utan äter bara upp mjuk-maten. Hon brukar smyga med ätandet så inte vi hör, och flera gånger har jag trott att katten har ätit upp allt, men så är tydligen inte fallet. I natt var inte Leia särskilt hemlig, det skramlade och smaskade rätt rejält.


Sedan tyckte hon att det var dags att gå ut och kissa... Så vi tog oss en tur i natt igen. Gissa om jag längtar efter att få flytta till huset så jag slipper åka hiss på nätterna, utan i stället bara kan öppna dörren till trädgården!


50 kartonger av 80 är nu packade, men jag känner att vi kanske behöver fler kartonger - det är hela köket och sovrummet kvar...


Igår var bilen inne på verkstad igen. Jag hade ingen handbroms kvar, den hade rostat sönder. Så det blev byte av wiren. Tack vare Mats bror har vi möjlighet att fixa billigare via hans jobb, super! Tyvärr var den inte tillräckligt spänd, så det gick att köra iväg bilen med handbromsen helt idragen. Så idag tog Leia och jag en tur dit och de fick spänna wiren lite mer.


Vi hade besiktning av lgh igår också, den fick med beröm godkänt! De mindes den här lgh som ganska sliten och var imponerade av hur fint vi har målat och fixat. Nu väntar vi bara på att det kommer nya hyresgäster snabbt så vi inte får så många dubbel-hyror!


Må gott allesammans!

Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 16 april 2010 14:33

Igår kom flytt-gubbarna med 80 kartonger. Nu är väl ca 15 packade. Jag kan säga att vi har en lycklig katt!!! Kartonger är det bästa som finns att ligga på, dessutom är dessa så kul uppbyggda så han är helt övertygad om att vi fixat ett jättefint klätter-träd. Varför lägga ut tusenlappar när man bara behöver bygga lite med kartonger???


Leia och jag har tydligen börjat en ny vana, vi går en lite prommis vid 01. I går var vi ute lite senare på kvällen (för Leia är alla promenader efter 18.30 SENT!!!) för att slippa natt-prom. Men följden blev bara att Leia stod vid dörren från 18.30 och blängde under lugg på oss tills vi gick ut ca 20... Så 01 väckte hon mig och vi gick ut. Eller rättare sagt så här; hon går alltid till Mats på natten - för han är så lättväckt (eller om jag sover räv). I natt vaknade dock även jag och tog prommisen. Kommer ut, sömndrucken, ser ett rådjur och är överlycklig att hon inte jagar. Tänk er fasan att ha en hund som börjar jaga mitt i natten när man bara vill sova...


Nu är det en helg med packning som gäller... Om 2 veckor flyttar vi ju. Och jo, det är till Skokloster vi flyttar, jag har glömt att skriva det *sorry*


Må gott och ta hand om er allihopa!

Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 14 april 2010 13:33

Ingen rolig dag idag... I natt vaknade jag av att Leia hade kissat, i sängen. Det var världens pöl under hennes rumpa så hon hade gjort det i sömnen. Jag går upp, kissar själv på lämpligt (!) ställe, lägger handdukar i sängen, hittar Leia vid dörren och tar mig en nattlig promenad. Jösses vad hon kissade - igen. Hon har druckit lite mycket de senaste dagarna, men jag har trott att det berodde på att det börjar bli lite varmare ute, men det är tydligen inte anledningen.


Åkte till vår underbara veterinär nu på fm. Hon tog emot oss direkt, som vanligt. Jag skulle lämna urin-prov. Har ni någonsin gjort det på en hund? Inte det lättaste kan jag meddela. Jag tog med mig en mat-låda av lägre modell för säkerhets skull om det skulle bli panik på vägen till bilen, men jag släpade henne dit så vi skulle hinna ner till vet. och få lämpligare urin-uppsamlings-don. Hämtade donet och tog ut Leia. Det ser ut som en liten kopp med ett rör fäst vid som urinet samlas upp i. Denna lilla kopp ska in under hunden när hon kissar... Gissa om hon blev förvånad när matte krälade runt bakom/under rumpan på henne när hon försökte kissa. Fick i alla fall ihop mycket urin så vet. var nöjd :-)


Det visade sig att hon har urinvägs-infektion... Som om inte Kennelhosta, öroninflammtion har räckt under den här vintern/våren. Så nu ska hon äta antibiotika i 10 dagar. Själv tvättar jag säng-kläder...


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards