Alla inlägg under maj 2010

Av Therese Bergsmo - 25 maj 2010 08:43

....i alla fall här ute på landet.


Vad pratar jag nu om? Jo, min kära make har länge suktat efter ett par kammo-brallor, ni vet såna med kamoflage-färger (spräckel med "natur"-trogna färger så man kan smyga på fienden). Han ville ha ett par för att gå ut med hunden, skulle passa perfekt, sa han. Men när både Leia och jag sa att vi vägrar följa med så köpte han aldrig några sådana. I flytten hittade han ett par gamla byxor som han hade för många år sedan med sin förra hund - han fick något nostalgiskt och rört i blicken (kan ha varit damm också, men jag vet inte så noga, för jag vägrar beskaffa mig med kammo-byxor). När vi hade flyttat skulle vi en dag åka till Jula och handla. Mats gick in själv först och plockade ihop vad han trodde vi behövde och jag satt kvar i bilen med Leia (vi hade inte vant henne vid att vara ensam i huset de första dagarna så vi hade henne med överallt). Sedan gick jag in och hämtade vad jag behövde och betalade. Vad händer vid kassan? Jo, ett par kammo-brallor dyker upp! I arbetsbyxe-modell. Jaha, kunde ju liksom inte bara slänga dem över axeln och låtsas som ingenting... Nu har dessa byxor fått blivit arbetsbyxor och används flitigt när man ska gå ut i garaget och titta lite. På promenaderna följer de inte med, Leia och jag vägrar fortfarande. Jag undviker förresten att vara ute samtidigt som byxorna för att inte förknippas med något så gräsligt.


Igår såg vi 2, TVÅ!!! grannar med likadana byxor. Så Mats har gått och blivit moderiktig här ute på landet, det ni! (Inte för att det känns som de bästa preferenserna...)


Idag regnar det, jag får elda och mysa framför brasan samt ha inne-aktiviteter. Simba har däckat i soffan nära spisen och Leia i fåtöljen bredvid mig - hon drömmer och visar alla tänderna!


Många kramar, Therese

Av Therese Bergsmo - 24 maj 2010 09:52

Ytterligare en underbar helg på landet! Vi trivs, vill jag lova.


Lite saker som gör att det verkligen känns som att man bor på lander;


*  Det finns ingen affär inom 1,7 mils avstånd.

*  McDonalds har vi ca 3 mil bort...

*  Man kan handla av bonden på "torget" i Bålsta på torsdagar, där kan man bland annat köpa dagsfärska ägg, vilket vi gjort - de är supergoda!

*  Vi har en tidnings-kille som kommer på helgerna och säljer Expressen. I lördags åkte vi iväg tidigt och lämnade då en burk med pengar på trappen och när vi kom hem så hade vi en tidning :-)

*  När åskan går (som den gjorde igår) så måste man nu börja fundera på vilka apparater som måste dras ur... Förr hade man åskledare på hyreshuset.

*  Tvätten kan torka ute, eller som vi lyckades med igår; extrasköjas i regnet...

*  Man får störta ut i ösregnet och fixa hängrännor och stuprör som inte fungerar som de borde, men nu gör de det!

*  Sedan får man elda i öppna spisen för att blir varm och torr igen ;-)

*  Man upptäcker fullt med svart-myror på altanen och använder kanel för att mota bort dem samtidigt som Leia och Simba inte ska ta skada. Så nu luktar vårt hus kanel...


Märks det att vi trivs?


Det är i alla fall helt underbart att bo här, vi har fått riktigt fint både här och där. Djuren älskar det och är mest ute på tomten hela dagarna. Simba var även ute igår, trots att det var blött i gräset och duggade lite. Han verkade inte märka av det.


Igår kom Alexandra och hennes pappa på besök, de var ute och övningskörde - till Arboga - och hon ville visa upp huset. Snart är det bara 1 månad kvar tills hon fyller 18, och då hoppas jag hon har sitt körkort i sin hand ;-) Så duktig som hon är så klarar hon nog det galant!


Jo, en annan sak man märker här på landet; folk hälsar på varandra! Det var inte alltid främmande människor sa "hej" när man var ute och gick med hunden i Sumpan... Här hälsar alla! Även barn och tonårningar, de är väluppfostrade ;-) Sen har folk en tendens att stå och prata med grannar på ett helt annat sätt än jag är van vid. Man pratar med varandra, inte bara väder och vind. Man uppskattar att vi har hund t ex. Det var inte alltid i Sumpan... Här säger folk att det är bra med en hund till granne för då känner man sig lite mer trygg.


Nej, idag väntar en dag i blåsten och lite kyla. Vi får se vad Leia och jag ska hitta på. Solen skiner så det känns dumt att sitta inne...


Ha det gott allihopa.


Många kramar, Therese


PS Kommentera gärna!!

Av Therese Bergsmo - 21 maj 2010 09:10

Ojojoj, nu var det ett tag sen jag bloggade igen... Det händer så mycket hela tiden och vi kämpar på med våra kartonger. Det är inte många kvar nu som ska packas upp. Vi har fått ordning på vår krypgrunds-avfuktare, eller rättare sagt; vi har fått ner den i krypgrunden, satt igång den och den jobbar - men än så länge har inte fuktigheten sjunkit... Vad det beror på vet vi inte ännu, den har bara jobbat en vecka. Pratade med tillverkarnas support häromdagen och de sa att det nog tar en vecka till innan vi ser att det händer något. Att sanden blivit lite torrare där de har själpt ner massa vatten det ser vi, så det finns hopp!


Gamla lägenheten är städad av städfirma, så nu väntar vi bara på att få bli av med den.


Igår hade vi en antenn-gubbe här mest hela dagen. Han satte upp en lång antenn på taket och hjälpte oss att koppla in det mesta så nu kan vi se andra kanaler än 4:an. Inte för att vi direkt har suttit inne och glott på tv den senaste tiden, det har varit så fint väder så vi har hållit oss ute så mycket det går. Men nu KAN man sitta inne och titta på tv om man vill i alla fall...


Jo, gräsmattan är mossriven och vi har grillat för första gången. Det var så att Mats bror ägde en mossrivare som han var snäll och kom över med förra helgen, grabbarna rev mossa och krattade som tokar. Jag trodde först att mossrivaren skulle gå fram som en jordfräs ungefär och såg framför mig en gräsmatta med bara jord... Men den rev verkligen bara mossa! Och det var inte lite mossa... Gräset blev överlyckligt och började växa, nästa morgon hade även maskrosorna fått luft och tittat upp i hundra-tal *grrr*. Men Mats gillar att klippa gräs, så han har redan hunnit med 3 gånger på 3 veckors boende ;-)


Jag har även fått igång komposten, eller fått igång och fått igång... Något verkar hända, för det STINKER... Jag har ivrigt satt igång komposterandet, har lagt ris (grenar och sånt, inte sånt man äter) i botten, fyllt på med mat-rester och kompostflingor. Jodå, här satte det igång ordentligt. Även räven på området kom och kikade tror vi för både Leia och Simba har morrat några nätter. Sen skulle vi äta hel kyckling en dag, men när vi öppnade förpackningen så luktade den ruttet så hela den åkte i komposten också, även om maken inte rekommenderade det så tyckte jag att det var en toppen-idé. Ända tills det började stinka och räven blev närgången och flugorna hade party i vår trädgård samt en massa äckliga vita maskar som krälade i komposten. Inga fler kycklingar, jag lovar! Nu har jag lagt i torr mossa och rört om och hoppas att det lugnar ner sig. Komposten är även flyttad för 4:e gången tror jag, så nu står den i skuggan. Gassande sol var väl ingen höjdare för lukten direkt...


Men nu kommer det mer spännande. Bilder på hus och omgivning! Håll tillgodo, även med stöket och kartongerna som syns. Bilderna är tagna för några dagar sedan, så lite mer ordning har vi nu ;-)




 


Idol-bild på Simba

Självklart kommer bilderna baklänges igen...

Här sitter Simba på vår altan och njuter i solen


 

Söta Leia bland alla maskrosor...

Simbas blåa snöre är så klart också med på bilden, han trasslar in sig hela tiden!


 

5 st hallon-plantor. 2 som ger senare på hösten och 3 som kommer tidigt. Kanske inte i år, men nästa år borde vi få lite hallon



Baksidan. Till vänster ser ni Simbas altan, in-nätad.

Ytterligare till vänster är vårt ved-förråd samt annat förråd. Till höger kök och arbetsrum


   


Vind-spel eller vad det heter. Det låter ljuvligt när det blåser lite i det. Gjort av trä och har en behaglig klang!


 

Utblåset för krypgrunds-avfuktaren (sorptions-avfuktare som det så fint heter...). Tätat ordentligt av Mats!


 

Liten rabatt vid ved-förrådet. Till vänster en klematis och sedan två björnbärs-buskar som vi fått av min mamma. De har verkligen växt på sig sedan jag tog bilden...




Simba njuter i gräset, dock ser han lite grym ut på bilden... Säkert irriterad över snöret... Ja, just det glömde ju berätta att han var ute på egna äventyr häromdagen. Ett fönster stod öppet och han hittade ut direkt, gick över till grannen som har söta katten Aslan, men längre än till staketet hannn han inte. Men efter det så står han vid det fönstret och tittar längtansfullt ut.


   


Vår grind in och garaget. Två brasse-stolar som är perfekta för fm-fika!


    


Simbas altan, in-nätad och fin. Komposten i bakgrunden som nu har fått flytta in under en gran...


 


Grind ut på baksidan, jag har hjälpligt spikat ihop överdelen, den varjar och hotar att rasa varje gång man går där, så någon bättre lösning behövs - kanske en bättre hantverkar också?!


 


Här är Simbas klätter-träd där man kan ligga och spana på fåglar. Han hårar även av sig där så vi får in små-fåglar som hämtar päls. Hur de lyckas ta sig igenom de pyttesmå hålen förstår jag inte.

Ni ser också fönstret in till vårt sovrum, här hoppar Simba ut och in som han vill hela nätterna....



Självklart har han matta på sin altan!

   

Arbetsrummet ut mot kök och senare altanen. Fåtöljen skulle bli min läs-hörna men jag får slåss med Leia om den platsen...


 

Från andra hållet



Från altanen mot arbetsrummet. Det här är egentligen matdelen i köket, men vi använder det inte som det.


   


Skänk i köket. Eller gången mellan kök, hall och vardagsrum. Ovanför ser ni det lilla fönstret som är mellan kök och hallen där man kommer in. Jättefint tycker vi!


 

Mat-platsen i vardagsrummet.



Soffan och öppna spisen i vardagsrummet. Där kan man inte elda om det inte är riktigt riktigt kallt, för det blir så varmt så man måste öppna fönstren...


   


Köket mot matplatsen i köket som vi inte använder ;-)



Här ser ni från vårt sovrum mot kök och sedan vardagsrum.


   


Vårt skafferi/klädkammare. Här inne är även varmvattenberedaren och luckan ner till krypgrunden (där Mats tillbringat många timmar...) Men det viktigaste är nog att Leias mat står här, vilket hon lärde sig efter en dag.


    


Ett pyttelitet rum som vi nog ska göra garderober i.



Vårt sovrum, med fönstret som Simba nyttjar


   


Korridor eller vad man ska kalla det, mellan hall och in mot stugan. Dörrarna till höger är pytterummet och vårt sovrum. Skafferiet rakt fram, eller rättare sagt; hund-maten!


 


Hallen med en spegel som Ove gjort. Den är gjord av ett gamalt fönster från hans föräldragård i Norrland.




Välkommen in!


   


Hallen igen


 

Altanen där vi äter många middagar!


 

Huset utifrån, ni ser även vår granne och min älskade tvätt-vinda. Det är underbart att hänga tvätten ute, luktar så fräscht!!!


 

Våra land, först rabarber och blommor, sedan jordgubbar och sist potatis som redan börjat titta upp!


 

Ett annat land, eller rabatt som inte är så väl-organiserad... Ska kolla vad som kommer upp och sedan göra fint.


 

En till rabatt med mycket kärleks-ört tror jag det är. Åt det här hållet bor ingen, den tomten är tom.


 

Huset igen, Simba vill så klart vara med också!

Garaget till vänster



Leia som en strandad säl mitt på gräsmattan.

Landen i bakgrunden. Och två små äppelträd vid parkeringen.

 


Från grinden, det stora fina garaget som Mats älskar!

Det ingår även skräp på bilden, men idag hoppas jag komma förbi sop-stationen med det....


 

Huset igen...



Där min lilla bil står, det har varit en carport där innan de gjorde garaget.

   

En härlig sten som man kan ha god uppsikt från om man är hund eller katt...


 

Ut mot parkeringen, jösses vad mycket bilder jag tagit... hoppas ni inte tröttnar!


  Verkar vara sista, ut mot garaget och grillen med grill-skydd!



Många kramar till er alla, hoppas ni får en riktigt trevlig helg!


Av Therese Bergsmo - 11 maj 2010 08:54

Dagarna går otroligt fort nu när huset finns. Som jag har längtat till att bo i hus, att kunna gå ut och känna gräset under fötterna (inte än för det är kallt - i morse -4 grader), bara lufsa på tomten, släppa ut hunden i morgonrock osv. Slippa höra en granne som får för sig att borra i betong-vägg med felaktig borr så det tar en evighet, slippa höra grannars bråk, tv osv. Bara njuta av friheten. Kunna sitta ute en kväll med fint väder och bara njuta, lyssna på fåglarna osv.


I fredags var Mats till Göteborg med jobbet, deras huvudkontor ligger där och det var möte. Jag skjutsade honom till Stockholm (kan ju inte säga stan längre, den närmaste är Bålsta och dit åkte vi inte) kl 04.30 fredag morgon. Hemma ca 06 igen, trött... Leia och jag gjorde inte många knop den dagen. Hittade dock en jättefin promenad-stig ner till vattnet från vårt hus. Senare på em kom Alexandra, vi handlade och myste hela kvällen. Hon var på väg att bli sjuk så vi var inte särskilt pigga... Lördagen slappade vi mest, gick en liten prommis runt området här. På em/kvällen hämtade vi Mats i Bålsta. Han åkte pendeltåget dit från Centralen när han kom med tåget från Gbg.


På söndagen kom både min mamma och Mats bror, vi fikade och pratade massor. Trevligt! Senare sågade Mats och jag lite ved och Mats klippte gräset. Jo, just det, veden kom på morgonen också så vi släpade in 30 säckar i vedförrådet. Borde räcka en stund...


Igår var det massa fix med att beställa hit en elektriker och en tv-installatör. Alexandra fortfarande sjuk, eller sämre, nu har hon feber också... Skönt att hon kan ligga framför brasan och bara ta det lugnt!


Elektriker ska komma idag och sätta in en kontakt (förlåt, uttag heter det på el-språk fick jag lära mig igår...) i kryp-grunden. Vi ska ha en kryp-grunds-avfuktare där nere och vill ha ett uttag så det känns säkert och riktigt - inte någon skarvsladd som vi ska snubbla på.  Ev. ska han även få titta på en el-dragning som går till en lampa vid grinden.


På fredag kommer en installatör och ska kolla på mottagningen av Boxer. Just nu har vi inte så mycket tv... Förhoppningsvis kan vi bryta avtalet med Boxer och byta till parabol. Det verkar vara det enda som funkar här ute i skogen!


I morgon kommer tvättmaskin och torktumlare, som jag har längtat... Det är världens tvätt-hög i badrummet nu och jag får ångest bara jag ser den.


I morgon ska vi också ha visning på lgh i Sumpan, det är tydligen hyres-gästen själv som har... Dum tid, kl 16, som jag hade hoppats på att Mats skulle kunnat ta, men det körde ihop sig på jobbet så jag åker till Sumpan en kortis på em. Hoppas bara att det inte är alltför mycket köer på vägen hem.


Igår var jag även in till Metropolen Bålsta, ja, den är inte så stor om man säger så, men den har ju allt man kan tänka sig behöva... Mat-affärer, apotek, lite kläd-affärer, posten och div annat. Det finns också 2 djur-affärer till Simba och Leias förtjustning! Där lär vi botanisera någon dag!


Simba har förresten hjälpte fåglarna idag, mycket ovetandes som tur är... Jag drog upp rullgardinen till vårt sovrum. Fönstret vetter ut mot "hans" altan, och vad ser jag där? Jo, en fågel med hela näbben full av Simba-hår. Oj, den får jag hjälpa ut tänkte jag, men häpnade strax när jag såg att den tog sig ut genom rådjurs-nätet... Yrvaken som jag var så har jag ingen aning om vad det var för fågel! Såg den strax efter igen med lika mycket hår till.


Hoppas ni mår bra alla som läser, ni som känner för att komma ut och hälsa på är hjärtligt välkomna, slå en pling innan bara så man inte är på uppdrag någonstanns ;-)


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 6 maj 2010 13:01

Jösses vad vi har fixat med huset. Mats har som tur är varit ledig i flera dagar så han har verkligen kämpat på med att få allt i ordning! Vi har fått riktigt bra och fint inne, ute har vi möbler och div verktyg för att sköta en trädgård... Gräsklippare, trimmer och annat som blir lite "grabb-grejer". Vi köpte hallon-buskar igår och planterade. Även fåglarna fick lite solros-frö, men de verkar inte ha uppskattat det... Ved är beställt så vi har att elda med. Det har varit frost på nätterna de senaste dagarna & vi är lite snåla och vill inte köra igång element och dyl. Det känns att man bor i hus, man accepterar kallare inne-temperatur och kortare duschar.


Efter 3,5 dagar i trädgården så gav bägge djuren upp i går mitt på dan. De gick helt sonika in och la sig på varsitt ställe för att få SOVA! Leia har varit helt färdig de senaste dagarna, så nu behövde hon ta igen sig lite. Även idag är hon trött, så vi tar det lite lugnare idag, är inne rätt mycket (vädret är kallt och ruggigt också).


I morse tog Leia och jag en promenad runt hela området, man går på ca 45 min runt. Det är vägar, så vi kommer att leta rätt på roligare vägar i skogen så småningom. Det var riktigt fint väder, solen sken. På vägen mötte vi även en orm. Är så dålig på vad det kan vara för sort, men den var mörk, ev svart med gula fläckar bakom huvudet. Någon som vet vad det är?


Igår hade vi det mindre spännande på kvällen... Det kom ett litet regn och Mats gick ut för att kolla alla häng-rännorna så att vattnet rann rätt. Det gjorde det naturligtvis inte. Vi satte igång och rensa, det var nog inte gjort på många år... Gegga och löv blandat med iskallt vatten. Men till slut blev det riktigt bra!


Sedan "brann" tvättmaskinen. Det luktade i alla fall väldigt bränt om den, så den fick åka ut med huvudet före på gårdsplanen. Vi vågade inte ha den inne om något låg och pyrde. Så nu står vi här utan tvättmaskin... Jag som har fått en sån fin tork-vinda på tomten att hänga all tvätt i. Gissa om lakanen luktade gott! Ni kan dock vara lugna för min psykiska hälsa, tvättmaskin är beställd och kommer inom 3 arbetsdagar ;-)


Här ute käll-sorterar vi också på ett helt annat sätt än hemma. Det är billigare att ha sophämtning lite mindre ofta så man får tänka på vad man lägger var... Kompost är också att föredra så det fick vi en av min kära mor. Den är igång med div mat-rester, gissa om det blir mycket mat man slänger, det är inte klokt. Sedan har jag även sortering på plast, metall, papper, kartonger och glas. Vi behöver bara gå 200 m så har vi en bra källsorterings-station, så det blir mitt och Leias uppdrag här på dagarna!


Däremot funkar tv:n dåligt här ute, den får inte tillräckligt bra signaler så vi har halv-hjärtat med kanaler. Förmodligen behöver man ha en antenn på taket. Men vem har tid att titta på tv när det är så mycket som ska fixas ;-) Nej, skämt å sidor, tv ska funka och vi ska få hjälp i nästa vecka hoppas jag.


Jag ska försöka fota lite vid tillfälle så ni får se hur vi har det. Skriv förresten jättegärna kommentarer om ni läser min blogg, det är så kul att veta vilka ni är!


Många kramar, Therese

Av Therese Bergsmo - 4 maj 2010 19:50

Vi har överlevt flytten, jag lovar. Men vi har varit/är helt slut så bloggandet har fått stå tillbaka lite. Jag orkar nog inte blogga så mycket idag heller, men lite tänkte jag uppdatera er med!


Vi hade ju flyttfirma på lördagen, jag stack ut tidigt till huset med alla kyl-varor. Mats stannade och väntade på flytt-gubbarna & sina föräldrar. Sedan åkte även de ut till huset. Vi fick mycket hjälp av Mats päron med upp-packning och montering av dig saker vi köpt...


Flyttfirman dök upp vid 15.30 med världens största lastbil (tyckte jag alltså). Jag tänkte att den måste ju bara vara halv-full... Icke, det ramlade ut cyklar när de öppnade dörren. Snacka om att vi har mycket grejer. Som tur var tog det bara ca 2,5 timme att lasta ur. Sedan var det middag och sängen för alla trötta.


På söndagen kom min mamma ut med sambo, de hjälpte oss också mycket med div saker. Dessutom fick vi en massa bra-att-ha-grejer. Tack mamma!


Vi åkte även en sväng till Sumpan på söndagen för att kolla status på lgh, men vi vände snabbt för vi längtade så tillbaka hem till huset!


Vi har fått en gräsklippare av Mats föräldrar. Tack Monica & Ove!


Idag är vi i ganska bra ordning här ute, det mesta är upp-packat och vi storm-trivs! Garaget innehåller fortfarande en del kartonger, men vi tar det pö om pö. I huset är det ordning och känns väldigt hem-trevligt redan.


Hur har då djuren det? Kanon!!! Jag tror att vi har världens lyckligaste djur just nu. Leia ligger ute på tomten mest hela tiden, leker med bollar eller "dödar" sina gose-djur. Simba sitter antingen på sin veranda och spanar på fåglarna i skogen eller går i ett 25 m långt snöre på framsidan. På kvällarna har vi två som ligger på rygg och snarkar i soffan!


Vi har haft väldigt fint väder de senaste dagarna också, tom shorts &t-shirt väder! Idag kom lite regn så just nu eldar vi i spisen. Den ger sån värme så det inte är sant, där har vi verkligen en energi-källa till vintern!


Nej, nu ska jag nog stupa i säng, jag är tröttare än tröttast...


Många kramar, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards