Direktlänk till inlägg 21 maj 2010

Huse-syn?

Av Therese Bergsmo - 21 maj 2010 09:10

Ojojoj, nu var det ett tag sen jag bloggade igen... Det händer så mycket hela tiden och vi kämpar på med våra kartonger. Det är inte många kvar nu som ska packas upp. Vi har fått ordning på vår krypgrunds-avfuktare, eller rättare sagt; vi har fått ner den i krypgrunden, satt igång den och den jobbar - men än så länge har inte fuktigheten sjunkit... Vad det beror på vet vi inte ännu, den har bara jobbat en vecka. Pratade med tillverkarnas support häromdagen och de sa att det nog tar en vecka till innan vi ser att det händer något. Att sanden blivit lite torrare där de har själpt ner massa vatten det ser vi, så det finns hopp!


Gamla lägenheten är städad av städfirma, så nu väntar vi bara på att få bli av med den.


Igår hade vi en antenn-gubbe här mest hela dagen. Han satte upp en lång antenn på taket och hjälpte oss att koppla in det mesta så nu kan vi se andra kanaler än 4:an. Inte för att vi direkt har suttit inne och glott på tv den senaste tiden, det har varit så fint väder så vi har hållit oss ute så mycket det går. Men nu KAN man sitta inne och titta på tv om man vill i alla fall...


Jo, gräsmattan är mossriven och vi har grillat för första gången. Det var så att Mats bror ägde en mossrivare som han var snäll och kom över med förra helgen, grabbarna rev mossa och krattade som tokar. Jag trodde först att mossrivaren skulle gå fram som en jordfräs ungefär och såg framför mig en gräsmatta med bara jord... Men den rev verkligen bara mossa! Och det var inte lite mossa... Gräset blev överlyckligt och började växa, nästa morgon hade även maskrosorna fått luft och tittat upp i hundra-tal *grrr*. Men Mats gillar att klippa gräs, så han har redan hunnit med 3 gånger på 3 veckors boende ;-)


Jag har även fått igång komposten, eller fått igång och fått igång... Något verkar hända, för det STINKER... Jag har ivrigt satt igång komposterandet, har lagt ris (grenar och sånt, inte sånt man äter) i botten, fyllt på med mat-rester och kompostflingor. Jodå, här satte det igång ordentligt. Även räven på området kom och kikade tror vi för både Leia och Simba har morrat några nätter. Sen skulle vi äta hel kyckling en dag, men när vi öppnade förpackningen så luktade den ruttet så hela den åkte i komposten också, även om maken inte rekommenderade det så tyckte jag att det var en toppen-idé. Ända tills det började stinka och räven blev närgången och flugorna hade party i vår trädgård samt en massa äckliga vita maskar som krälade i komposten. Inga fler kycklingar, jag lovar! Nu har jag lagt i torr mossa och rört om och hoppas att det lugnar ner sig. Komposten är även flyttad för 4:e gången tror jag, så nu står den i skuggan. Gassande sol var väl ingen höjdare för lukten direkt...


Men nu kommer det mer spännande. Bilder på hus och omgivning! Håll tillgodo, även med stöket och kartongerna som syns. Bilderna är tagna för några dagar sedan, så lite mer ordning har vi nu ;-)




 


Idol-bild på Simba

Självklart kommer bilderna baklänges igen...

Här sitter Simba på vår altan och njuter i solen


 

Söta Leia bland alla maskrosor...

Simbas blåa snöre är så klart också med på bilden, han trasslar in sig hela tiden!


 

5 st hallon-plantor. 2 som ger senare på hösten och 3 som kommer tidigt. Kanske inte i år, men nästa år borde vi få lite hallon



Baksidan. Till vänster ser ni Simbas altan, in-nätad.

Ytterligare till vänster är vårt ved-förråd samt annat förråd. Till höger kök och arbetsrum


   


Vind-spel eller vad det heter. Det låter ljuvligt när det blåser lite i det. Gjort av trä och har en behaglig klang!


 

Utblåset för krypgrunds-avfuktaren (sorptions-avfuktare som det så fint heter...). Tätat ordentligt av Mats!


 

Liten rabatt vid ved-förrådet. Till vänster en klematis och sedan två björnbärs-buskar som vi fått av min mamma. De har verkligen växt på sig sedan jag tog bilden...




Simba njuter i gräset, dock ser han lite grym ut på bilden... Säkert irriterad över snöret... Ja, just det glömde ju berätta att han var ute på egna äventyr häromdagen. Ett fönster stod öppet och han hittade ut direkt, gick över till grannen som har söta katten Aslan, men längre än till staketet hannn han inte. Men efter det så står han vid det fönstret och tittar längtansfullt ut.


   


Vår grind in och garaget. Två brasse-stolar som är perfekta för fm-fika!


    


Simbas altan, in-nätad och fin. Komposten i bakgrunden som nu har fått flytta in under en gran...


 


Grind ut på baksidan, jag har hjälpligt spikat ihop överdelen, den varjar och hotar att rasa varje gång man går där, så någon bättre lösning behövs - kanske en bättre hantverkar också?!


 


Här är Simbas klätter-träd där man kan ligga och spana på fåglar. Han hårar även av sig där så vi får in små-fåglar som hämtar päls. Hur de lyckas ta sig igenom de pyttesmå hålen förstår jag inte.

Ni ser också fönstret in till vårt sovrum, här hoppar Simba ut och in som han vill hela nätterna....



Självklart har han matta på sin altan!

   

Arbetsrummet ut mot kök och senare altanen. Fåtöljen skulle bli min läs-hörna men jag får slåss med Leia om den platsen...


 

Från andra hållet



Från altanen mot arbetsrummet. Det här är egentligen matdelen i köket, men vi använder det inte som det.


   


Skänk i köket. Eller gången mellan kök, hall och vardagsrum. Ovanför ser ni det lilla fönstret som är mellan kök och hallen där man kommer in. Jättefint tycker vi!


 

Mat-platsen i vardagsrummet.



Soffan och öppna spisen i vardagsrummet. Där kan man inte elda om det inte är riktigt riktigt kallt, för det blir så varmt så man måste öppna fönstren...


   


Köket mot matplatsen i köket som vi inte använder ;-)



Här ser ni från vårt sovrum mot kök och sedan vardagsrum.


   


Vårt skafferi/klädkammare. Här inne är även varmvattenberedaren och luckan ner till krypgrunden (där Mats tillbringat många timmar...) Men det viktigaste är nog att Leias mat står här, vilket hon lärde sig efter en dag.


    


Ett pyttelitet rum som vi nog ska göra garderober i.



Vårt sovrum, med fönstret som Simba nyttjar


   


Korridor eller vad man ska kalla det, mellan hall och in mot stugan. Dörrarna till höger är pytterummet och vårt sovrum. Skafferiet rakt fram, eller rättare sagt; hund-maten!


 


Hallen med en spegel som Ove gjort. Den är gjord av ett gamalt fönster från hans föräldragård i Norrland.




Välkommen in!


   


Hallen igen


 

Altanen där vi äter många middagar!


 

Huset utifrån, ni ser även vår granne och min älskade tvätt-vinda. Det är underbart att hänga tvätten ute, luktar så fräscht!!!


 

Våra land, först rabarber och blommor, sedan jordgubbar och sist potatis som redan börjat titta upp!


 

Ett annat land, eller rabatt som inte är så väl-organiserad... Ska kolla vad som kommer upp och sedan göra fint.


 

En till rabatt med mycket kärleks-ört tror jag det är. Åt det här hållet bor ingen, den tomten är tom.


 

Huset igen, Simba vill så klart vara med också!

Garaget till vänster



Leia som en strandad säl mitt på gräsmattan.

Landen i bakgrunden. Och två små äppelträd vid parkeringen.

 


Från grinden, det stora fina garaget som Mats älskar!

Det ingår även skräp på bilden, men idag hoppas jag komma förbi sop-stationen med det....


 

Huset igen...



Där min lilla bil står, det har varit en carport där innan de gjorde garaget.

   

En härlig sten som man kan ha god uppsikt från om man är hund eller katt...


 

Ut mot parkeringen, jösses vad mycket bilder jag tagit... hoppas ni inte tröttnar!


  Verkar vara sista, ut mot garaget och grillen med grill-skydd!



Många kramar till er alla, hoppas ni får en riktigt trevlig helg!


 
 
Anna & Nova

Anna & Nova

21 maj 2010 11:49

Åh så roligt att se lite bilder på huset =) Jag förstår att ni trivs där, det hade jag med gjort. Helt underbart :) Vacker tomt med och jisses vad med fina grejer ni har hihi. Huset är lite likt vårat och vi har också skogen bakom huset. Helt underbart att bo så. jag kan inte vis bilder i bloggen på huset tyvärr annars hade du gärna fått se det =) Ha det fint nu. Kramisar

http://ellegaard.doggyblogg.se

 
Erica

Erica

22 maj 2010 16:19

Underbart! Så kul att se bilder Therese, vi tröttnar ALDRIG på bilder (i alla fall inte jag). Kul att se hur ni bor, blir otrooooligt sugen på att bo i hus (som alltid) och längtar till dagen jag har möjlighet att göra det jag med. :) Ska se till att kämpa hårt med uppsatsen i sommar och tänka på en härlig sommar i min framtida trädgård. ;) Pussa söta Simba och Leia ordentligt!

http://www.cheeserica.com/blogg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards