Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Jobb, jobb, jobb....

Av Therese Bergsmo - 1 juni 2010 08:42

Jag skriver inte så ofta längre märker jag... Inte sitter jag vid datorn lika mycket heller som förr, tv:n har knappt varit påslagen den senaste tiden. Kan det bero på att vi alltid är ute och myser i trädgården? JAPP! Ni får verkligen ursäkta!


Avfuktaren är effektiv, det tog ca 2 veckor så hade den gått ner från 78% till 59% luftfuktighet. Första veckan var lite trög, men andra gick det fort! Nu har vi också lagt ut byggplast där nere. Det är för att fukten från marken inte ska tränga upp mot golvet. Det låg visserligen någon plast där, men det var mycket hål och inte tätt intill "väggarna" på grunden. Men nu är det mer än tätt, Mats slet som en tok i lördags när det ändå regnade... Han lyckades också göra sig illa - inte så ovanligt, men det är jobbigt varje gång tycker i alla fall jag... Blir så orolig. Självklart körde han skruvdragaren i handen, eller fingret. Det sitter nu ett jack i form av kryss-skruvmejsel-form där. Blödde ordentligt!


Vi hade också Nicke (Mats bror) på besök. Alexandra och jag fick åka med i hans nya sportiga bil - det gick fort på sina sträckor... Vi åkte till Bålsta fram och tillbaka och handlade inför middagen. Grillade hamburgare och gjorde egna friterade pommes. Gott!!! Det var så skönt att man kunde stå ute och fritera, slipper grill-kiosk-lukten inne.


På söndagen var det lite pyssel i trädgården, fint väder! Alexandra målade grinden - blev kanonsnygg. Hon är så noggrann också så det var tur att hon gjorde det jobbet. Mats sågade bort en stubbe på baksidan av huset, gjorde lite större hål i brädorna som sitter för grunden på den delen när han ramlade samt att han satte över nya brädor och målade dem. Skruvade sig i samma finger igen, men på annat ställe... Nytt blodbad. Själv stod jag med en ogräs-brännare och kämpade mot maskrosor i gångarna...


Jo, vi har ju träffat en söt rottis här ute som Leia blivit kompis med (eller rättare sagt hon accepterar henne). Det bor en tjej längre bort på gatan med en rottis-tik på ca 3 år. Vi har träffat rottisen själva när vi flyttade in, inte Leia. Men så förra veckan så gick hon förbi och jag frågade om de fick hälsa - såklart de fick. Hon släppte sin tik så det inte skulle bli nåt knasigt med koppel och sånt. Den tiken gick in till oss och kollade runt, medans Leia kollade hennes mattes godis-fickor. Simba var också ute så vi skulle gå och hälsa på honom, hon tyckte att han var så vacker. Det tyckte nog hennes rottis också som sprang raka vägen fram till Simba, han springer upp på altanen och rottisen kallas tillbaka... Sen går Simba ner från altanen och går raka vägen fram till rottisen och hälsar. Jag tror hon blev lite förvånad, så modig är hon nog inte van vid att katter är efter att ha blivit jagade. Men Simba är varke katt eller särskilt smart ibland, så han gör sånt här. Det gick ju kanon, och det vet jag ju med honom, han är sån!


Vi har i alla fall varit ute och gått tillsammans med våra hundar, hon fick visa lite vägar som inte jag visste och vi hade en riktigt trevlig promenad. Jag hoppas det blir fler, Y!


Leia och hennes rottis skulle jag gärna vilja att de blir kompisar och kan leka, så en promenad är ju perfekt att börja med. Det roliga med Leia är att hon gärna ska vara den som berättar för de andra hundarna att hon är äldst och ska bestämma när det ska lekas. Så Leia skulle busa i hög-gräset som hon älskar, den andra rottisen (jag vet ju inte om jag får namnge henne än) springer fram för att vara med, men se då ska Leia inte leka längre - hon ska bestämma och inleda leken... Fåntratta! Men känner jag henne rätt så kommer det att komma att de leker. Den andra rottisen var så snäll och go, tom fånigare och busigare än Leia - härligt att se!


Igår var en heldag hos Ove och Monica för att få igång hennes nya dator - det gick jättebra och nu har hon en riktigt fin och bra dator, med fina högtalare och en annan skrivare som Alexandra hade förut.


Idag väntar handling samt hämtning av vår nya brevlåda, har beställt en sån snygg. Ska fota senare när den är hämtad.


Att handla är nödvändigt, till och med råttorna gråter här hemma ;-) Det är tomt överallt, knappt något att äta eller dricka...


Må gott allesammans, så hörs vi nästa gång andan faller på.


Många kramar, Therese

 
 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

1 juni 2010 23:49

Skönt att läsa att ni lever iallafall.
Här är också fullt upp.
MEN, jag ska komma och hälsa på.
Ska försöka få till det en vardag hade jag tänkt.
Kram

http://ligans.blogg.se

 
Anna & Nova

Anna & Nova

3 juni 2010 10:10

sv: Hihi ja visst är det gott att bara kunna "slänga" ut vattenslangen, underbart att bo i hus :)
Vad roligt att ni har träffat en tjej med en rottis där ni bor :) Jag är sån att jag blir alltid lite till mig när jag träffar eller ser andra rottisar. Älskar verkligen denna ras =)
Kramar till er!

http://ellegaard.doggyblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards