Direktlänk till inlägg 14 juni 2010

Röjning...

Av Therese Bergsmo - 14 juni 2010 13:58

Helgen var väldigt blåsig och regnig. Vi var dock ute en del och fixade... men också inne och fixade när vädret inte var på humör, eller det var kanske det det var? för det åskade. jaja, nog om detta.


På lördagen sitter Mats och jag inne, Simba är på sin altan och spanar som vanligt. Helt plötsligt hör vi ett konstigt ljud från altanen - låter inte som Simba, men borde ha varit det. Sedan springer katten i full fart till andra sidan av huset och tittar mot vårt potatis-land. Där kommer räv-ungen spatserandes, rakt över vår tomt och ut på vägen. Det är lite läskigt att den är så nära, även om den är fin! Nu vågar jag inte ha Simba ute i band utan att jag är ute längre... han ska inte få bli räv-mat. Det som facinerade mig var att Simba räknade ut var räven skulle komma, alltså vilket väderstreck och så.


Nyss hörde jag ett fasligt liv på skatorna här ute, tänkte att det nog var grann-katten så jag tittade ut mot skogen. Simba satt och spanade med stor uppmärksamhet. Och vad kommer där om inte mamma-räv? Jag skulle försöka fota, men var inte tillräckligt snabb plus att Leia kom och undrade vad vi gjorde och det gillar nog inte räven...


Vi har i alla fall röjt i helgen, jag har brännt vår grus-, förlåt gräs-gång runt huset. Det tog tid i och med att det var ganska blött och mycket... Men roligt är det. Troligt är väl att man har någon liten pyroman i sig, men så länge jag eldar upp sånt som känns ok så tänkte jag inte söka för det ;-)


Mats fick igång en röj-såg så han röjde småbuskar och liknande. Sedan sa jag något om någon ful en som står och barrar, då åkte motor-sågen fram. Det blev ganska mycket som sågades ner - inte för att det gjorde något, men Mats såg lite vild ut ett tag så jag var rädd att vartenda träd skulle ryka. Han har än så länge bara hållit sig till mindre träd och enar, men en vacker dag ryker nog något större träd. Han brås nog på Ove som sågar mer än gärna med motor-sågen, dock håller han på i träskor och på en stege högt upp i träden, dit har inte Mats kommit än. Men Ove var å andra sidan runt 70 år då, så Mats har ju några år på sig...


Vi lånade Viva på promenad häromdagen också, urtrevligt! Det är ju rottisen som bor här på gatan, både hund och matte är jättetrevliga och vi går promenader tillsammans.


Idag har det regnat och blåst en hel del, så bränningen har fått vänta. Istället har Leia och jag myst i soffan framför brasan!


Må gott allesammans!

Kram, Therese

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Ovido - Quiz & Flashcards