Alla inlägg den 1 juli 2010

Av Therese Bergsmo - 1 juli 2010 09:37

Igår fick jag hämta hem Leia. Jag åkte till Uppsala för att åtminstone få pussa lite på henne, även om de inte tillåter det så hade jag tänkt krångla mig in på något sätt... Jag åkte runt lite och handlade innan för om, OM jag skulle få ta hem henne så ville jag ha det klart. Mitt på Coop så ringer det från Ultuna, gissa om hjärtat hoppade upp i halsgropen; sämre eller hemgång?


HEMGÅNG!!!


Veterinären sa att proverna visade fortfarande stabilt, ett leverprov som hade varit lite, lite förhöjt (men som kunde bero på annat än ormbett) dagen innan var normalt. Svullnaden hade gått ner ordentligt och hon var på benen så att säga. Jag sa att jag kommer på en gång, men det fick jag inte för det tog lite tid att fixa med försäkringsbolaget, så en timme senare skulle jag få komma in. Gissa om jag blev glad och gissa om Mats blev glad!!!


Jag for runt lite på måfå i Uppsala medans jag väntade, det regnade lite och åskade rejält. Men jag missade de stora regnen på något underligt sätt, såg bara enorma vattenpölar.


Sedan var det dags att hämta skruttan. Först betala... De hade lämnat en lapp till oss när hon las in om vad som vi var ansvariga för och vad som de var ansvariga för när man lägger in en hund. Bland annat var det tydligt skrivet att en hund inte lämnas ut utan full betalning... Självklart tycker jag, men det är nog andra som har en annan åsikt :s


Som tur är är Leia försäkrad, så det blev inte så enorm kostnad för oss, även om det inte blev billigt. Men jag trodde att ett dygns inläggning på Ultuna skulle gå på närmare 10.000,- men det stannade på drygt 4.000,- och det täckte försäkringen det mesta av. Det som retar mig lite var att veterinären i Bålsta var nästan lika dyr för 30 min jobb... men men de kanske gjorde andra saker än Ultuna, vad vet jag?!


Huvudsaken är i alla fall att Leia är bättre och att hon fick komma hem. Vi åkte raka vägen hem, efter medicin-uthämtning. Sedan har hon mest sovit och vilat. Hon är väldigt trött och medtagen fortfarande. Lite svullen ner på halsen, ödemet flyttar sig neråt på kroppen. Hon äter smärtstillande 2 gånger om dagen i en vecka. Ska hållas i fullkomlig stillhet i 2 veckor, bara koppel-promenader för att göra det hon behöver och sedan hem och vila. Om vi sköter vilan så är risken mindre att organ påverkas. 2 veckor efter full vila så är det också relativ stillhet, inga långisar tyvärr. Jo, hon ska tillbaka om 2 veckor och lämna ett nytt blodprov också så man ser om lever och njurar blivit påverkade - det kan tydligen ta tid...


Hon äter under protest, jag mutar med lite kattmat... Vi får väl se om jag får straffa för det senare, men hon är ju en glupsk hund annars så jag tror inte det. Nu får hon i alla fall all kärlek och fjäsk hon kan få så hon kryar på sig så fort som  möjligt!!!


Tack alla som följt oss under de här dygnen, det betyder mycket att ni står vid vår sida.


Många kramar, Therese & trött Leia

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards