Direktlänk till inlägg 26 juli 2010

Bjudna på middag och "kul med djur"

Av Therese Bergsmo - 26 juli 2010 09:13

Ett tag sen jag skrev... Livet går sin gilla gång här ute på landet. Dock har vi haft lite regn ett par dagar så det är MYCKET svalare. Tom en brasa blev tänd häromdagen för det var lite kyligt *hihi* Älskar brasor, så vi har verkligen hamnat på rätt ställe :-)


I lördags var vi hos Gisela (min gamla klasskompis) och hennes familj och åt middag. Mycket trevligt, även om det ösregnade stundtals. Vi skulle grilla och sitta ute... Vilket vi gjorde. Ett av hennes barn fick sitta mer eller mindre i regnet för paviljongen räckte inte riktigt till... Men med regnkläder, tjocka tröjor, uppletade strumpor och tända ljus så gick det. Vi hade i alla fall väldigt trevligt och det är huvudsaken! Gott blev det, även om inte alla enris-grenar blev eldade under tiden som herrn i huset grillade ;-) Gisela bjöd också på en helt underbar ananas-paj. Mums!!! Tack till hela familjen! Vi bjuder igen nästa gång!!!


De har ju en underbar liten schnautzer, en sån som jag växte upp med som liten. Hon är så fin och go. Jag fick henne upp i knät - dyng-sur men vad gör det? - och där somnade hon. Precis så som vår gamla Gila gjorde, muttrade när det var mysigt och sov med huvudet i en helt tokig vinkel. Så goooo! Är gärna hundvakt till henne. Ja, det är jag ju till alla de hundar vi känner här på gatan - alla är så goa!


Sen gick vi hem i regnet, konstaterade att det blåste och våran B-paviljong (Gisela med familj hade en klass A+ paviljong!!) såg lite sned ut... Det blåste också, vi var lite frusna och inte så sugna på att rätta upp paviljongen så vi lämnade den till sitt öde. På natten ös-regnade och blåste det. På morgonen hade vi ingen hel paviljong... Den åker till sop-tippen nästa gång.


I och med att det regnat så har vi varit inne mest, även Simba. Vilket vi har fått betala dyrt för på natten *grrr* Han mjauar och är allmänt stökig. En natt försökte han hoppa rätt in i myggnätet för att komma ut på sin altan "bonk" och ynkliga mjau. I natt rev han ner en blomkruka och sprang genast till mig och beklagade sig över att blivit så hemskt överfallen. Så sovandet har inte varit vår starka sida. Dessutom har det nog gått förbi ca 20 vargar och lika många björnar med tanke på hur Leia har morrat och kastat sig upp och lagt sig mellan Mats och min huvudkudde - som en frusen kanel-bulle... Så idag ska Simba vara ute i band. HELA DAGEN!!!


Kram, Therese

 
 
Gisela

Gisela

26 juli 2010 14:30

Tack för en trevlig kväll, synd att det regnade men kvällen var ju ändå varm och jag tror inte det gick någon nöd på någon :)

Här är receptet på pajen:
Pajdeg
150 gr smör eller margarin
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
1 ägg
2 dl lättcremefraiche
1 tsk vaniljsocker
500 gr krossad ananas (det går utmärkt att byta ut mot ex blåbär eller jordgubbar om man tycker mer om det)

Blanda ihop degen och tryck ut i en pajform, rör i hop fyllningen och häll i skalet. Grädda i ca 40 min 175 grader. Servera med glass eller lättvispad grädde!

Kram Gisela

http://www.frostvikens.se

 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

26 juli 2010 23:09

*asgarv*
Låter som ni har lugnt och skönt.
hahahahaha
Och Gisela, jag snor ditt recept.
Tack tack ! :-)

http://ligans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards