Alla inlägg den 2 september 2010

Av Therese Bergsmo - 2 september 2010 09:29

Sommaren har fullkomligt flugit iväg, och därför har inte datorn och bloggen blivit så otroligt prioriterat. Vad som har hänt får ni reda på lite allt eftersom, ev. med bilder ;-) (beroende på om datorn, jag, mobilen, jag, kameran & jag kan komma överens... Jag verkar vara det största problemet *hmmm*)


Vad händer då eller har hänt? Jo, Mats har haft 4 veckors semester som istället blev fixa-med-huset-och-tomten istället. Så han har verkligen jobbat som en tok här hemma. Jag hade önskat att han hade tagit det lite lugnt för sin egen skull, men han har fått mycket gjort och det har blivit vansinnigt bra alltihopa! Först och främst har lill-stugan blivit målad invändigt. Det var vitt och en lila fondvägg. Samt luktade lite fukt och instängt, så en ommålning var verkligen på sin plats! Vi valde vitt med skärgårds-blå runt fönster och dylikt. Blev ursnyggt samt att vi gjorde lite finare där inne så Alexandra trivs. Vilket hon gjorde när hon kom ut och såg vad vi gjort - hon visste ingenting.


Sedan har alla ytterdörrar blivit vita, ser mer enhetligt ut.


Sedan har vi fällt lite träd, klyvt massa ved och staplat.


Sist men inte minst har sovrummet fått en mysigare färg - plommon. Gissa om det är mörkt och gott att sova där inne? Men när färgen kom på såg den rosa ut så vi var oerhört tveksamma länge, men efter 3 strykningar och slutkörd make så blev det riktigt snyggt!


Han har säkert gjort massa annat nyttigt, men jag minns inte allt *sorry*


Leia har friskat på sig bra, dock är konditionen lite si och så med. Vi tränar långsamt upp den nu. Det var nog tack vare att hon var i så god kondition som hon klarade ormbettet så bra har vi förstått i efterhand... Så håll era hundar i god kondition och framför allt vikt så kan de klara sjukdomar och annat mycket bättre. En annan sak som jag tänkte skriva om när vi ändå pratar om vikt är det här med maten till hunden, har funderat länge på att delge vad jag vet. Jag får nämligen ett nyhetsbrev från en veterinär en gång i månaden och en gång så skrev hon om maten, inte exakt vilket märke osv men att det var viktigt och speciellt när hunden är över 5-6 år när det i alla fall gäller större hundar. Jag mailade henne för jag kom ju på att Leia är över 6 år och kanske skulle hon behöva något kosttilskott eller liknande? Jag berättade att hon äter Hill´s (sedär där fick de lite extra reklam) Sensitive Stomach sedan hon var ca 1 år gammal, pga att hennes mage har varit total-pajjad från det att hon var valp. Vi har försökt med olika foder, men det här är det enda som hon funkar riktigt bra på. I maten häller vi även yoghurt (vanlig mild naturel). Veterinären sa att det här var kanon, det enda vi kunde tänka på var att lägga till rapsolja för det är bra både för människor och hundar. Det finns ju foder som inte innehåller allt som en hund behöver eller innehåller mer än en hund behöver (färgämnen och annat skit) och där tror jag att man biter sig i svansen om man ger ett billigt foder, får en sjuk hund och får springa till veterinären hela tiden eller vad tror ni?


Nog om foder, vad jag svävar ut....


Leia har i alla fall återupptagit sitt simmande. Vi har hittat ett kanonställe här i bålsta som hon simmar på. Hon går nu en gång i veckan, torsdagar, så vi ska iväg idag :-) Och det här är super-nyttigt för henne. Bra motion utan belastning på leder och dylikt.


I förrgår gick Leia och jag första riktigt långa promenaden sedan hon blev frisk. Vi gick över halva skokloster-halvön och kom naturligtvis vilse (trodde jag) och fick gena över någons tomt... Pinsamt, men det var alterantivet att gå 1 timme tillbaka längs samma väg eller gena över tomten och ha ca 20 minuter hem (om man inte gick vilse igen i samhället...). Så en rejäl prommis blev det och då såg jag att hon inte har samma kondis som förr. Men promenaden lär göras om många gånger så den kommer att förbättras!!!


Simba är numera inne-katt på kvällarna, vi har räven på besök titt som tätt, så efter 18 får han inte vara ute... Räv-skrället har tom varit uppe på vår altan och snott med sig en foppa-toffel ner på gräsmattan - den behövde leka tror jag...


Kvällarna börjar bli kyliga och mörka nu så brasan brinner och vi tänder ljus både inne och ute. MYSIGT!!!


Nej, nu ska jag inte uppehålla er mer, vi hoppas på att bloggandet kan bli flitigare nu när hösten kommer och man inte vill vara ute KONSTANT...


Många kramar, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards