Direktlänk till inlägg 29 september 2010

Trött, trött och trött

Av Therese Bergsmo - 29 september 2010 08:28

Är så trött, är det det här som kallas höst-trötthet? Jag älskar hösten, fina färger, klar, kall luft och mysig brasa. Kan det bli bättre? Ändå är jag så trött så trött... Kanske har blivit lite mycket ute-luft nu när man bor i hus, man är så att säga knappt inne under sommarn.


Vi har i alla fall laddat med ved, till paddans förtjusning. Har jag berättat om paddan? Gör det igen i så fall. Vi hade fått ett helt träd från en snäll granne, eller flera träd från flera grannar om det ska vara sanningsenligt. Vi delade dem, och skulle sedan klyva dem. Har ni använt en ved-klyv någon gång? En elektrisk alltså. Det är vane-framkalladen, precis som ogräs-bränningen. Inte särskilt tungt heller eftersom maskinen gör jobbet! Vi klöv upp en stor hög, det går ganska fort. Sen kom regnet och vi skulle stapla in all ved i ved-förrådet, eller rättare sagt vi slängde bara in det under tak (därav möte nr 2). Längst ner i högen ligger en padda modell enorm. Platt men inte död, nejdå, han kravlade iväg in under huset (fast det är nog en hon för jag har för mig att honorna är större än hanarna när det gäller paddor). Jag skrev i alla fall rakt ut när jag såg paddan, hela Söderskogen hörde nog mig...


Några dagar senare ska jag stapla upp den inslängda veden, vad ligger då längst ner, jo paddan... Hon kröp ner under våra bräder under veden och där får hon gärna över-vintra tror dock att det blir lite för kallt för henne.


Ogräsbränningen är färdig för i år. Jag har fått låna våra kära grannars helt suveräna handtag och då har verkligen ogräset försvunnit - och inte så mycket som kommer åter, för växer upp gör de ju så fort de får chansen. Men nu får vi vila, både ogräset och jag, till i vår.


På nätterna har vi 11 grader i sovrummet, vi sover med stängd dörr och öppet fönster, gissa om det är mysigt att krypa in under dun-täcket?! Dock har vi ilskna rävar utanför mitt i natten, de tjattrar och slåss. Jag har sett dem en gång för jag undrade vad som tjattrade. Leia meddelar naturligtvis på sitt charmiga sätt (morr och höga skall) att de är utanför - som om vi inte hörde dem... Man får hjärt-stopp varje gång.


Idag blir det en ytterst lugn dag, orkar inte ens yoga nu på morgonen som jag brukar göra varje morgon. Det är ett underbart sätt att vakna på, men idag känner jag mig ytterst sliten och behöver nog mer stillhet och vila än yoga - även om det är precis det man borde göra... Men tröttheten är värre än värre, som min mormor säger om något som är hemskt.


Kram, Therese

 
 
Anna & Nova

Anna & Nova

1 oktober 2010 15:30

Vi har betydligt mindre soltimmar nu, blir fort mörkt om kvällarna så det är inte konstigt att man blir lite höst trött.
Jag gillar inte paddor, tycker de är läskiga och slibbiga hehe.
Vad duktig du är som yogar varje morgon :)

Kramisar

http://ellegaard.doggyblogg.se

 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

6 oktober 2010 21:34

Skickar en piggelintablett eller en Bndit som just nu är ivägen för datorn

http://ligans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards