Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av Therese Bergsmo - 12 oktober 2010 13:25

Lite mer till listan över fåglar jag sett vid vårt fågelbord;


Bofink

Entita

Hackspett


Sen är det oerhört vacker fågel som jag inte lyckats lista ut namnet på ännu. Söker på ornitologernas hemsida, men finner den inte. Den är stor som en skata, ser lite lik ut en skata och jag trodde ett tag ett den hette snöskata, men icke. Den är röd på bröstet och mörk på vingarna förutom ett parti som är ljust blått, nästan metallic. Någon som vet?


Vackra är de allihopa alla fall och jag sitter och njuter var dag. Nu har jag flyttat datorn så jag kan se dem direkt när jag sitter här vid datorn. De får mycket mat, solrosfrön är jättegott!!! En 5 kg säck är redan slut. Och idag köpte jag vildfågel-blandning, får se om det går hem. Jag lägger också ut gammalt bröd i en fastskruvad glass-bytta - det gillar skatorna!!! Sen är ju naturligtvis även talgbollar inköpta, men de är inte lika populära hos fåglarna. Men hos räven! Jag hade hängt upp en stor boll för att de verkligen skulle få i sig mycket mat (visste ni förresten att fåglar måste äta 4-5 gånger sin egen vikt - varje dag!). Nästa morgon var hela bollen borta, fågelhuset som vi har solrosfrön i nerrivet och hela fågel-matar-ställningen förvriden. Räv-skrället hade klättrat/hoppat upp och tagit bollen, det är ju mycket fett i den så den luktade nog smaskens... Nu har vi byggt ett staket runt fågel-ställningen av kompostgaller och bollen har fått vara ifred för räven.


Jag är lite skeptisk till att räven är så orädd, vet inte hur många gånger jag tittat ut på baksidan och sett den precis 2 meter från altanen. En gång såg jag den gå precis vid altanens staket och Simba satt på räcket och kollade på den. Helt orädda bägge två... Nu är ju kanske inte Simba den katten med alla hästar hemma i stallet, men lite instinkt borde han väl ha?! När Leia ska kvälls-kissas så får Mats ta hand om det, jag har ingen lust att springa på räven - vad gör man då?? Inte för att jag kanske tror att den går till "anfall" på mig, men ändå...


Härliga dagar vi har nu på hösten, vackert i naturen, träden fullkomligt sprakar av färger. Det är klart och kallt. På kvällarna (när jag vågar mig ut under Mats beskydd) så ser man miljoner stjärnor. När man bor i stan så ser man inte dem så väl pga allt lyse som finns, men här ute i kolmörkret så ser man verkligen dem.


Min lilla bil har fått en väl-behövlig vaxning inför vintern. Mats har gjort den så fin så fin. Han är ju vår bil-tvättar-expert och noga som få så ni förstår ju att det blev bra ;-)


Må gott nu och ta hand om er och de era, och kom ihåg att njuta av hösten! Snart är det vinter, långkalsonger, dubbdäck och julstress...


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards