Alla inlägg under december 2010

Av Therese Bergsmo - 8 december 2010 07:10

Idag är jag verkligen uppe tidigt, kan tacka Mats kära kollega för det... Han ringde och sms'ade vid 5.30 för att fråga om Mats var på jobbet. Nog för att han är tidigt på jobbet, men inte så tidigt. Jag kunde så klart inte somna om så jag gick upp - till Leias förtret, hon hade det så mysigt under täcket.


Vi har en lampa på baksidan av huset som vi har rörelse-deckare på, så när djuren i skogen rör sig där så tänds det. I natt var det en faslig aktivitet,förmodligen både rådjur och räv. De letar väl mat nu när det är kallt och en hel del snö. När jag gick upp såg jag ett rådjur som stod och slickade ur fågelmaten ur en matare vi har... Snacka om att vara hungrig när även fågel-mat funkar.


I förra veckan kom ju Alexandra över, vi skulle bland annat kolla upp felen på hennes bil. Hon har ju Renaulten som jag hade förrut, en Clio från -97 i mycket fint skick vad gäller rost och sånt. För några veckor sedan skulle den besiktas, vi visste några små-saker som var knas så att en prick-fri besiktning räknade vi inte med. Men den gick igenom! Visserligen påpekade han en del grejer, som att hel-ljuset inte fungerar när man ska ha det hela tiden, bara som ljus-tuta. Och att handbromsen tar ojämnt, inte alls trodde vi, men han tyckte den tog ok. Sedan hittade han någon damask eller vad det heter som var lite trasig som han rekommenderade att vi bytte så att inte det skulle gå sönder ännu mer och bli ännu dyrare.


Så förra veckan hade jag hennes bil på torsdagen och skulle åka till verkstan för en pris-koll. Först skulle jag till min massage (underbart men ack så ont det gör när man har stela muskler man inte ens vet om...), kommer ut från den lite vimmel-kantig och små-hög av endorfinerna i kroppen. Åker till centrum och handlar lite och ska sedan till verkstan. Snurrar runt på Centrum och lyckas väl med nöd och näppe få med mig vad jag behövde och går ut på parkeringen. Där möter jag en parkerings-vakt som ser oförskämt nöjd ut. Stackars j-vel som fått böter, tänker jag och går mot min bil. Fin gul lapp som sitter på framrutan, är min nästa tanke. J-vla skit #%><##&%, är min nästa tanke när jag inser att det är jag som fått böter... 300,- för att jag glömde lägga upp p-skivan. Han kunde ju sett att jag inte stått där över 3 timmar i och med att bilen inte var totalt igen-isad för det var så kallt, men icke, här ska läggas p-skiva oavsett så p-vakterna har något att göra... Irriterad och inte alls så där avslappnad längre åkte jag hem och glömde verkstan!


Vi gjorde väl inte så överdrivet mycket i helgen, gick våra promenader och tittade en hel del på film.


I måndags gjorde vi ett nytt försök med verkstan, utan en tur till centrum innan. Alexandra var med och kunde förklara lite bättre vad det var som besiktnings-killen sagt var trasigt. Åkte till 2 olika ställen, bland annat Volvo/Renault här i Bålsta som ju borde vara experter på hennes bil. Väl där får vi pris-förslag på bilen, 6.000,- skulle allt kosta. Dyrt med gamla bilar. En försäljare föreslog att vi skulle köpa en ny bil och slippa oväntade, stora utgifter på den gamla bilen - istället ha en fast kostnad per månad och en ny, säker bil. Vi tittade på den och lyssnade på vad han hade att säga, sedan var Alexandra kär... En liten ny Clio, med alla tänkbara finesser hennes bil inte har. Efter moget övervägande så kom vi fram till att det ändå blir dyrt att ha en ny bil, vem ska betala den? Mamma? Nej, jag skämmer gärna bort min dotter och gör allt för henne, men någon måtta får det nog vara ;-) Så vi tog beslut att laga damasken först, handbroms och hel-lyse går att leva med en liten stund till, eller utan...


Så lill-skrutt-bilen står kvar här ute och väntar på en tid till verkstan. Alexandra fick åka kommunalt härifrån och saknar nog sin lilla bil.


Det är verkligen kallt ute en del dagar, Leia studsar på 3 ben och Simba är inte ute långa stunder på balkongen - även om han hela tiden tror att han vill gå ut... Värme-pumpen och brasan får jobba för fullt, vilket påminner mig om att vi måste ta in mer ved idag - men jag är ju uppe så tidigt, så det lär jag ju hinna ;-) Om inte Leia och jag tar oss en tupplur på dan (troligt!).


Ha det gott, allesammans.


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 2 december 2010 14:29

Det här inträffade igår, vi bedrev rådjurs-jakt här i Skokloster. Det var väldigt avancerat och med en förödande utgång!



 

Rådjuren spankulerar runt vårt fågel-bord. Där finns massa gott till fåglarna som jag brukar berätta om!



Hon tar ett varv till...


 

Där inne ligger massa havregryn som jag spillt ut till fåglarna...


 

Hon knatar vidare runt runt kompost-gallret.


    

Helt plötsligt har hon hoppat in och står och mumsar havregryn. Otroligt spänstig som lyckas hoppa rakt upp och rakt ner.


 

Gott, gotti gott gott.



Sen dyker herr rådjur upp. Honan blev klart irriterad över att se honom och drog till skogs!

 

 

"Där inne finns det goda, jag känner det på lukten!"


 

"Hur kommer man åt det?"



"Kanske här?"

 


Tar ett varv till för säkerhets skull...

  


Jag kan avslöja att hanen aldrig kom på hur han skulle ta sig in, trots att han var mycket mindre och mindre fet än honan...


 


Här ser ni Simba i förgrunden, med blå kruka mellan öronen... Spanandes på rådjuren som mumsade så gott och ostörd (innan hanen kom).


Så gott folk, sån dramatisk jakt på rådjur bedriver vi. Vi lockar in dem i kompostgaller och utfordrar dem ;-)



 

Här ligger Leia i Alexandras säng. Hon har nämligen fått en värme-madrass till sin iskalla stuga och då passade Leia på att värma sig. Hon hotade med att sova där för det blev så mysigt...



Allt för nu.


Kram, Therese 

Av Therese Bergsmo - 1 december 2010 11:00

I morse var det 20 minus här ute på landet... Ca 17 plus inne, kallt kallt kallt. Vi har fått den äran att få is på insidan av fönstren. Googlade runt lite och fann då att vi har lite för kallt inne samt otäta fönster. Så vid nästa varmare dag så tätas det fönster i Skokloster, även emellan rutorna. Kanske ska ge sig på sån där vadd som man la förr i fönstren eller lava? Fint lär det ju vara i alla fall, kanske inte ger önskat resultat?


Just nu eldas det för fullt för att få upp värmen ordentligt. Dottern kommer ut på välbehövlig landet-vila idag. Dock går hon ju i skolan, så det är ju inte så att hon blir ledig, men hon får lite frisk luft och kärlek från mamma - vad kan vara bättre än det när livet springer för fort ;-)


Leia är precis galen ute nu, hon får såna där ryck av kylan. Studsar fram mer än hon går och bjuder in till lek precis hela tiden. Man får kommendera ut henne för att hon ska göra vad hon ska. Ja, vår hund kan skita på kommando :o Vi lärde henne som liten och det är väldigt praktiskt när man har bråttom eller hon "glömmer" att skita! Hon fick ha täcke på sig när vi var ute en liten stund nu på fm. Hon är så söt i sitt gröna, lite för stora täcke. Men hon håller värmen!


Simba håller värmen i närheten av mig, just nu ligger han tryckt mot armen. Han är så mysig nu när han fryser och vill vara nära, nära. Fåglarna har fått massor med mat, men de äter dåligt. Har lagt ut bröd och annat gott, men det är som att de struntar i det... Kanske inte är gott att äta sten-frusen mat? I går kväll hade vi rådjur på besök på tomten, kanske behöver de också mat? Det är ju en del snö här ute så det kanske är svårt för dem att hitta ner till gräset eller vad de nu äter.


Nej, åter till brasan, här var kallt att sitta... Inte så isolerat i tillbyggnaden har vi märkt, speciellt inte golvet. Har "snygga" tofflor på fötterna som håller god värme. Kanske vill Simba och Leia också ha det. "Usch, så pinsamt!"


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards