Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Svårt att komma upp på morgonen....

Av Therese Bergsmo - 26 januari 2011 10:12

Idag var det extra svårt att komma ur sängen. Jag hade Leia brevid mig, i husses säng som hon tar när han går och jobbar, och sedan Simba på andra sidan. Han spann, trampade och buffade. Gosade så in i norden, då är det svårt att gå upp vill jag lova!


Simba är kanske inte katten som gosar extremt ofta, han kan komma och buffa ibland, men det är inte så långa stunder... Klappar man för mycket så går han helt enkelt. Jag ville ju ha en katt som la sig i knät och spann hela dagarna, men se det förstod inte Simba. Han har väl legat i knät max 5 gånger på de 3 år han bott hos oss. Och då har det inte varit långa stunder. Det är som att man får gosa med honom på hans villkor, inte för mycket, inte för lite, så där lagom... Men vad det är vet jag ännu inte! Så när han lägger sig brevid i sängen och är så där go - då ligger man kvar och njuter!!!


Måste berätta mer om Simba, har säkert gjort det massa gånger, men ni får lyssna igen :-)


Han har ju en egen innätad altan här på landet, han älskar den! Varje morgon när jag går upp så ska ha ut där och kolla läget. Han sätter sig demonstrativt vid dörren och psykar handtaget och mjauar uppfodrande. Beroende på ute-temp får han vara ute en stund. Jag öppnar då och då och kollar om han vill komma in, oftare när det är tio minus som idag. Om han vill komma in så hör man ett duns (nej, han är inte smidig eller lätt) och snabba tassar in i värmen där han mjauande berättar om allt han sett där ute. Sedan raskt mot badrummet och värmegolvet. Om dörren är stängd så gapar här där också!


Sedan är det mest sova som gäller hela dagen. På kvällen när vi lagar mat ska han ut igen, men då brukar jag tända lampan så vi ser honom... Inte för att jag tror att han uppskattar det, han kan ju smyga på mössen under altanen bättre i mörker tycker han. Och så vågar både räv och rådjur komma närmare. Men jag gillar att se honom.


Här kommer lite bilder på honom på badrums-mattan. Jag kan säga att mattan är större än man kanske tror - det är katten som vräker ut sig!


 


Hans gosia mage i vädret! Fullkomligt obekymrad om att man får hoppa över honom för att ta sig in och ut. Jag vet inte hur många gånger jag klivit på hans tass eller svans i mörkret när man ska pinka på natten... Men han upplyser mig varje gång om att han är där!


 

Stor kille!



Här kommer några bilder på Leia som valp;


 


Usel kvalitet eftersom jag fotat av ett foto i ram.

Här sitter hon och filosoferar med gräs i munnen... Det ser ut som brunt vid örat, men det är nog någon konstig reflex.

Ca 2-3 månader gammal


 


Här är hon runt 3-4 månader gammal.

Hon hade och har fortfarande stora öron för att vara rottis, de var som lövbiffar när hon var liten och så goa att gosa med!



Bilder från en bäck häromdagen när vi gick prommis. Det pårlade och var soligt, nästan varmt (ja, över nollan i alla fall). Fick nästan vår-känslor, fåglarna kvittrade.



     


Må gott och ta hand om er och era nära och kära!


Kram, Therese





 
 
Anna & Nova

Anna & Nova

26 januari 2011 12:44

Vad go han är Simba, vilken personlighet :) En sån lurvboll han är :)
Så glad jag blir av att se bilderna på Leia som valp :) En sån sötnos :) Finns inget finare en rottweilervalpar, som små björnar :)
Ja Leia har nog allt lite stora öron men om man tittar på min Novas öron så är hennes felställda pga att vi inte tejpade dem när hon var valp. Tycker det är gulligt med stora öron :)

Kramar

http://ellegaard.doggyblogg.se

 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

28 januari 2011 17:09

Nä, jag kan skriva under på att han inte är smidig. Vill du ha en knäkatt så får du helt enkelt köpa ett gosedjur eller så tar du Leia.
hon vill ju. hahhahahha
Puzz på er alla

http://ligans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards