Alla inlägg den 17 februari 2011

Av Therese Bergsmo - 17 februari 2011 10:20

Idag står klyvning av ved på schemat. Det börjar tryta i ved-förrådet. Så i natt har ved-klyven fått stå i hallen och tina upp sig, va? har inte alla en vedklyv i hallen? Bild kommer så fort det där med sladdar och dyl är fixat...


Det går ganska fort att klyva ved, dessutom tycker jag att det är ganska kul. Kanske inte när det är kallt ute, men på sommaren är det toppen.


Igår gick Yvonne och Viva, Leia och jag som vanligt en prommis. Vi gick förbi ett hus där jag vet att det bor en lite tik-ilsk hund. Det råkar nämligen vara så att det är huset vi först skulle köpa, det som var så dåligt enligt besiktningen. Jag träffade ägaren för några månader sedan och berättade om besiktningen och lämnade även över kopia på den, så de skulle veta vad de köpt. Då fick jag träffa de hundar som bodde där, några staffe-blandningar varav den ena inte var så snäll om jag fattade det hela rätt...


I vilket fall som helst när vi närmar oss huset så hör vi att de är ute, de skäller som tokar. Den som är grinig står och hänger på staketet och vrålar när vi kommer... Sedan flyttar hon sig längs staketet och naturligtvis upp på en snö-vall, så då var det lätt att hoppa över. Jag hade ingen lust att ha något slagsmål så jag ryter NEJ och hunden hukar och stannar. Gissa om jag blev förvånad! Matten kom ut och tog in hundarna...


Jag kan bli så less på folk som inte har koll på sina hundar och som inte "orkar" motionera dem så de har ett bra sinne. Jag anser att omotionerade hundar som har mycket frustration i kroppen, har mycket energi, lätt omvandlar det till mindre trevliga sidor. Det behöver inte vara att hunden blir aggressiv eller ilsk, den har helt enkelt för mycket frustration och fixar egna uppgifter. Som att vakta, skälla, jaga osv.


Man ska veta vad man har för hund och att alla hundar behöver motion och stimulans. Här tror jag nästan inte att det spelar någon roll vilken ras man har, alla har behov av det här. Jag märker direkt på Leia om det har varit för lite motion eller stimulans. Hon blir lite mindre lydig, hittar på egna saker och blir lite mer vaktig. Då blir jag mörkrädd när man tänker på hundar som kan gå vecko-vis utan motion... Leia visar tendenser efter 1-2 dagar utan långprommis.


Jaja, det var lite om hund-motion och vad jag tycker.


Nej, nu står klyven och ropar på mig.


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards