Alla inlägg den 20 mars 2011

Av Therese Bergsmo - 20 mars 2011 11:39

Jag har ju berättat lite om min mormor, hon bor ju på demens-hem nu. Men stundtals är hon ganska klar i huvudet, eller stundtals... Hon är ofta klar annars löser hon situationen på sitt sätt!


När läkarna skulle utreda om hon var dement så frågade de bland annat vad det var för dag och sånt. Då svarar hon;


- Det borde doktorn veta!


- Tänker jag INTE svara på!


- Frågar man INTE en gammal människa!


Och det här "inte" är så tydligt så t.o.m en hund kan uppfatta det! Hon sätter upp bägge händerna, handlfatorna mot den som frågar, vrider på huvudet åt andra hållet och blundar.


Om man bjuder henne på kaffa t.ex och hon inte vill ha så mycket så drar hon helt enkelt undan koppen. Eller man har ett vattenglas, då vänder hon upp och ner på det för att visa att här ska det inte vara något vatten...


Det här har hon i och för sig alltid hållit på med, även innan hon blev dement så att säga. Så därför kanske vi inte har upptäckt det riktigt i tid. För hon är riktigt duktig på att svara så man tror hon hänger med. Och hon ställer sällan frågor om sådant man beräta, att hon frågar hur det gått eller så... Så jag vet inte hur länge hon har varit dement, hon klarade sig ju hyfsat innan hon kom in på hem, men nu är det toppen! Man vet att hon får mat på bestämda tider, har lite aktiviteter och omvårdnad. Läkare som medicinerar (även om hon tycker att det inte är värt det efter som hon inte har besvär. Längre, säger vi andra!) och allmänt sällskap.


Men sällskapet kan vara lite si och så enligt mormor, som det ju är på en sådan avdelning. Det kommer in nakna karlar på hennes rum på natten (han hade kalsonger fick vi reda på senare...), de snor saker (hon glömmer var hon lagt dem) och framför allt flyttat de runt bland hennes godis-gömmor (hon tror någon går in och snor så hon gömmer på olika ställen som hon sedan glömmer...). Men de har väldigt god stämning där. De kramas och tar på varandra, både personal och de boende, det tror jag är jätteviktigt för dem. Eller för alla!!!


En gång när jag ringde henne så berättade hon att isen hade lagt sig och att någon var ute och fiskade. Men hon tyckte det var riskabelt, så hon sa:


- Jag tänker INTE titta, då har jag inget sett om de ramlar i!


Logik?!


När hon var här för några veckor sedan fick hon syn på en stor Toblerone vi hade i bokhyllan. Hon har verkligen öga för gotte-saker. Minns att i bilen mormor och morfar hade fanns det en plåt-ask som alltid hade hårda karameller i sig som man fick när man åkte bil. Hon hade alltid choklad och glass hemma. När vi hälsar på henne nu så får hon alltid någon choklad.


Men åter till Tobleronen.


- Men vilken stor Toblerone, det har jag aldrig sett! säger hon förtjust och lite i falsett.


- Ja, vi har köpte den på ÖoB. (det känner hon till för där var morfar sammis).


- Ser god ut!


- Vill du ha en bit?


- NEEEJ tack, säger hon i falsett, bägge händerna upp och blundar.


Men jag vet hur sugen hon är på den, så nästa gång jag åker till henne så ska hon få en egen :D



Lite om mormor, hon är speciell. Hon är inte alltid så älskvärd och trevlig, men hon har sin charm! Man får se det som att hon har en sjukdom (förutom demensen, tror jag...). Vi har många skratt åt henne här hemma i alla fall.



Ha en toppen-söndag!

kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 20 mars 2011 11:13

Ville bara berätta att jag anmält mig som testpilot...


Smartson Testpilot


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards