Direktlänk till inlägg 6 april 2011

Kvinnors verktyg!

Av Therese Bergsmo - 6 april 2011 08:47

Igår hjälpte jag grannen, Greta, att sätta in nya glas i deras växthus. Vintern hade tagit sisådär 7 glas och vi hjälptes åt att få dit de nya. Det var lite byngligt att få till ensam. Leia var så klart också med och hejjade på på sitt sätt, Simba fick ligga inne och sova.


Men nu ska jag berätta om vad vi använde för verktyg, vi var väldigt påhittiga och hade många nya idéer runt det här med att sätta upp glas och lägga silicon.


Först hade vi sån där ogräs-rensare, den som ser ut som en pinne med ett litet V nere som väl ska dra upp ogräs med rötterna, men den funkade bra som mossa-rensare där de nya glasen skulle sitta. Sedan fick den även assistera när vi skulle ha dit stål-mojängen som håller hela glasen på plats. Här hade vi lite oro för både glas och våra naglar... Sedan hittade jag en rostig kniv som faktiskt var ännu bättre än ogräs-rensaren!


På nästa växthus så hade liksom blivit varma i kläderna och var väldigt kreativa. Där kom först en spackel-spade fram, den hjälpte oss att få bort siliconet som satt från förra glaset. Men det var inte optimal och lite klumpig kanske så jag försökte mig på en sekatör, men där tog det hel-stopp (rekommenderas inte vid silikon-borttagning!). Till slut hade vi både en slö kniv och en vass kniv (vet inte var den rostiga tog vägen, men den var inte i närheten...). Då fick vi loss all silikon och Greta la fina silikon-ränder (vi funderade ett tag på att öppna firma som silikonar kök och badrum, men inte något mer...). För att få glas-skivorna på plats skulle de in under den övre glasskivan och i brist på längd och stege så kom sopkvastens kvast väl till användning; Greta lyfte och jag sköt in.


Vi sa efteråt att vi var väldigt duktiga och hade gjort det mycket fint - så nöjda!! Tyvärr är det ett glas kvar, som glasmästaren glömde leverera, och det sitter högt högt upp. Jag är osäker på om kvast-skaftet räcker där... Men vi lär göra försök när glaset anlänt!


Så nu vet ni vad vi kvinnor använder för verktyg. Själv brukar jag skruva med tumm-nageln, går inte det så gör jag över till en köks-kniv för att till slut ge upp och gå och leta rätt på en skruvmejsel...


kram, Therese

 
 
Ingen bild

Harald

6 april 2011 09:40

heja, heja, ser fram mot att ni sätter upp sista glaset

 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

8 april 2011 18:07

haha Duktiga ni var.
:-)

http://ligans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards