Direktlänk till inlägg 2 maj 2011

Våldsam valborg ;-)

Av Therese Bergsmo - 2 maj 2011 10:37

Nu var det kanske inte just valborg som var våldsam och kanske var det inte så våldsamt heller egentligen, men jag fick er i alla fall att hajja till ;-)


Det som hände var att vi var och simmade med Leia i fredags. Vi brukar simma runt 10 minuter först då hon liksom värmer upp och bara simmar omkring. Sedan har vi intervaller, från början hade vi att Mats och jag stod i varsinn ände och kastade leksaken, Leia simmade som en toka emellan och fick då upp bra tempo och puls. Men så för några gånger sedan kom vi på att det var kul att hålla en leksak framför henne och småspringa runt bassängen (matte och husse får då också lite motion...), Leia är super-ivrig och tar ut sig totalt. Hur det nu var så var det precis vad Mats gjorde, Leia tjöt och simmade så det gick svall i bassängen, Mats sprang med leksaken. Helt plötsligt är hon som en vit-haj - flyger upp i luften och tar helt enkelt leksaken. Oturligt var Mats hand ivägen... Han fick ett rejält bett i tumm-muskeln, så den var svullen och div aktiviteter fick ställas in över helgen (dammsugning, disk, hänga tvätt, massera frugan. Men biltvätt och gräs-fix gick bra!). Det som är fascinerande är hur fåglarnas hunden lyckades hoppa upp och ta leksaken, det är knappast så att hon har botten-känning och hon hade ju redan full fart så hur får hon kraften att ta sig upp?!


Förra veckan var jobbig ur en annan synvinkel. Våra kära grannar, Greta & Harald, hade en katt som heter Aslan. Han har varit dålig ett tag (ni minns kanske blomman vi fick för att vi varit där och matat och hållit sällskap?). Han har blivit sämre och sämre, njurarna har varit problemet. I torsdags fick han somna in. Jag och Leia har varit hos dem och pratat, både före och efter insomningen. Vi har känt stor ära i att få vara med i familjen när en sån här tragisk sak händer! Jag försökte hålla ihop och inte visa att jag var ledsen, men när jag skulle gå in och säga hejdå innan de åkte till vet så började jag gråta. Det var så sorgligt och tragiskt, så länge han funnits i deras familj och varit en familje-medlem, 19 år. De har gjort en jättefin grav till honom som även vi ser från vår tomt. Jag tittar på den och tänker på Aslan, goaste katten.


Valborg gjorde vi inte så mycket valborgs-grejer. Vi åkte och köpte lite blommor som vi planterade - bra att det var frost i natt och kallt och ruggigt idag... Det har ju varit så fint väder över påsk och i förra veckan, en nu helt plötsligt slår det om och blir jättekallt... Mats köpte också en sån där rolig ogräs-plockare som man kan se på tv. Så nu ryker alla maskrosor, gräsmattan blev full med hål för vi har nog mest haft maskrosor som fyllt ut det gröna. Vi trotsade dock vädret och grillade, men vi åt inne.


Igår gick vi inga tåg, vi var hemma och eldade i brasan - det finns ingen värme som den från eld! Jag läste och Mats kollade film, kan det bli bättre?!


Vet inte om vi har gjort så mycket mer, minns inte det i såna fall... Hoppas ni haft en trevlig Valborg!


Kram, Therese



 
 
Anna & Nova

Anna & Nova

2 maj 2011 13:06

Härligt att hon gillar att simma så Leia :) Inte lika härligt med Mats tumme dock! Hoppas den blir bra snart!

Sorgligt med Aslan :( Må han vila i frid.
Det är det värsta med djur, att vi bara har dem till låns ett litet tag :( Men man får tänka på alla fina stunder man har tillsammans med dem :)

Kramisar

http://ellegaard.doggyblogg.se

 
Ingen bild

Harald och Greta

2 maj 2011 15:08

Tack kära Therese och Mats för ert stöd och uppmuntran i vår stund av sorg.

 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

3 maj 2011 08:42

En aktningsvärd ålder.
R.I.P Aslan
Tazz&Kram

http://www.ligans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards