Alla inlägg den 3 maj 2011

Av Therese Bergsmo - 3 maj 2011 13:14

... eller hur det var. I vilket fall som helst så hade jag INTE deklarerat. Det är ju helt otroligt, denna högtidsdag i alla ekonomi-familjer. Den dagen som det våndas inför, söks anstånd och fylls i blanketter. Åsså har inte jag gjort det...


Till råga på eländet tog det mig nästan 2 timmar att komma in på Skatteverkets hemsida, efter att de hade öppnat kl 07 alltså.


Men jag glädjer mig åt skit-väder och snöblandat regn här i Skokloster, får i alla fall tända en brasa och läsa en god bok!


Kram, Therese

Av Therese Bergsmo - 3 maj 2011 06:19

Måste börja med att förklara varför jag är uppe så här tidigt... För det här ÄR tidigt när det gäller mig och Leia. Vi brukar säga att på helgerna har vi fullt jobb, i veckorna har vi vila och återhämtning. Mats är ju uppe med tuppen och släpar glatt runt oss tröttisar på morgon-promenad vid 7-tiden, helst skulle han nog vilja få upp oss tidigare, men jag har grymtat och gnällt så 8 är det sagt - men ofta väcker han mig tidigare och ställer sig i vägen för klockan... och när man har vaknat till så är det helt omöjligt att somna om.


Men varför är jag uppe denna tidiga morgon? Är det för att kolla att det snöade lite på morgonen och är runt nollan? Nopp. Är det för att jag har sovit så fantastiskt skönt hela natten och inte vaknat av div sms och en hund som morrar och skäller? Nopp. För att jag mitt i natten var ute och kissade Leia och såg våra nya solcells-lampor lysa så fint så jag tänkte titta på dem nu på morgonen? Nopp!


Jag har fått för mig att jag har glömt att deklarera... Hemska tanke. Jag har liksom fått siffror och deklarationer med modersmjölken, så det här med deklarationen borde ju vara super-viktig för mig. (Både mamma och pappa sysslar/sysslade med redovisning och sånt) Men nu tror jag att jag glömt detta. Det är ju så knepigt nuförtiden när man inte skickar in deklarationen, då kan man ju inte kolla om man har den kvar hemma eller inte. Nu ska man in på nätet och logga in... Jag tycker i och för sig att det är en fantastisk möjlighet att göra det på nätet, det underlättar på många sätt för många!


Men tror ni Skatteverket har öppet nu? Nej, just det, de öppnar 07... Så här sitter jag. Vaken, men helt slut. Orolig, men kan inte sluta nojja.


Men friheterna handlar ju om Leia så klart!!


Hon har ju kommit till den aktningsvärda åldern av 7 år. När hon var liten valp så sa jag att den här damen kommer att hitta på trix när hon är äldre, hon kändes som en hund som funderar och tänker mycket och hittar lösningar som passar. Henne!


En sak hon har börjat med är det här när vi är ute och går och jag säger "gå runt". Vi har inte tränat in den där "nya" snygga svängen där hunden ska komma in på vänster sida och vända i luften på nåt sätt, utan kört den gamla hedliga där hon får gå runt hela mig. "Gå runt" används vid möten, både hundar och människor, men kanske framför allt när det kommer bilar. Förr skuttade hon glatt tillbaka och gick runt, fick belöning och vi gick vidare. Men allt eftersom hon blev äldre drog jag ner på belöningarna för att till slut inte ge några... Kanske får jag skylla mig själv här, märker jag.


Nuförtiden så säger jag "gå runt", hon tittar sig omkring för att se om det är bil, människa eller hund i närheten. Är det inte det så står hon kvar och inväntar att jag kommer fram till henne. Eller så går hon lojt några steg mot min vänstra sida och går sedan sakta tills jag kommer ikapp. Hmmm, belöningen kanske ska vara kvar eller vad tror ni?


Vi har en cykelväg som går brevid en bilväg här i Skokloster. På bilvägen kan de ibland köra lite fort och jag vill gärna ha Leia så långt från vägen som möjligt så på vägen mot Lanthandeln (japp, vi har en liten söt lanthandel med både apoteks- och systemombud) så går hon på vänster sida, men på vägen hem vill jag ha henne på höger sida. Vi har tränat och tränat, jag har "puttat" henne mot höger och sagt höger. Inte för att jag egentligen tror att hon skulle förstå, men det kändes bättre att säga något än att bara putta... Men se vad fel jag hade!


I söndags gick vi rundan om Reningsverket. På vägen hem går vi på cykelvägen och jag vill då ha henne på höger sida. Men just denna söndag var det knappt några bilar ute (konstigt kl 07 dagen efter valborg?!), så jag sa inget till henne om höger. När vi kommer dit där jag brukar börja tjata höger så tittar hon på mig, jag tänker att hon ska kanske gå höger, men äh, inga bilar så jag tjatar inte idag. Då svänger hon själv över och går på höger sida!


Vi har inte brevlådan vid infarten, utan alla sitter en bit bort. Varje dag ska posten kollas, Leia brukar få följa med. Jag säger att vi ska gå och hämta posten, hon följer glatt med. Men nu på sistone har hon kommit på att det blir ju inte roligare än att gå dit och tillbaka hem, så hon stannar kvar på tomten och tittar efter mig.


Men till den största friheten som hon tog nu i helgen... Vi brukar äta frukost i soffan och kolla på något program vi spelat in i veckan (ja, vi är inga kvällsmänniskor, så vi går och sover tidigt och får spela in en massa...). Leia brukar också vara med i soffan, liggandes i sin hörna. På slutet av frukosten får hon alltid liten mack-bit och en ägg-snutt. Ibland har hon fått lite juice eller nyponsoppa (som jag dricker varje morgon) direkt ur glaset. Men det här med drickanden är mindre vanligt! Hur det nu var så i helgen sitter vi där och har ätit frukost. Leia sitter emellan oss och gosar med husse eller om det var tvärtom kanske?! Jag ska ta mina tabletter med nyponsoppan (glömmer man ta tabletterna så blir det ett monster i huset till kvällen...). När jag tar glaset mot mig så är hon snabb som en kobra och sitter helt plötsligt med hela tungan i mitt glas. Hon lapar nyponsoppa och tycker livet är riktigt mysigt. Jag försöker få bort glaset - för det är faktiskt mitt och jag har inte sagt ok! Men hon trycker det bara mer ner när jag försöker dra bort det. Gissa om vi skrattade och med "våld" fick dra loss henne. (Ja, jag drack ur samma glas - Leia och jag brukar dela glassar och glas...)


Så nu vet ni lite om vad vår lilla dam har för sig som äldre - hon tar sig friheter!


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards