Alla inlägg den 25 maj 2011

Av Therese Bergsmo - 25 maj 2011 09:28

Jag har äntligen fått mobil och dator att bli sams, vi har samarbetat under några timmar här på morgonen... ni förstår ju själva att det tar TID att få ut bilder till er, så jag klumpar ihop.


Men här kommer div bilder från senaste tiden. Blandat som vanligt!




Vi börjar med en bild på hallon-paj. Visst såg det smaskigt ut. Men den blev tyvärr inte lika god...


    

Innan den åkte in i ugnen...


 

Söta Simba som intagit en veranda-stol - där sover man som en prins!


 

En grej jag fotade av grannen när vi kom att prata om kattens ålder, vi tyckte nog att 3 år var lite tidigt för att bli morfar som Simba stolt är nu. Men han är ju faktiskt 28 och fick han barn vid 15 så fick dottern vid 13. Jaja, lite tidigt kanske men han är ju mogen för sin ålder eller hur det nu var?!




Här är vår prinsessa på ärten. Hon möljar gärna upp sig i hela kudd-berget och sover. Lustigt att hon vill ha huvud-kudde, det har hon liksom alltid sökt när hon sover - förrutom när hon ligger på rygg då...


 

Här är full fokus på husse som går och gömmer leksak på ängen.


 

Beredd att dra!



"Visst sa han att jag skulle leta?"

   

En söt staffe-valp som var på besök. Leia och den kom underbart bra överens. Hon brukar inte tycka valpar är det trevligaste som finns, men den här fattade hundspråket direkt och anpassade sig. Dock snodde hon hela tiden Leias boll, men som den kloka, äldre hund hon är lät hon valpen hållas (eller om hon inte märkte det...)


 

Nu kära vänner kommer det bild på växthus-bygget. Här har vi gjort en trall som golv. Vi ska ha krukor och inte plantera i jorden direkt för det underlättar vid jordbyte och om någon växt får bugg.

Ramen är monterad och klar. Pinnarna i hörnen skulle nog varit neråt, men det funkade inte för oss... Trall-skrället var liksom i vägen!



Växthus-ramen byggd. Här byggde man alla sidorna först och sen monterade man ihop allt.

Det låter som en dans på rosor, men det var det inte! Det var hemskt varmt när vi höll på. Vi kröp runt på gräset och fick ont i knäna. Vi svor över alla skruvar, alla muttrar och myror som också gjorde oss sällskap. Vi använde skruvdragare och en gång "lyckades" jag dra runt den så den smällde Mats rakt över käften -sorry! Ja, ni förstår ju att färdigmonterat är att rekommendera för förhållandet!


   

När ramen var klar trodde vi att nu är det bara glasen kvar, vilken pärs det kommer bli. Hur många ska gå sönder osv.

Men se där tog vi fel. Glaset var det lättaste på hela bygget, inte ett enda gick sönder! Ett var trasigt i ett hörn från transporten, men det gör inget.

Däremot skulle det på varje nedåt-gående plåtdetalj dras en list i gummi. Det var ett piller-göra utan dess like. Tog många, många timmar och mycket tålamod!




Glaset på plats, grön matta i växthuset och några krukor.

Vi har 4 krukor i framkant, paprika, gurka och tomat (2 st). I bakkant ser man 2 avlånga som vi har sallad och rädisor i. På bänken är det div blommor och örter.

Till vänster (på kortsidan) har vi ett persiko-träd och en vidruvs-ranka.



 

Snett ovanför dörren sitter en uggla i plast, den verkar skrämma bort alla fåglar så vi har ingen fågelskit på huset :-)

Inne i huset hänger 2 rislampor som är lila och går på solceller, skiner fint på natten! Plus att det bor en liten plast-fladdermus där också!



 

Mitt fina planteringsbord i Kirsch-stil. Ni vet Ernst... Står så fint brevid växthuset!


 

Här är tulpaner vi köpte förra året. Ni ser ju på bilden att de skulle blivit blå, men jag vet inte jag... orange och rött, kanske blir blått om man blandar eller är färgblind.


 

Några tulpaner i rabatten med våra bjönsbärs-buskar!



 

Skaffat fågelmatar-hus till vintern! Där kan man ha 4 olika sorter i så man får olika fåglar (jag som trodde alla fåglar käkade solrosfrön men så är det tydligen inte...) Jag kan ha jordnötter och talgbollar i de två hålen på kortsidan. Sedan 2 olika fröer på var sida på långsidan. Nu ska det bli många glada fåglar här :-)


 

Vår kära katt som utforskar bilen närmare... Som tur är använder han inte klorna (vad jag sett alltså, lär väl få veta när den tvättas nästa gång). Han klättrade i alla fall över hela bilden, försökte komma upp på taket, vindrutan var för hal så han balanserade på backspegeln (jag hann inte fota) men kom inte upp utan åkte kana nerför framrutan.


 

Här har han precis åkt kana...



Här är vår fina räv som kommer nästan var kväll. Den är så nyfiken på Simba, men Simba är inte lika gästvänlig så han flyger på räven och den flyr...


Räven ser lite "skabbig" ut och jag kollade upp det här med skabb-räv, det smittar ju till djuren. Men det är inte skabb, det är något som heter rävulls-sjuka. Det innebär att det är en genetisk sjukdom, som alltså ärvs ner, och som gör att räven tappar mycket päls. Dock har man sett att de kompenserar med underlags-fett till vintern så de inte förfryser.

Känns skönt att veta att räven inte smittar djuren!


 

Urgod kaka som jag fick på posten av min kära mor!

Man beställer postkaka som körs ut i brevlådan. Just den här hette postnöt. Kan varmt rekommenderas!!!



 

Hus-musen som Simba har full koll på.

Den här verkar bo under vårt hus. I vintras hittade jag en liten prydlig hög solrosfrö-skal (musen äter solros!). Det var vår lilla mus som gick till fågelbordet och hämtade, satte sig under huset och skalade. Simba har dagarna fulla av koll på musen när han har snöre på sig. Snöret räcker precis så han kan se den, men inte fånga den - men han försöker, jag lovar!

I vilket fall som helst så såg jag den lilla rackaren i vårt stuprör, jag gick ut med mobil-kameran i högsta hugg och började skaka på röret. Det rasslade och krafsade när den försökte undvika att åka ut. Bara svansen kom ut så sprang den upp igen. Fick ingen bra svans-bild, så lite lebbigt ut... Sen kom den till slut ut och satt och tittade på mig med sina pepparkorns-ögon. Så söt!


 

Trots att min mobil är så långsam så lyckades jag ta två bilder, utan zoom, jag måste ju skaka röret också...



 

Men här har den fått nog av att vara fotomodell och flyger iväg under huset igen!



Må gott allesammans, hoppas ni njutit av lite bilder. Ska fota mer i växthuset så ni ser allt fint där också... Men idag blåser det storm så det är inte så trevligt att vara ute :-(


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards