Alla inlägg den 7 juni 2011

Av Therese Bergsmo - 7 juni 2011 09:58

Ja, ni gott folk, nu var det ett tag sen jag skrev. Och det beror inte på att jag istället legat i en solstol och pillat mig i naveln (även om det kanske var precis vad jag BEHÖVDE ha gjort...). Nej, vi har haft arbetsläger denna lång-helg, oväntat, va?!


Vi börjar med husmålandet, där har varit lite besvär och jag är innerligt tacksam över att vi inte målade om själva! Det räckte gott och väl med veranda-räcket för att inse att det där med att måla är ingen höjdare efter ca 10 minuter - något ensidigt och tråkigt, dessutom tenderar det att man får träningsvärk!


Nej, det som var bäst med att ta in målare, proffs alltså, var att vi fick rätt färg! Bara en sån sak... Vi trodde och har alltid trott (även målaren i våras när han lämnade offert) att vi har Falu Rödfärg på huset. Ja, visst det är rött och lite matt i färgen. Men sen då? Inte betedde det sig som falu-färg med att man är konstant röd på kläderna för att man råkat gå emot huset eller att det fullkomligt rinner rött nerför grunden när det regnar. Men vi är ju inte proffs om man säger så! Jag trodde i min enfald att allt det där slammet från falufärgen hade slammat färdigt pga att det var så länge sedan det målades.


Men se så fel vi alla hade. Det är en akrylat-färg (har ingen aning om vad det är, men såg sedan att huset blir lite blankare och mer väder-beständigt - bra där!). Men målaren fick åka till 3 olika ställen för att analysera färgen, smidigt att man kan göra det. Så nu är det målat med akrylat-färg, lite blankare än det var förrut och framför allt; när det regnar eller man spolar vatten på det så är det som att spola vatten på oljat golv - det blir pärlor och rinner av!


Jag har drömt mardrömmar om att vi har målat huset i falufärg och sedan fått göra om hela skiten om några år...


Nu har ju kanske inte jag slitit och jobbat så värst mycket, men min kära make har gjort det. Han mumlar om att han behöver semester efter 6 dagars ledighet...


Verandan är i alla fall ommålad, överliggare utbytta och golvet oljat. Paviljongen har kommit på plats igen och Simbas veranda på baksidan är in-nätad och han njuter där ute!


Sen sätter Mats igång med lill-stugan, den tog inte målaren, med fasadtvätt och målning senare i veckan... Ja, ni förstår ju varför det känns som arbetsläger!



Idag ska jag bara ta det lugnt och vila, även om jag inte sliter ihjäl mig så blir jag helt slut av att se Mats göra det ;-)


Förresten någon som vill köpa en sån där vatten-fontän till katt? Drink-well Platinum inköpt i februari. Men Simba dricker inte ur den, det är mycket roligare och godare att dricka ur Leias skål... Maila mig i så fall. Runt 500,- hade jag tänkt. Det ingår 5 filter också!


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards