Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Simba - den kontaktsökande katten...

Av Therese Bergsmo - 25 augusti 2011 09:54

Simba är ju en ganska vänlig varelse - i alla fall mot människor och hundar! Katter är inte något han gillar, precis som den hund han tror att han är. Katter ska skrämmas så fort som möjligt och helst åka på stryk. Förra sommaren lyckades han slåss med grannens gamla katt under altanen - i snöre... Men det var en fördel för det var bara för mig att dra fram honom. Grannens katt klarade sig helskinnade, men med lite stukat självförtroende. Den katten var nämligen en vänligt sinnad katt som gärna umgicks med andra katter och pratade med dem. Han bjöd gärna in dem på en bit mat också. Nu finns inte snälla Aslan längre, men jag tänker ofta på honom.


Men åter till Simba. Han älskar människor, han sitter ju och jamar vid vägen när både människor och bilar åker förbi. Han vill GÄRNA hälsa. När det kommer in folk på vår tomt är han nästan snabbare än hunden med att springa fram och hälsa. Jag vet inte hur många som har mer eller mindre snubblat på honom för att han slänger sig på rygg framför fötterna - KLAPPA MIG!!


Hundar är ju inte heller något problem, han är inte den som springer iväg, nejdå, han vänder sig mot hunden och om han tycker det behövs så brottar han ner den... Ja, självförtroende saknas inte!


Igår var han som vanligt ute på snöret, jag ser att han har smugit iväg bakom hörnet men har inte riktigt hela snöret med sig (som han brukar när han jagar hus-musen). Jag smyger efter och får se Simba stå och prata/mjaua/muttra till en vit katt. Den katten står still och blundar när Simba pratar, vilket jag tolkar som att den lyssnar. Så den var nog inte så ovänligt inställd. Simba däremot smög fram, sakta, sakta. Mjauandes på det där sättet som jag tolkar som "snart smäller det". Snöret kommer att räcka fram till katten, och jag vill inte ha katt-fight eller grann-osämja så jag skrämmer iväg katten. Mycket riktigt - Simba rusar efter!


 

"Stick härifrån innan du blir hund-mat!"

 

 

På kvällen var Simba i sängen och var som vanligt väldigt gosig. Han spinner, trampar, stångas och buffas. Jag ska skriva ett sms och han är ovanligt förtjust i att bita i min telefon... Knas! Eller rättare sagt han biter i allt man håller i när han behöver gosa; fjärrkontrollen, telefonen, pennor osv.


Så när jag sitter där i sängen, lite ouppmärksam för Simbas smak, och skriver sms'et så biter han helt plötsligt mig i tummen. Jädrar vad ont det gjorde!!! Han missade telefonen eftersom min tumme var i vägen. Det blev ett litet, litet hål i skinnet och kom lite blod. Så nu hoppas jag att det inte blir någon inflammation av det här, men jag har en tjänstvillig hund som slickade rent och deras saliv är väl bland det bästa sårtvätt-medlet som finns tror jag.


Idag är det mulet och grått. Jag har ont i huvudet och är super-trött så vi lär inte göra många knop.


Sköt om er och ta hand om era ohängda djur - det ska jag göra, vi ska nog krypa ner i schäslongerna allihopa och mysa!

Kram, Therese


 
 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

27 augusti 2011 21:47

Alltså den katten!?
Sätt upp skyltar till andra katter.
"Livsfarlig varg "
Prinsen darrar fortfarande *ler*
Eller är det kanske Matte.
:-)
Tazz&Kram

http://ligans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards