Direktlänk till inlägg 13 september 2011

GPS - inte alltid den bästa väg-väljaren...

Av Therese Bergsmo - 13 september 2011 08:56

Måste berätta om häromdagen när jag skulle åka och handla. Jag hade en affär som låg lite längre bort från oss och eftersom jag inte hittar alla små-vägar häromkring så tänkte jag att jag slår in det på GPS:en. Då har jag alternativen:


*  ca 30 min

*  ca 50 min men kortare... (typ 3 km så så jäkla mycket blev det inte i sammanhanget)


Åkte dit på 30-min vägen. Men hem tänkte jag att jag skulle utforska mina omgivningar och ger mig iväg på 50-min rundan.


Först åker vi (ja, GPS:en och jag, den pratar ju så käckt med mig!) in genom ett industriområde, blir nog bra det här tänker jag och undrar vart vi är på väg. Motorvägen ligger åt andra hållet... Sedan svänga höger, vaddå höger? Här är en grusväg, är det verkligen riktigt? Jodå, det ska stämma. Enligt GPS:en alltså, jag var redan här högst tveksam och benägen att vända! Skumpar på denna grusväg, stora hål med vatten i (inte bra för bilen, men Mats tvättar den så snällt varje helg). Hastigheten är väl runt 5 km/h så jag förstår att vägen kommer ta tid...


Så helt plötslig, mitt på en åker, kommer stora skyltar: MILITÄRT OMRÅDE  ENDAST BEHÖRIGA jag tror det stod nåt mer men då var jag så rädd så jag läste inte mer... Vända? for genom huvudet. Nej, inte in på en åker full med lera, då lär jag sitta mer fast än jag gjorde i vintras när jag körde i diket - och dessutom skita ner bilen ännu mer... Det var liksom bara att fortsätta.


Efter ett tag kommer jag till något som i alla fall liknar asfalts-väg, ser div hus också så jag känner mig inte helt ensam om militären skulle komma och börja panga eller vad de nu gör med en.


Fortsättter på denna väg, fortfarande en massa skyltar överallt med varningar och förbud och dra-härifrån-så-fort-som-möjligt. Inser att här lär ju knappast farbror blå stå så jag kan köra fort! Vägen är ovanligt bra också för att vara här ute på landet... Det är väl kanske inte så många som kör på den med de där skyltarna (förutom förvirrade damer i snart 40-års åldern som blint litar på sin GPS)


Till slut börjar jag närma mig områden jag känner till och kan pusta ut.


Det tog tid att ta sig hem och det tog ännu mer på psyket...


Så lita inte alltid på GPS'en den verkar inte ha koll på militärens områden.


Kram, Therese

 
 
Ingen bild

Margaretha

13 september 2011 16:46

Ha-ha, teknikens under är ett äventyr ibland.

 
Inkan o Ligan

Inkan o Ligan

17 september 2011 12:46

*asgarvar* Du börjar likna mig. Fast du har en bit kvar till mina tre timmars omväg via Jönköping mot skövde. Visserligen har jag svårt att skylla på GPSen, fast jag gör det änd¨å. fniss
Kram

http://ligans.blogg.se

 
Anna

Anna

15 november 2011 20:45

Hallå du har inte skrivit på ett tag så man börjar undra hur du har det :-)

Jag har bytt blogg kan ju inte bestämma mig för var jag ska skriva.

Kram Anna

http://familjenbolstad.wordpress.com

 
Anna

Anna

21 november 2011 12:33

Skrev ju fel adress till dig som jag bytte till. Vet inte vad jag har i huvudet just nu.

Kram Anna

http://sprokstorning.wordpress.com

 
Ingen bild

Lotta

15 december 2011 08:27

:D hahaha vad var det för affär??

Therese Bergsmo

16 december 2011 06:22

Jag var vid Coop i Kungsängen och åkte liksom bakvägen... elelr nåt :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards