Alla inlägg den 21 augusti 2012

Av Therese Bergsmo - 21 augusti 2012 09:08

Jag vill förklara lite hur jag tänker med tränandet av vår valp, varför vi håller på så mycket som vi gör. En del kanske tycker vi gör det bra, en del kanske tycker vi är hysteriska och ska låta henne vara valp....


Jag har egentligen bara erfarenhet av valp med Leia, i alla fall på ett genomtänkt sätt ;-) Inför att skaffa en Rottweiler tänkte både jag och Mats igenom hur vi ville att hon skulle vara. Det är ju ingen liten hund och det är en hund med stora resurser och har dessutom inte så oerhört bra rykte i samhället. Därför ville vi ha en hund som skulle funka i alla lägen, vara trygg och lugn, tycka om människor likväl som hundar. Helt enkelt den goa nalle-björn en Rottweiler är - i rätt händer!


Så redan vid 8 veckor började träningen. Det var kontakten mellan husse/matte och hunden, att hon skulle VILJA vara med oss hellre än den andra hunden/jaga katten/hälsa på människan osv. Vi tränade mycket varje dag, eller rättare sagt små träningstillfällen flera gånger under dagen. Varje gång vi gick ut så var det någon träning; inkallning, passera hundar utan att bry sig, passera fåglar (Ohja, Leia hade enormt svårt för det...), ignorera stökiga hundar, sitta kvar när vi sagt det osv. Sedan var det mycket träning inne på tass, ligg, skälla på kommando osv. Den träningen flyttade vi så småningom ut med all störning som är ute.


Vi miljötränade även henne jättemycket, det var bilar, bussar, tunnelbana, flygplan osv. Det för att som liten valp är det lättare att forma en hund så den funkar i alla situationer som vuxen. Det är också lättare att hålla kvar en 8 kg valp jämfört med en 40 kg vuxen hund. Tänk er att ni aldrig tränat på att hunden är vid en väg med mycket, snabba bilar som passerar. När den är vuxen får ni helt plötsligt punka på motorvägen, hunden sitter i bakluckan och ni ska ta ur extrahjulet. Då  vill i alla fall inte jag ha en stor, resursstark hund som blir livrädd och börjar stöka på motorvägen... Eller stopp vid inflygningen till Arlanda, samma sak där.


För mig är det jätteviktigt att jag har en hund som jag kan lita på (så mycket som man kan lita på en hund, det finns fortfarande en del varg-liknande beteenden kvar som kan poppa upp) i alla situationer, som kommer när jag ropar och som inte får panik i någon situation. Som kan acceptera att man hanterar den (tar i den på olika sätt) och som accepterar andra hundar - även om den kanske inte vill leka med dem, så ska den kunna passera utan gruff.


Nu ska jag tillägga att jag har tik och att hanar har mer beteenden som kan vara svåra att få bukt med, som jag inte har så stor erfarenhet av!


Därför far vi runt med Amber nu när hon är valp, vi testar nya ställen och situationer, ljud och ljus. Allt för att få en så trygg och lugn hund som möjligt, som fungerar på ett bra sätt i vårt samhälle. Hon är dock så liten i storlek, även som vuxen, att egentligen märks det inte lika mycket om hon beter sig illa. Men det värsta jag vet är små-hundar som kommer undan med skällande och dragande i koppel just därför att "de är ju så små, så det känns/hörs knappt".


En annan sak som jag tyckt varit viktig när vi tränat är att jag har en ordentligt avrastad hund innan jag börjar, dvs vi har gått en ordentlig promenad som gör att hunden kommit ner lite i energi. Det är ingen större idé att träna när hunden har fullt med spring i benen och massa annat att fokusera på när jag vill träna, då kan man lika gärna skita i det! Vi går just nu runt 30 minuters-promenader med Amber. Hon orkar gå och har massa energi när hon kommer hem, så hon orkar träna. Det här är en ganska tuff ras som orkar långa promenader och det märks verkligen på den här lilla krabaten! Hon blir skit-sur när hon blir buren... Men vi måste ju spara de små benen också!! Observera här att vi går promenad i vanligt tempo, ingen löpning eller cykel. Det kommer kanske inte att ske i den här familjen överhuvudtaget, men ren motion ska man vänta med tills hunden är färdigväxt.



Hoppas ni förstår lite om mina tankar, fråga gärna om det är något ni undrar! Och jag vill verkligen säga en sak; jag är långt ifrån full-lärd så jag tar tacksamt emot tips och tankar!!!



Kram, Therese


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards