Alla inlägg den 26 september 2012

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på vägen bakom henne... Snacka om matte-gris. Dessutom var det hög terräng, ja för en liten tibbes ben, i skogen så vi fick försöka på mer eller mindre plan mark :S  Men sen föreslog kursledaren att jag skulle lägga ut godis allt eftersom jag gick, typ i varje steg så hon fick upp spåret och travade iväg ut i skogen. Då fattade hon, eller i alla fall att nosa rätt på godis. Här måste jag nog tänka till ett varv till innan vi fortsätter om vi ska hålla på med spår, hur ska jag göra på bästa sätt? Vet att det finns duktiga hundägare där ute, kan ni inte tipsa mig? Tack!


Vi gjorde också en ruta, ledaren vallade av rutan och sedan gick vi ut, utan hund, och la godis lite här och där. Alla körde i samma ruta och ju längre vi höll på desto mer såg man hur hundarna höll sig inom rutan, det var jättekul att se! Amber klarade det här bättre för vi brukar ju gömma godis i skogen, dessutom fick hon ju jobba mer självständigt.


Det är en härlig grupp vi har och vi skrattar mycket när vi håller på. Våra valpar är så härliga i sättet allihopa och det är så kul att se hur alla går bra ihop!


Förra gången hade vi teori, då hade jag världens huvudvärk så den gången gick jag inte på... Teorin var om vård av hunden, kloklippning, lägga förband osv. Det här kan jag ju lite om och har dessutom läst Första Hjälpen av Ylva Trygger, en bra bok som jag har som uppslagsbok när jag funderar över något.


Igår var det dags igen. Amber och jag gav oss iväg, hon sitter i bakluckan själv men tycker väl inte att det är en jättehöjdare så hon har lärt sig att klättra över framåt... Jäkla hund! Måste jag ha galler och sånt nu? Helst skulle jag ju vilja ha bur, men min bil är för liten för det :-(  Fick stanna och lyfta fram henne eftersom hon blev hängande på ryggstödet.


Bild för en annan gång hon klättrade över;




 


Här kommer jag!



Väl framme på kursen gick vi en liten promenad och sedan var det dags. Det var lite kallt igår kväll så Amber började frysa efter ett tag. Jag som inte är så jättemycket för att ha kläder på hundar har inget täcke till henne, men kanske måste jag fixa det till vintern. I alla fall första vintern.


Vi körde mycket hundmöten igår, vi hade samträning med en annan grupp som har Allmänlydnad (tror det är hundar mellan 1-2 år som gör ungefär samma som valpkursen). Första hade vi hundmöten en och en, alltså att en från deras grupp gick och mötte en från vår grupp. Amber och jag fick göra 2 gånger för de är fler än oss, superbra träning för alla! Amber hade fullt fokus på mig, trots att vi tom gjorde mötet med våra hundar närmast varandra. Så glad och stolt över henne!!


Sen var det slalom mellan hund-ekipage, först stod valp-gänget och var slalompinnar. Då ska vi bara stå med vår hund och ha full kontakt medans det går en hund från andra gänget mellan oss "pinnar". Här är Amber också duktig, vi har tränat kontaktövningar jättemycket så hon sitter och blåstirrar på mig :D


Sen fick det gänget vara pinnar och vi gick slalom. Här brast koncentrationen lite på henne, men med lock och pock så var vi snart tillbaka på banan.


Det här var jättebra övningar som man sällan får till i vardagslivet. Det är inte alla hundägare som uppskattar att man börjar gå slalom mellan dem ;-)


Sen hade vi lite sitt, ligg, sitt kvar, ligg kvar osv. Amber fick en liten filt att sitta på;




 


Självklart rosa till den tjejiga accessoar-hunden ;-)



Jag tror de andra gillar Amber, hon är minst i storlek och hon kan precis lika bra som de stora hundarna. Hon är söt som få och har ett jäkla tempo när hon springer. Vi körde lite olika inkallnings-övningar också, där sitter det klockrent. Och ingen kan springa så fort som hon, tror hon själv, plus vara så glad att springa till matte :D


Vi fick prova att hoppa över ett hinder också, men det var lite läskigt till att börja med. Men sen gick det halvbra.


Sen satt vi inne och hade lite genomgång och Amber somnade direkt i mitt knä.


Sen har vi haft diverse trädgårdsarbete här hemma. Vi har sysslar med lite olika saker, hundarna och jag... Amber har hjälpt till att gräva upp en rot;



 



Sen har hon haft en dust med en fågelfjäder. Det var hiskeligt läskigt, för den rörde på sig varje gång hon andades på den... Så där stod vi länge och funderade över vad det var för nåt, hon mest, inte jag...



 



Vi har hjälpt husse att få ut 2 paddor ur vedbon, han kom in och bad om hjälp med en padda och när vi (jag) flyttade på en kartong låg det en padda där invirad i bubbelplast. Det var nog varmt och gott!






   




Sen har Mats pyntat huset med julbelysning, jag säger julbelysning, Mats säger mörka-halvåret-belysning.



 



Amber har gett Leia en ryggmassage och katten har hittat en resväska att sova i.






   



Vi har hittat en skridsko i skogen som räven släpat runt, efterlystes på Facebook här i närområdet, men än har ingen känts vid den. Den ligger på vår altan, på räcket, men där fick den inte ligga länge. Räven släpade iväg den ut på gräsmattan igen....



 


Vi har gått härliga hundpromenader i skogen, här busar Leia med en pinne som hon vill att jag ska ta;



 


Amber har upptäckt att vaniljglass är jättegott och att man då kan klättra så högt man kan på husse....



 



Sen har vi naturligtvis även sovit massor;


 



Ni kanske har undrat hur det gått för vår blondin att vara ute-katt? Sådär, kan vi väl sammanfatta det med... Han gick ut i lördags morse, var borta 3,5 timme sen hem och äta! Viktigt det där så man håller vikten (övervikten). Sen sov han en stund, men på eftermiddagen skulle ha ut igen, gå du sa jag och släppte iväg honom. Det regnade rätt rejält den här dan så jag tänkte att han inte skulle tycka det var allt för roligt att vara ute... Men han var borta en bra stund. Sen ringer det på telefonen, det är en herre som meddelar att de har vår katt på deras tomt. Han stod utanför och försökte övertala dem att släppa in honom. HÖGLJUTT!  Han var inte lika övertygad, som Simba, om att det var en bra idé i och med att de hade rottisar som inte gillar katter. JOODÅ, ropade Simba. Jag sa, jag kommer!! Och räddade den stackars familjen från vår enträgna katt. De hade försökt att lyfta ut honom från tomten, tänkte att han inte kom över staketet, men han gick tillbaka.

Till Simbas försvar kan läggas att huset faktiskt var rött med svarta foder, precis som vårt, samt hade en rottis boende där - så där bodde ju han... Granngatan och för långt bort för att vi ska känna oss lugna när han går ut :-(


Så nu blir det inne-katt med stor utegård så småningom. Måste bara komma på nåt bra sätt att bygga på först.


Ha det gott och sköt om er i höst-rusket.


Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards