Alla inlägg under oktober 2012

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...


Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk eller nån uppståndelse, utan bara lugnt gått fram och sagt "tack tack" och tagit de ur munnen. Ute går det inte riktigt lika bra för då drar hon med sitt byte... Men så idag, sitter här vid datorn, hon kommer fram och som vill visa något. Jodå, ett löv. Jag sa tacktack och gav en godis. Jag vet inte om hon fattat, men jag blev glad och tror hon förstått.


Hon är underbar hund med mycket vilja och eget tyckande. Har jag inget som är intressantare än det hon har så skiter hon högaktningsfullt i att komma. Jag riktigt ser hur hon står och värderar; rot att gnaga på eller mattes pussar. Hmmm, rot att gnaga på! Gräva i gräsmattan eller godis. Hmmm, GODIS!!! Så nu i början kör jag stenhårt med godis varje gång hon kommer så hon verkligen ska vilja komma till mig. Det funkar inte att försöka med kel eller gos.


Hon är en riktig huligan emellanåt och far runt och ställer till både mattor och kattens sinnesro. Ja, det här med katten... Hon jagar den stackaren så han nuförtiden bara går och morrar så fort han ser henne. Just nu tränar vi på "inte jaga katten". Men det är svårt i och med att även katten ibland bjuder in till lek... Men skam den som ger sig!


Sen kan hon vara så go så go, krypa tätt upp iknät och bara vilja ligga och mysa. Det märks att det är en hund som vill ha mycket närhet. På nätterna sover hon nära mig eller Mats. Inatt sov hon tom PÅ Mats. Vi har lite rutiner på morgonen också. Mats går upp vid 05, tar ut och kissar de bägge. Sen kommer bägge in och lägger sig hos mig. Leia kryper in under täcket vid fötterna och Amber lägger sig under täcket vid min mage. Sen sover vi vidare en stund till. Det här är en sån gosig stund, bägge hundarna är lite kall och trötta och vill vara nära. Då sover man gott vill jag lova!


Imorse skulle Mats iväg på kundbesök i Eskilstuna och skulle åka senare, så vi gick upp tillsammans och åt frukost. Som vanligt när Amber äter så är det som att det blir för mycket i den lilla magen för hon måste ut mitt i och göra 2:an. Jag sprang ut i mörkret med henne och en ficklampa. Då öppnar Mats dörren och ropar; Det står 2 rävar på baksidan! Jösses, det är bara 10 m och ett hus emellan. Lyfte upp lill-hunden och skrämde bort rävarna och sedan fick hon inte skita med mindre än att jag stod en halvmeter ifrån henne! Fort in sedan. Usch, vad rädd jag var. Leia är ju inget problem med räv, där vet jag vem som vinner, men Amber ca 3 kg... Njae, det vill jag inte testa!


Idag blir det mer ensamhetsträning, jag ska åka och handla. Vi går en rejäl långis först, helst i skogen så de riktigt får springa av sig. Amber går mest lös hela tiden, förutom där det kan vara mycket bilar. Hon kommer så fint på inkallning och går inte särskilt långt ifrån mig. Efter långisen är det sova för hundar och handling för mig. Sist gick det kanon, de verkade knappt ha märkt att jag var borta!


Ha en fin torsdag i regnet!

Kram, Therese

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards