Direktlänk till inlägg 4 mars 2010

3:e försöket att beskriva huset...

Av Therese Bergsmo - 4 mars 2010 14:13

Nu har mamma fått i sig lunch så nu kan jag fortsätta!


... tomten är helt nygjord med stort jordgubbs-land, hallon och ny gräsmatta. Hon hade också anlagt något fint sten-parti med massa växter. Men det här såg vi ju inte under all snön.


Badrummet är helt nytt, kakel och klinker. Alla väggar är nytapetserade och det är inlagt nytt golv överallt. De har även isolerat golvet bättre så att det håller värmen. Taket är delvis nytt efter att de gjort en tillbyggnad. Alla fönster är bytta till 3-glas fönster så det håller ju el-räkningen nere lite grann. Det finns ett gästrum med egen dusch och WC (skrev jag det förrut?). Och gästrummet har även egen ingång både utifrån altanen och från garaget. Altanen är på 30 kvm i bästa sol-läge. Dock inte kvälls-sol, men det kan man få vid växthuset på tomten.


De som bodde där har haft huset i ungefär 2 år, då de bara renoverat och slitit. Sedan händer saker i deras familj som gör att de omprioriterar och byter boende. Så det är färdig-renoverat och sedan säljs det... Jag tycker synd om dem för de har lagt ner både pengar och tid på huset. Men jag är självklart glad för vår skull!


Tomten är inhägnad med rejält staket och många grindar, så Leia kan få vara ifred på tomten... Hon sticker ju knappast över till grannarna - det är nog snarare tvärtom kan jag tänka mig. Hur Simba ska få vara ute klurar jag fortfarande på, om han får gå i band eller om man höjer staketet eller bygger som en kattgård, det vet jag inte. Lös ute själv kan han i vart fall som helst inte vara - det är han tyvärr för korkad för... Förlåt, Simba men du är inte den smartaste katten... Han skulle aldrig förstå det här med bilar, andra katter eller hundar. Men han trivs ju i band på Bjurö och det funkar väldigt bra så vi börjar nog så innan vi bestämt hur vi gör!


Hela Skokloster är delvis gamla sommarstugor som är omgjorda i varierande skick, delvis större villor. Det är ca 300 m ner till Mälaren från huset, där finns många badplatser och båt-bryggor runt hela halv-ön. Ca 3 km till slottet är det också och där finns café på sommaren. Det finns en pizzeria och en liten livs inom området samt en pool på sommaren som är uppvärmd. Det finns också bastu och motionshall för de boende. Det är en stor samfällighet där skottning och annat ingår, till en överkomlig kostnad. Det är asfaltsvägar så det är inte helt bonnigt ;-)


Jag känner att vi verkligen kommer att trivas där ute, tänk vilken annan frihet än att bo i lgh!!! Att kunna gå ut genom dörren och vara på sin egen gräsmatta, äta solvarma jordgubbar och Leia kan palla hallon (hon äter faktiskt dem direkt från buskarna, liksom drar av dem försiktigt med framtänderna och smaskar).


Det är stora områden med natur runt hela ön, stora natur-reservat med mycket stigar och annat. Så vi lär få det underbart med Leia och våra promenader!


Håll nu tummarna för att allt ska gå bra i besiktningen!


Kram, Therese

 
 
Anna

Anna

4 mars 2010 17:22

Åååh, så härligt att det blev Skokloster! Underbart fint där och det finns så smarrigt fika på Slottet, deras våfflor, mmm :-) . Tror att ni kommer att trivas toppenbra!
Inte heller så långt från mina pärons sommarställe där jag brukar vara en del under sommarhalvåret, så då kanske vi kan våldgästa varandra lite fast ni flyttat (så lätt kommer ni inte undan, ha ha ;-)) ?
Ha det så gott och STORT GRATTIS till husköpet!!!
Kram Anna.

http://www.avikstrands.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 4 oktober 2012 07:34

Jag kanske inbillar mig, men det känns som att Amber fattar vad jag vill. I alla fall ibland...   Hon har en benägenhet att gå och sno gamla blomblad och löv som kommit in, jag har konsekvent tagit de ifrån henne. Inte under några stora bråk elle...

Av Therese Bergsmo - 29 september 2012 17:26

Idag var vi med Leia & simmade. Vi har knappt gjort det i sommar, tyvärr! Som vanligt ÄLSKAR Leia att simma. Lilla Amber fick också prova på, men hon hade lite svårt att hålla upp huvudet... som syns! ...

Av Therese Bergsmo - 26 september 2012 10:30

Igår var det valp-kurs igen. Vi har ju haft 2 tillfällen sedan jag skrev sist om kursen. Förrförra gången hade vi lite spår och sök-ruta. Spåret var lite jobbigt för Amber, hon fattade inte alls varför hon skulle gå ut i skogen när matte stod på väge...

Av Therese Bergsmo - 22 september 2012 12:09

Nej, de fyller inte år... De har fått lite mer erfarenheter bara :-) Börjar med Simba. Han trivs inte toppen-bra med intensiv valp i huset. Han får inte vara ifred plus att han inte lämnar Amber ifred när hon ska sova. Så efter mycket vånda bestäm...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards