Alla inlägg den 26 april 2011

Av Therese Bergsmo - 26 april 2011 14:51

Ja, så har vi varit lång-lediga. En riktigt härlig helg med massa sol och varmt väder! Fullkomligt underbart att vara ute.


Vi började med åka till Häggvik i torsdags för att köpa en paviljong och sälja ett dvd-system. Vi hade systemet ute på blocket och en kille skulle dyka upp och hämta det. Vi fick vänta och vänta och vänta. Men vi hade väldigt roligt under tiden som vi satt utanför Jula på parkeringen...


Först kommer en snubbe och hans son ut från Jula, de har köpt nya torkar-blad till bilen. Det här var inte lätt att montera vill jag lova. Det var div verktyg inblandat och till slut fällde de upp motorhuven - som om det skulle hjälpa... Ja, jag vet, jag har också en gång i min bil-ungdom haft problem att sätta dit nya torkar-blad, men det berodde på att jag inte fick bort de gamla för de hade rostat fast :o


Sedan kommer en annan snubbe ut från Jysk och har inhandlat balkong-möbler: två stolar och ett bord. Problemet var väl bara att han hade inte kombi och stolarna var inte nedmonterade om man säger så. Han provar bakluckan, men det såg till och med vi från 50 m avstånd att det skulle aldrig gå. Då ska han fälla sätet för att få in dem (hallå, du har fortfarande problem med höjden på bakluckan...). Han klättrar in i sin bmw och fäller sätet. Han har nämligen bara en 2-dörrars bil, den ska väl vara snygg men inte så praktisk... Med fällt säte försöker han återigen att få in stolarna där bak. Ger upp och försöker få in dem i baksätet. Men där tog det tvärstop i och med att det inte går att fälla framsätets ryggstöd allt för mycket. Under tiden som han fixar allt det här rullar hans vagn iväg och står mitt i vägen för alla. Gissa om vi skrattade när han bökade och fixade, fick leta efter förrymd vagn och till slut släpa med sig stolarna tillbaka in på Jysk.


Mer roligt hade vi inte på den parkeringen.


Sen åkte vi hem och började montera paviljong. Våra djur var naturligtvis inblandade och vi fick vara glada så länge inte Simba fick för sig att klättra i den... Vi fick ihop den efter typ 100 skruvar och muttrar. Då får jag för mig att den går upp på altanen. Det tror inte Mats, men jag är envis och vill prova. Vi mäter med ett snöre (mått-band och sånt är för proffs, vi är bara glada amatörer!). Troligtvis går den in, men Mats är fortfarande tveksam. Jag fixar bär-hjälp av grannen och vi får upp den (visserligen var vi tvungna att montera isär den lite först). Se, den passade precis och sitter fast under hängrännorna! Så vi riskerar inte att den flyger iväg heller. Bra ögon-mått, va?!


Vi gjorde fint i paviljongen och njöt sedan en kväll under taket i kvälls-solen.


På fredagen delade Mats upp all ved vi var och hämtade för några helger sedan, sen var det bara att klyva. Men det är ur-kul så det gör jag gärna!


Någon som behöver lite träd fällda? Vi har märkt att vi behöver MASSA ved till vintern!


Lördagen tog vi en tripp till Bjurö, hälsade på Mats päron och hämtade hem en gasol-grill vi varit del-ägare i. De ska sälja sommar-stället så vi tyckte grillen gjorde sig bättre på vår veranda.


Även här har jag ett otroligt ögon-mått och säger att vi inte behöver montera ner schabraket, den går in i bakluckan på bilen. Mycket riktigt, den gick in! Men vi fick sitta med Leia i fram hela vägen fram. Hon låg/halvsatt/krånglade och stånkade på golvet vid mina fötter...


På söndagen kom min kära mamma på besök. Vi fikade i paviljongen och det var väldigt mysigt!


Igår försökte vi ta det lite lugnt så ledigheten gör oss mer utvilade än tvärtom...


Jo, igår var jag fågel-räddare också! Kvällskissning med Leia, hon går mot baksidan av lill-stugan. Jag kollar vad det är och ser ett jäkla flaxande, tänker att det är några fåglar som håller på och parar sig och säger till Leia att de vill ha lite privat-liv! Tittar närmare och ser då att fågeln sitter fast i en tuss med hår (som jag slängt ut för jag trodde det skulle vara bra som bo-material, det är det uppenbarligen inte!). Den har hår runt huvudet och en tass (men det heter det ju inte på fågel, kommer inte på ordet nu...). Jag får tag på den lilla runt vingarna och håller handen kupad så den inte ska göra sig mer illa, som tack biter den mig i tummen. Jag trasslar loss den lilla blåmesen och går och visar Mats, som ju inte är så förtjust i flax. Men han måste ju får se den söta lilla fågeln. Sedan släppte jag den och gick in och slängde håret och spritade händerna - ingen fågel-influensa här inte!


Hoppas ni också haft en härlig Påsk!


Kram, Therese


PS Jag höll ju på att glömma! Simba har blivit morfar, 4 små gryn har sett dagens ljus hemma hos Erica och Simbas dotter Tussilago. Stort Grattis till er! Simba ser fram emot att vara barnvakt och lära dem alla huligan-knep han kan!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards